کد خبر: 952297
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
بعد از نزدیک به یک‌ماه حالت فوق‌العاده سرانجام ایستادگی خوزستان همیشه سرفراز بر ویرانگری سیلاب غلبه کرد. حالا رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از خروج خوزستان از شرایط اضطراری خبر می‌دهد؛ خروج خوزستان از حالت اضطراری به معنای عادی‌شدن شرایط در این منطقه نیست به‌گونه‌ای که برخی از مسیر‌های این استان به دلیل آب‌گرفتگی همچنان مسدود است. با ورود سامانه جدید بارشی سیستان و هرمزگان نیز دوباره در معرض سیل قرار دارند. همچنان در منطقه سیستان دو روستا دچار آبگرفتگی و پنج روستا در محاصره سیل قرار گرفتند و بیش از ۲۵۰خانوار این روستا‌ها تخلیه شده و در نقاط امن توسط هلال احمر مستقر شده‌اند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با فروکش‌کردن بارش‌ها بحران سیل نیز تا حدودی عقب‌نشینی کرده است. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران اوضاع خوزستان را اینگونه توصیف می‌کند: «برابر گزارش‌های دریافتی در حال حاضر حجم آب ورودی به پشت سد‌های استان خوزستان کاهش یافته و به تبع آن خروجی سد‌ها نیز به رود‌های کرخه و کارون کاهش پیدا کرده است که همین امر موجب فروکش‌کردن آب در برخی از مناطق سیل‌زده شده است.» به گفته وی آب از چندین روستا که در مجاورت رود‌های استان خوزستان دچار آبگرفتگی شده بودند، خارج شده است. جریان آب در حال حرکت به سمت جنوب این استان است و در حال حاضر با گذر از اهواز به مناطقی، چون شادگان، خرمشهر و آبادان رسیده، اما خطری این شهر‌ها را تهدید نمی‌کند و به زودی جریان آب وارد دریا خواهد شد.

خروج از اضطرار
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور معقتد است: «خوزستان از شرایط اضطرار خارج شده است.» به گفته وی، نگرانی اصلی در مورد سیل در استان خوزستان رفع شده، اما دستگاه‌های امدادی همچنان در آماده‌باش قرار دارند و امدادرسانی‌ها به سیل‌زدگان ادامه خواهد داشت. نجار در پاسخ به این سؤال که آیا بارش‌های پیش رو می‌تواند خطری برای خوزستان محسوب شود، می‌گوید: «آمادگی در برابر سیل باید همواره وجود داشته باشد، اما ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که این بارش‌ها به احتمال زیاد منجر به ایجاد شرایط بحرانی در استان نخواهد شد. البته اگر شدت بارش‌ها بیشتر باشد حتماً هشدار‌های لازم دوباره به شهروندان داده خواهد شد.»

روستا‌های زیر آب و راه‌هایی که همچنان مسدود است
آنطور که رضا دولتشاهی رئیس پلیس‌راه خوزستان می‌گوید، مسیر دارخوین به شادگان حدود ۵کیلومتر به دلیل آبگرفتگی مسدود شده و تا اطلاع ثانوی مسیر جایگزین شادگان به بندر ماهشهر است. جاده قدیم اهواز به خرمشهر معروف به جاده امام صادق (ع) هم در حال حاضر به دلیل آب‌گرفتگی مسدود است. به گفته دولتشاهی محور آبادان به ماهشهر مقداری بحرانیست، اما به دلیل احداث سیل‌بند و تقویت سیل‌بند‌ها در حال حاضر مشکل آب‌گرفتگی در جاده وجود ندارد و تردد در حال انجام است. در شادگان نیز شش روستا دچار آب گرفتگی شده‌اند که سه روستا از این شش روستا زیر آب فرو رفته و ساکنانش تخلیه شده‌اند.
در برخی مناطق دیگر سیل عقب‌نشینی کرده است. به گفته حسین پنبه‌دانه‌پور، فرماندار شوشتر با فروکش کردن آب در اکثر روستاها، سیل‌زدگان روستا‌های شعیبیه به منازل خود برگشته‌اند، اما هنوز وضعیت عادی اعلام نشده است.

۵ روستای سیستان در محاصره سیل
در سیستان هم اگرچه سیل با پرآب‌کردن هیرمند و آبگیری هامون امید را در دل اهالی سیستان نشانده، اما در منطقه سیستان دو روستا دچار آبگرفتگی و پنج روستا در محاصره سیل قرار گرفتند و بیش از ۲۵۰خانوار این روستا‌ها تخلیه شده و در نقاط امن توسط هلال‌احمر مستقر شده‌اند. همچنین پنج مسیر در شمال استان سیستان‌و‌بلوچستان به دلیل وقوع سیلاب و طغیان رودخانه هیرمند مسدود شده است.
عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به مسدودبودن راه ۴۴ روستای سیل‌زده این استان، از بازگشایی ۹۰درصد این راه‌ها تا دو هفته آینده خبر می‌دهد.

سامانه جدید بارشی در هرمزگان
مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان هم از ورود سامانه بارشی جدید و بارش باران در استان خبر می‌دهد. سعید رنجبر می‌گوید: «با توجه به شرایط فعلی حاکم روی منطقه و با تأثیر جو ناپایدار در جنوب کشور و مناطق غربی و شمالی استان هرمزگان و جزایر خلیج‌فارس رگبار پراکنده باران، رعد و برق و افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش‌بینی می‌شود.»
علی‌اصغر احمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران هم درباره افزایش آب رودخانه‌ها و جاری‌شدن روان‌آب در مازندران هشدار داده و تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی در این استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار