سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در این گزارش تاثیر ایجاد گروه اکران سینمای کودک را از منظر یک کارگردان، یک تهیهکننده و یک مدیر سینمایی بررسی کردهایم.
سیدجمال ساداتیان: سینمای کودک نیازمند فیلمساز متخصص است
سیدجمال ساداتیان، تهیه کننده سینما در پاسخ به این سؤال «جوان» که آیا گروه اکران سینمای کودک میتواند موفق باشد، میگوید: «سینمای کودک به واسطه چندین میلیون دانشآموز از پتانسیل خوبی برخوردار است و دانشآموزان میتوانند از طریق اردوهای خارج از مدرسه و در تعطیلات آخر هفته چه از سوی مدرسه و چه با خانواده به سینما بروند.» ساداتیان ادامه میدهد: «بحث ایجاد گروه اکران فیلم کودک تا به حال چند باری مطرح شده، اما هر بار به خاطر نبود فیلم مناسب برای اکران اجرایی نشده است ولی این سینما قابلیت خوبی برای فروش دارد و به نظرم جایش همیشه در اکرانهای سینما خالی بوده است.» وی با بیان اینکه سینما در همه ژانرها به سمت تخصصی شدن پیش میرود و هر ژانر از جمله ژانر کودک نیازمند تهیه کننده و کارگردان تخصصی است، میگوید: «کارگردان سینمای کودک باید متخصص مباحث تربیتی باشد و اگر چنین کارگردانی فیلم بسازد و از آن استقبال شود، رونق سینمای کودک را در پی خواهد داشت.»
ساداتیان درباره اینکه چرا فیلمهای کودک درشرایط فعلی اکران چندان موفق نیستند، پاسخ میدهد: «به نظر میرسد یک جای کار سینمای کودک میلنگد که بچهها از فیلمهایی که در اکران هستند استقبال نمیکنند و کمتر رغبتی برای سینما رفتن در آنها دیده میشود. باید یک کار میدانی برای بررسی علل عدم موفقیت برخی فیلمهای کودک انجام شود و مشخص شود دخل و تصرفهایی که باعث شده این سینما کمتر مورد توجه قرار گیرد از کجا بوده است.»
تابش: ریسک سینمای بهتر برای کودک را قبول کردهایم
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره برنامههای این بنیاد برای حمایت از سینمای کودک و رونق اکران فیـلـمهای سینمای کودک به «جوان» میگوید: «تلاش بنیاد سینمایی فارابی در سال ۹۷ بر این بوده که در هر سه حوزه تولید، جشنواره و اکران به سینمای کودک توجه کند و امسال در حمایتهای انجام شده رشد قابل توجهی در کمک به سینمای کودک داشتهایم.» تابش با اشاره به توافق میان شورای صنفی اکران و تهیه کنندگان سینما که با پیگیری فارابی به نتیجه رسیده است، میگوید: «طبق این توافق قرار بر این شد که در هر فصل از اکران یک فیلم کودک و نوجوان اکران شود که شاهد بودیم برخی از فیلمهای اکران شده با استقبال خوبی نیز روبهرو شدند و تلاش داریم این اتفاق به یک رویه تبدیل شود.» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه قائم مقام بنیاد به عنوان مسئول سینمای کودک در سازمان سینمایی انتخاب شده است، میافزاید: «این اقدام در جهت ایجاد تعامل میان تولید و اکران است.»
تابش تأکید میکند: «ما سینمای کودک را به چشم یک زنجیره نگاه میکنیم که از تولید آغاز و به جشنواره و اکران ختم میشود، این نگاه باعث شد تا امسال نسبت به سال ۹۶ در هماهنگی و همگرایی میان شورای صنفی اکران و سازمان سینمایی برای اکران فیلمهای کودک شاهد رشد خوبی باشیم.»
وی با اشاره به برگزاری مراسم سیمرغ پروانهها و اکران فیلمهای سینمای کودک همزمان با جشنواره فیلم فجر، میگوید: امسال تنها در پنج سینمای تهران ۲۰ هزار نفر از کودکان به تماشای فیلمهای کودک نشستند و خوشبختانه این فرصت برای کودکان کار فراهم شد که به سینما بیایند.»
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره فعالیتهای این بنیاد برای سال ۹۸، توضیح میدهد: «برای سال آینده تلاش داریم با گسترش همکاری وزارت آموزش و پرورش با سینمای کودک و همچنین توجه بیشتر رسانه ملی به آن از ظرفیتهای آنها برای رونق سینمای کودک استفاده کنیم.» تابش با بیان اینکه در سال ۹۸ به دنبال این هستیم که از فناوریهای تصویری در ساخت فیلمهای کودک استفاده کنیم، میافزاید: «از آنجایی که ذهن کودک خیالپرداز است، ساخت فیلمهای ساده چندان مورد توجه بچهها قرار نمیگیرد، ما در بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت فیلم با استفاده از فناوریهای ویژه تصویری یارانه میدهیم و ریسک این کار را پذیرا شدهایم که فیلمهای سینمای کودک با کیفیت و تصاویر جذابتری ساخته شود.» به نظر میرسد سینمای کودک در مرحله اول نیازمند ساخت آثاری است که توانایی جلب توجه کودکان را داشته باشد و بعد از آن باید انتظار داشت که با حمایت سازمان سینمایی زمان اکران مناسبی برای این فیلمها ایجاد شود و در ادامه با تبلیغات مناسب رسانه ملی برای سینمای کودک، خانوادهها را به تماشای این آثار تشویق کرد. در آخر نیز با استقبال از این سینما و بازگشت سرمایه، زمینه برای تداوم تولید فراهم شود.
ابوالحسن داوودی: گروه ثابتبه تداوم تولید کمک میکند
ابوالحسن داوودی.یکی از موفقترین فیلمسازان سینمای کودک است، اگرچه از زمان ساخت «سفر جادویی» چند دهه میگذرد، اما این فیلم به عنوان یکی از پرفروشترین آثار سینمای کودک شناخته میشود. داوودی در گفت و گو با «جوان» میگوید: «تجربه نشان داده توجه به سینمای کودک، تولید فیلم خوب و اکران آن در موقعیت مناسب میتواند بازگشت سرمایه داشته باشد. بازگشت سرمایه نیز میتواند به ساخت فیلمهای بیشتر کمک کند.» داوودی ادامه میدهد: «اگر گروه اکران سینمای کودک به خوبی تعریف شود میتواند بر تداوم تولید فیلمهای کودک تاثیر مثبتی بگذارد.»
وی در پاسخ به این سؤال که چرا خودش سالهاست از سینمای کودک فاصله گرفته، میگوید: «ساخت فیلم کودک نیازمند روحیهای خاص است، شما میتوانید با هر روحیهای برای سینمای بزرگسال کار بسازید، اما فکر نمیکنم با هر روحیهای بشود برای سینمای کودک فیلم ساخت.»