کد خبر: 951269
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
بارندگی‌های فروردین امسال در ۲۰۰سال گذشته بی‌سابقه بوده است
«بارندگی‌های فروردین امسال طی ۲۰۰سال گذشته بی‌سابقه بوده است»؛ مدیرکل مدیریت بحران لرستان این جمله را به نقل از کارشناسان بیان می‌کند و معتقد است، علت سیل‌های اخیر استان در کنار اجرایی‌نشدن طرح‌های آبخیزداری همین بارندگی‌های بی‌سابقه بوده است. وی امیدوار است اگر مشکلی پیش نیاید تا ۱۰ روز آینده اوضاع در روستا‌های لرستان به حالت عادی بازمی‌گردد، اما خوزستان همچنان در وضعیت فوق‌العاده قرار دارد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: آنطور که احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی خبر می‌دهد فردا و پس فردا در هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، بارش‌های رگباری و بروز سیل پیش‌بینی می‌شود. در کنار این هشدار‌ها اوضاع در برخی مناطق سیل‌زده همچنان بحرانی است، اما مردم پای کار هستند و برای حل این بحران با تمام توان به میدان آمده‌اند.

مردم کشورمان تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان کمک نقدی برای کمک به هموطنان سیل‌زده به حساب‌های جمعیت هلال‌احمر واریز کرده‌اند و ۳۰ میلیارد تومان نیز کمک غیرنقدی داشته‌اند. سیل کمک‌های مردمی تنها به کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مردم سیل‌زده محدود نمی‌شود، بسیاری از مردم کشورمان در قالب گروه‌های جهادی، داوطلب و امدادگر در مناطق سیل‌زده گلستان، لرستان و خوزستان حضور یافته‌اند و پا به پای مردم محلی برای سدکردن راه سیلاب تلاش می‌کنند. حالا در کنار موکب‌هایی برای تهیه و توزیع غذا با فروکش‌کردن لشکر سیل در برخی مناطق موکب‌هایی برای قالیشویی راه‌اندازی شده است.

۱۳۰ میلیارد تومان کمک مردمی به جمعیت هلال‌احمر

۱۳۰ میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی تنها بخشی از کمک‌های مردمی است که توسط جمعیت هلال‌احمر جمع‌آوری شده است.

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اینکه تمامی کمک‌های مردمی تا ریال آخر آن به صورت نقدی و با توجه به ارزیابی بنیاد مسکن، سایر نهاد‌ها و هلال‌احمر میان خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل توزیع خواهد شد، خاطرنشان کرد: «با توجه به تفاوت نیاز‌های مردم آسیب‌دیده، بهتر است تا کمک‌های مردمی به‌صورت نقدی در اختیار آن‌ها قرار گیرد. به‌محض بهبود اوضاع و پایان عملیات امدادرسانی با هماهنگی سایر نهاد‌ها و اعلام شفاف جزئیات، کمک‌های نقدی مردمی در میان آسیب‌دیدگان از سیل اخیر کشور توزیع خواهد شد.»

به گفته وی کمک‌های خارجی از سوی نهادهایی، چون اتحادیه اروپا و فدراسیون اعلام شده، اما به علت بسته‌بودن سوئیفت‌ها متأسفانه تا این لحظه یک دلار یا یورو به هلال‌احمر ایران واصل نشده، اما کمک‌های غیرنقدی خارجی دریافت شده است.

پیوندی تأکید کرد: «هلال‌احمر ایران در نامه‌ای به فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر درخواست کرده راهکاری در نظر بگیرند تا کمک‌های مردمی سایر کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و جمعیت‌های ملی بدون هیچ مشکلی در اختیار هلال‌احمر ایران قرار گیرد.»

ادامه حالت فوق‌العاده در اهواز

حالت فوق‌العاده در شهرستان اهواز لغو نشده و همچنان ادامه دارد. طغیان کارون، مسدودشدن جاده‌های ساحلی سطح‌شهر و پس‌زدن فاضلاب بحران‌هایی است که این شهر طی روز‌های اخیر تحمل می‌کند، اما با وجود این جمال عالمی‌نیسی، سرپرست فرمانداری اهواز می‌گوید: «در حال حاضر خطری شهر را تهدید نمی‌کند و شرایط عادی است. همچنین سطح آب رودخانه کارون در حال فروکش است و درصورت امتداد این وضعیت، مسیر ارتباطی در جاده‌های ساحلی بازگشایی خواهد شد.»

به گفته وی مقرر شده است خروجی آب به سمت هور تسهیل شود که در جلسه‌ای تشکیل و تقسیم کار شد. همچنین مقرر شده با فراهم‌کردن تجهیزات لازم مسیر آب به سمت هور تسهیل شده تا آب از غرب اهواز خارج شود.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان هم از هدایت سیلاب جاری شده به سمت اهواز از طریق کانال سلمان به رودخانه کارون و تالاب هورالعظیم هدایت خبر می‌دهد. به گفته فرهاد ایزدجو همچنین ساخت سیل‌بندی حفاظتی به طول ۲۶ کیلومتر و ارتفاع ۳ متر در غرب اهواز آغاز شد.

بنا به تأکید وی، طبق پیش‌بینی‌ها بارش باران در اواخر فروردین کمتر از میزان متوسط است. به همین دلیل میزان خروجی سد‌ها با توجه به وضعیت شهر‌های پایین دست کاهش یافت.

منطقه عین ۲ اهواز هم که تحت هجوم آب قرار گرفته بود، حالا توانسته لشکر آب را بیرون کند و تصاویر شادی مردم مقاوم این محله در شبکه‌های اجتماعی دست به دست بچرخد.

۶ روستا در پلدختر قابل سکونت نیست

در پلدختر با گرم شدن هوا شرایط سیل‌زدگان سخت‌تر شده است. بخشدار مرکزی پلدختر با بیان اینکه حجم خسارات در شش روستای پلدختر به گونه‌ای است که دیگر قابل سکونت نیست، گفت: «باید در اسرع وقت ساخت‌و‌ساز در مکان جدید برای سکونت اهالی آغاز شود.» با وجود این زندگی در پلدختر جریان دارد و از آغاز بحران سیل در این منطقه تاکنون ۴۴ نوزاد به سلامت به دنیا آمده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از بازگشت روستا‌های لرستان به حالت عادی تا ۱۰ روز آینده خبر می‌دهد، البته به شرطی که مشکل خاصی پیش نیاید.

غلامرضا آقامیرزایی تأکید می‌کند: «بنا بر گفته کارشناسان حوزه هواشناسی بازندگی‌های فروردین امسال طی ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این موضوع مهم‌ترین عامل سیل اخیر در لرستان است. اجرانشدن طرح‌های آبخیزداری در استان به علت نبود امکانات هم عامل مهم دیگر تخریب بالای سیل اخیر است.»

رئیس سازمان غذا و دارو هم در بازدید از مناطق سیل‌زده از آماده‌باش تمام شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده برای تأمین اقلام دارویی و بهداشتی مناطق سیل‌زده خبر داد و تأکید کرد: «نگران تأمین داروی مناطق سیل‌زده نیستیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار