کد خبر: 952713
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
گزارشی از پیدایش اسپانسری که به جان صداوسیما افتاد
باید منتظر ماند و دید با توجه به فتوای اخیر آیت الله مکارم شیرازی و تذکر قاطع رهبر انقلاب همچنین نارضایتی مخاطبان از حجم زیاد تبلیغ ستاره مربع‌ها در قاب تلویزیون، آیا میتوان پایانی بر حکمرانی ستاره مربع‌ها در رسانه ملی متصور بود یا خیر.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: چند سالی است صداوسیما برای تامین هزینه ساخت برنامه‌هایش رو به اسپانسر‌های جدید و نوظهوری آورده که با نارضایتی بسیاری از مخاطبان خود روبرو شده است، در کنار روی اعصاب بودن تبلیغات درون برنامه‌ای که در تلویزیون رواج یافته، در روز‌های اخیر نیز فتوای برخی از مراجع تقلید و تذکر رهبر انقلاب بر ابهامات شرعی درآمد چنین تبلیغاتی نیز افزوده است.

ستاره مربع بلای جان تلویزیون
طی سال‌های اخیر با فراگیر شدن کد‌های دستوری یا همان ستاره مربع‌هایی که امکان انجام تراکنش‌های بانکی، خرید شارژ و… را در اختیار مشترکان قرار میدهد بسیاری از این شرکت‌ها به عنوان اسپانسر در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا کردند. اغلب شرکت‌هایی که کد‌های دستوری راه اندازی و پشتیبانی کردند گردش مالی قابل توجهی دارند و خیلی سریع به حامی مالی خیلی از برنامه‌های مهم تلویزیونی تبدیل شدند.

پیوند صداوسیما با کد‌های دستوری به مرور دامنه حضور آن‌ها را گسترده‌تر کرد تا کار به جایی رسیده که حالا مخاطبان تلویزیونی برای شرکت در نظرسنجی و انتخاب فلان بازیگر و خواننده محبوبشان نیز باید از این کد‌ها استفاده کنند.

حالا تبلیغات ارزش‌افزوده در بطن اکثر برنامه‌های پربیننده تلویزیون جای خود را باز کرده و مجریان رسانه ملی در نقش تبلیغ‌کنندگان این سرویس‌ها ظاهر می‌شوند. اگر تا دیروز مخاطبان تلویزیون از حجم و مدت زمان زیاد آگهی‌های تجاری در بین برنامه‌های محبوب خود گله می‌کردند حالا باید مجریانی را تحمل کنند که با اصرار از آن‌ها درخواست می‌کنند به عضویت سامانه‌ای در آیند که روزانه مبلغی را از حساب آن‌ها کم می‌کند و آن‌ها را در قرعه‌کشی شرکت می‌دهند.

درواقع تقریبا تمام برنامه‌های پربیننده صداوسیما به وسیله کد‌های دستوری تسخیر شده‌اند و بینندگان برای دقایق زیادی از هر برنامه مجبور به تماشای تبلیغات پرتعداد شده‌اند.

تسخیر تلویزیون به وسیله این سرویس‌های ارزش‌افزوده انتقادات زیادی را در ماه‌های اخیر به همراه داشته است و همچنین حواشی زیادی نیز حول این موضوع به وجود آمده است. معروف‌ترین آن‌ها را می‌توانیم دعوای اخیر وزیر ارتباطات بر سر اعلام بهترین برنامه از نگاه مردم بنامیم.
«ستاره مربع» چگونه سر از تلویزیون درآورد؟
 
ستاره مربع‌ها از چه زمانی در تلویزیون شروع به کار کردند؟

۳#* کد دستوری یک شرکت بزرگ در زمینه سرویس‌های ارزش افزوده است که برنامه‌های پرتعدادی را به خود اختصاص داده است. مسابقات و رای‌گیری‌های پرشمار برنامه‌های صداوسیما به وسیله همین کد دستوری انجام می‌شود.
انحصاری که شرکت مذکور در صداوسیما به وجود آورده، از یک سال پیش شروع شده است. طبق قرارداد صداوسیما و این شرکت ، تمام شرکت‌هایی که در حوزه ارزش‌افزوده و کد‌های دستوری فعالیت می‌کنند و در رسانه ملی تبلیغات داشته باشند ملزم به عبور از مسیر این شرکت هستند.

در حالی که بیش از یک سال از حکومت فراگیر برنامه هایی نظیر روبیکا بر تبلیغات صداوسیما می‌گذرد و در این مدت صد‌ها میلیارد تومان پول از برنامه‌های پربیننده تلویزیون به جیب این شرکت ریخته شده است، وقت آن رسیده تا مسئولان صداوسیما، تن به شفافیت بدهند و در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

به نظر می‌رسد صداوسیما در مورد این قضیه شفافیت لازم را به خرج نداده و همین امر باعث شده تا در فضای رسانه‌ای کشور انتقاد‌های زیادی به این سازمان وارد شود. حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به فتوای اخیر آیت الله مکارم شیرازی و تذکر قاطع رهبر انقلاب همچنین نارضایتی مخاطبان از حجم زیاد تبلیغ ستاره مربع‌ها در قاب تلویزیون، آیا میتوان پایانی بر حکمرانی ستاره مربع‌ها در رسانه ملی متصور بود یا خیر.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار