کد خبر: 952614
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
«تاس‌های قمار» در قمار خانه‌های شبانه‌روزی شکل و شمایلشان عوض شده است. این بار به جای آنکه «تاس» را در مشت بگیری، مشتت را سبک و سنگین کنی و چشمانت را ببندی، نفست را در سینه حبس کنی و به امید «جفت شش» تاست را بیندازی، کافی است اپلیکیشنی را نصب کنی و ستاره مربع‌هایی را به همراه کد‌هایی خاص در تلفن همراهت وارد کنی.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اینجا هم درست شبیه میز قمارخانه شرط ورود آن است که مبلغی را وسط بگذاری و در «قمار با شانس» آنقدر جلو بروی که متوجه نشوی «برنده»‌این قمار تو نیستی؛ برنده این قمار اسپانسر‌هایی هستند که با کشاندن مخاطب به وادی «قمار با شانس» میلیارد‌ها تومان پول افرادی را که به طمع «برنده بودن» وارد این دور باطل می‌شوند، به جیب می‌زنند و می‌روند. در این میان اپراتور‌های تلفن همراه، شرکت‌ها، سازمان‌ها و برخی رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی و صدا‌و‌سیما دربست در اختیار این قمارخانه‌ها قرار دارند. این موضوعی است که روزنامه «جوان» طی یادداشتی با عنوان «قمار با شانس» که در سال ۹۵ پیش‌بینی کرده و تیرماه گذشته هم در گزارشی با عنوان «قمارخانه‌ای به وسعت همه قرعه‌کشی‌های صدا و سیما!»‌آن را تذکر داده بود. حالا با ورود مراجع تقلید عظام و تذکر رهبری مبارزه با قمارخانه‌های شبانه‌روزی در رسانه‌ها و اپراتور‌های تلفن همراه به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده است.
اگر تا چند سال پیش برای قمارکردن باید به قمارخانه‌ها سر می‌زدید و قماربازی فقط مخصوص گروه‌های خاصی از جامعه بود، با فراگیرشدن مسابقات پیامکی و اپلیکیشنی که خیلی‌هایشان ساعات طولانی از برنامه‌های رسانه‌ها را در اشغال خود دارند، بسیاری از مردم وارد حوزه قمار شده و بی‌آنکه خود بدانند روز و شب پای اپلیکیشن و پیامک‌هایی نشسته‌اند که به آن‌ها وعده می‌دهد با ورود به این ساز و کار‌ها و پیش رفتن در ساختار‌های طراحی شده، می‌توانند یک شبه ره صد ساله را طی کنند. برنامه‌هایی که به «ماشین رؤیاسازی» تبدیل شده‌اند و با تکثیر رؤیا در ذهن مردم مشتریان پر و پا قرصی را برای خودشان دست‌و‌پا کرده‌اند. در این میان شما تصور می‌کنید تنها کمی شانس لازم است تا جزو برندگانی باشید که بناست به یک‌باره به رؤیاهایتان برسید و با پاسخ به چند سؤال یا خرید یک کالا یا ارسال یک پیامک به یک‌باره برنده چندین میلیون تومان پول، خانه یا ماشینی گرانقیمت شوید. جوایزی که البته هزینه‌های تأمین آن پیشتر از خود شما و دیگر افرادی که نظیر شما در «قمار با شانس» شرکت کرده‌اند، تأمین شده است. این در حالی است که آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی درخصوص مسابقات تلویزیونی و جوایز میلیونی آن‌ها می‌گوید: «اگر جوایز مسابقات از جیب مردم باشد، قمار است.» این بدین معناست که قمارخانه‌ای به وسعت همه قرعه‌کشی‌ها در رسانه‌ها و سازمان‌های کشور بر پا شده است.

ماشین رؤیاسازی!
تغییر نگاه به سمت و سوی سیاست‌های لیبرالی را می‌توان به روشنی در سیاست‌های رسانه‌ای دنبال کرد. برنامه‌های تلویزیونی مدت‌هاست از ساز و کار اصلی خود خارج شده‌اند و به دام کمپانی‌های تبلیغاتی افتاده‌اند. همچنان که اپراتور‌های تلفن همراه به عنوان رسانه‌های نوین و همیشه در دسترس به فضایی برای ایجاد عطش باور به «شانس» درآمده‌اند و درآمدشان از طریق فروش شماره تلفن و اطلاعات مخاطبان به شرکت‌های تبلیغاتی و کمپانی‌های رؤیاسازی و پیش‌بینی تأمین می‌شود. اوج این ماجرا در مسابقات جام‌جهانی فوتبال، انواع و اقسام برنامه‌ها، نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌های پیش‌بینی دیده شد که روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «قمارخانه‌ای به وسعت همه قرعه‌کشی‌های صدا و سیما!»‌به آسیب‌شناسی آن پرداخت، اما این پایان ماجرا نبود. انگار سود‌های میلیاردی این مدل برنامه‌سازی زیر دندان شرکت‌های سازنده و سازمان‌ها حسابی مزه کرده تا جایی که حالا می‌توان به جرئت ادعا کرد، ۹۰ درصد برنامه‌های رسانه ملی و درصد بالایی از پیامک‌های ناخواسته‌ای که به تلفن همراه ما ارسال می‌شود، همگی در ظاهر مسابقه‌هایی هستند که شما را وارد دور باطل رؤیای «برنده شدن» می‌کنند و اپراتور‌های تلفن همراه و مسئولان صدا و سیما هم دودستی زمان و آنتن‌شان را در اختیار این قمارخانه‌ها قرار می‌دهند.

ترویج بخت آزمایی در صدا و سیما
این مسئله اعتراض علما و مراجع تقلید را در پی داشته است، به گونه‌ای که آیت الله مکارم شیرازی اینگونه توضیح می‌دهند: «بدون اینکه اسم دستگاهی را ببرم اگر یک دستگاهی پیدا شود، سؤالاتی مطرح کند و بگوید هرکس جواب بدهد ما جایزه می‌دهیم، آیا درست است یا نیست؟ سؤالات نیز باید معقولانه باشد چراکه گاهی اوقات حتی سؤالات مذهبی نامعقولی مطرح می‌کنند. فرض بگیریم سؤالات خوب، اگر پول جوایز را از خودشان بدهند اشکالی ندارد، در واقع می‌خواهند برای کار خیر و مسائل علمی و آموزشی خرج کنند، در اینجا مانعی ندارد، اما اگر پول را از شرکت‌کنندگان بگیرند کما اینکه عده زیادی به روش‌های مختلف این کار را می‌کنند و غالباً بخش اعظم پول به جیب برگزارکننده مسابقات می‌رود و درصد اندکی به شرکت‌کنندگان می‌دهند، در اینجا هر دو حرام می‌شود. بنا به تأکید این مرجع تقلید این مسئله نوعی بخت‌آزمایی و قمار است.»
رهبر معظم انقلاب نیز روز گذشته در دیدار با هزاران نفر از کارگران با تأکید بر اینکه نباید فرهنگ نشستن و انتظار ثروت بادآورده را در مردم ترویج کنیم، فرمودند: «باید فرهنگ کار، تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند.»

ممنوعیت همکاری اپراتور‌ها با بخت‌آزمایی‌های تلویزیونی
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم به این ماجرا واکنش نشان داد و در توئیتی نوشته است: «مدیران عامل اپراتور‌های تلفن همراه را موظف کردم، شخصاً بر روند مسابقات غیرمشروع بخت‌آزمایی در تلویزیون و غیر آن نظارت کنند و جلوی این پدیده سوء را بگیرند.» وزارت ارتباطات همچنین با ابلاغ دستورالعملی به اپراتور‌های موبایل، انجام مسابقات غیرمشروع بخت‌آزمایی در تلویزیون ممنوع شد و در صورت عدم رعایت این دستورالعمل برای اپراتور‌ها جریمه جدی در نظر گرفته شده است. حالا در کنار پیگیری رسانه‌هایی از جمله روزنامه «جوان» که از یک سال‌پیش به این موضوع پرداخته بود و تذکر مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب و همچنین واکنش و پیگیری وزیر ارتباطات باید دید آیا صدا و سیما قمارخانه‌های شبانه‌روزی‌اش را جمع خواهد کرد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
0
0
باید دولت لیبرالی رویکردش را تغییر دهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار