کد خبر: 933532
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
ظریف: هیچ امیدی به انتخابات امریکا نبسته‌ایم
تریبون تکراری تحریم‌ها دوباره به وزیرخارجه امریکا رسید تا تحریم‌هایی را که هرگز به طور کامل لغو نشده بود، دوباره تکرار کند و البته ناتوانی امریکا در تحریم کامل نفت ایران موجب شد که ۸ خریدار اصلی نفت ایران از تحریم‌ها معاف شوند.
تریبون تکراری تحریم‌ها دوباره به وزیرخارجه امریکا رسید تا تحریم‌هایی را که هرگز به طور کامل لغو نشده بود، دوباره تکرار کند و البته ناتوانی امریکا در تحریم کامل نفت ایران موجب شد که ۸ خریدار اصلی نفت ایران از تحریم‌ها معاف شوند.
امریکا از عصر دیروز با انتشار فهرستی کامل، تحریم مجدد ایران را شروع کرد، تحریم‌هایی که به جز دولت امریکا، فقط رژیم صهیونیستی از آن استقبال کرد. امریکایی‌ها تحریم‌های جدیدی را با هدف «اعمال فشار حداکثری» علیه ایران کلید زده‌اند تا جایی که ترامپ گفته تحریم‌های جدید «قوی‌ترین تحریم‌هایی هستند که تاکنون علیه ایران اعمال شده است»، ولی چین، روسیه و طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای با ایران، از اعمال مجدد تحریم‌های امریکا ابراز تأسف کرده‌اند. دومین دور تحریم‌های امریکا بعد از خروج از برجام، یک روز مانده به انتخابات کنگره اعمال شده است، انتخاباتی که آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی ۷ درصدی دموکرات‌هایی است که سه سال پیش دولت منتسب به آن‌ها در کاخ سفید، با ایران به توافق هسته‌ای رسید، ولی حالا وزیر خارجه ایران در یک جمله می‌گوید: «ما هیچ امیدی به این انتخابات یا انتخابات ۲۰۲۰ نمی‌بندیم.»

فهرست پمپئو
وزارت خزانه‌داری امریکا دیروز عصر فهرست ۷۶ صفحه‌ای تحریم‌های ایران را منتشر کرد که شامل ۵۰ بانک و شعبات آن و ۲۶۰ فرد ایرانی و کشتی در بخش کشتیرانی می‌شود و شرکت هواپیمایی ملی ایران (ایران ایر) و بیش از ۶۵‌هواپیمای این شرکت را هم در بر می‌گیرد. این ۷۶ صفحه، مجموعه ۷۰۰ شرکت، بانک، فرد و نهاد را مشخص کرده که ۴۰۰ مورد آن‌ها در تحریم‌های قبلی امریکا، قبل از توافق هسته‌ای هم وجود داشت، ولی دولت ترامپ ۳۰۰ شرکت، بانک، نهاد و فرد را به فهرست تحریم‌های قبلی اضافه کرده تا به گفته مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا «یک ساز و کار بی‌سابقه فشار اقتصادی علیه ایران آغاز» شود. پمپئو که صبح روز دو شنبه به وقت واشنگتن (عصر دو شنبه به وقت تهران) در یک نشست مطبوعاتی همراه با وزیر خزانه‌داری امریکا سخن می‌گفت، هدف اعمال تحریم‌های جدید را «تغییری ۱۸۰ درجه در رفتار منطقه‌ای ایران» خواند و گفت: «بعد از روی کار آمدن رئیس‌جمهور ترامپ ۱۹۰ مورد تحریم در مورد ایران اجرا شده و امروز نیز تحریم‌های جدید و بیشتری اعمال خواهد شد.» وزیر خارجه ترامپ گفته که طی یک ماه گذشته حدود ۱۰۰ شرکت فعالیت‌های خود را در ایران لغو کرده‌اند و تهدید کرد: «اگر شرکتی به تحریم‌های امریکا توجه نکند و همچنان به فعالیت‌های خود با ایران ادامه دهد و در این زمینه با ایران همکاری کند با تحریم‌های سنگینی روبه‌رو خواهد شد و مجازات دردناکی در پیش رو خواهد داشت.» وزیر خارجه امریکا وجود معافیت برای هشت کشور شامل چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان و ترکیه را تأیید کرد، ولی گفت:: «مذاکرات ما برای به صفر رساندن فروش نفت ایران ادامه دارد.»

تل‌آویو تنها
رژیم صهیونیستی بلافاصله از اعمال مجدد تحریم‌های ایران استقبال کرد و «بنیامین نتانیاهو» بازگشت تحریم‌های امریکا را «روزی تاریخی» خواند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم از رئیس‌جمهور امریکا به خاطر اعمال تحریم‌هایی علیه ملت ایران تشکر و قدردانی کرد و دنی دنون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در توئیتی نوشت: «از امروز، دنیا باید یک طرف را انتخاب کند؛ ایران یا امریکا!»
رژیم صهیونیستی در حالی به تنهایی از اعمال تحریم‌های ایران استقبال کرد که هر پنج کشور باقی مانده در توافق هسته‌ای ایران با اعمال مجدد تحریم‌های امریکا مخالفت کردند. اتحادیه اروپا به همراه فرانسه، انگلیس و آلمان دیروز مجدداً بیانیه روز جمعه خود را بازنشر دادند که در آن مخالفت با بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران اعلام شده است. در این بیانیه که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، ژان ایو لودریان و جرمی هانت، وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا آن را امضا کرده‌اند، از بازگشت مجدد تحریم‌های امریکا به دلیل خروج آن از برجام عمیقاً اظهار تأسف شده و از ایران هم خواسته شده است که به همه تعهدات هسته‌ای خود در برجام پایبند بماند.
در بخش دیگری از این بیانیه اروپاییان متعهد به حفظ و نگهداری کانال‌های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز ایران شده‌اند. خوآ چونین، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن در رابطه با تصمیم امریکا در مورد ایران ابراز تأسف کرد. پکن قصد دارد در آینده نیز برای حفظ برجام تلاش ورزد. چین گفته که به نگرش بیطرفانه، عینی و مسئولانه پایبند خواهد بود و منتهای کوشش خود را برای حفظ برجام به‌کارخواهد برد و به طور همزمان مطابق با حقوق و منافع قانونی خود عمل خواهد کرد.» سخنگوی دولت انگلیس نیز گفت که این کشور به گسترش روابط تجاری خود با ایران ادامه می‌دهد و تجار انگلیسی را تشویق می‌کند تا از فرصت‌های مالی در ایران استفاده کنند.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته که روسیه درباره تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران چشم‌انداز منفی دارد. وی افزود: امریکا با تحریم‌ها، باجگیری اقتصادی، تهدید و ترساندن را به کار گرفته است. سخنگوی دولت انگلیس نیز گفت که این کشور به گسترش روابط تجاری خود با ایران ادامه می‌دهد و تجار انگلیسی را تشویق می‌کند تا از فرصت‌های مالی در ایران استفاده کنند.
سخنگوی دولت آلمان خواستار ادامه روابط تجاری قانونی و مجاز با ایران پس از اعمال مجدد تحریم‌های امریکا علیه تهران شد و اعلام کرد که این کشور در حال بررسی چگونگی حفاظت از شرکت‌های فعالی است که تحت تأثیر تحریم‌های امریکا علیه ایران قرار می‌گیرند. «اشتفان سایبرت» تصریح کرد که آلمان در حال بررسی این مسئله است که چگونه می‌تواند از اصل و پایه تعاملات تجاری خود را مورد حفاظت قرار دهد.
«فؤاد اوکتای» معاون ریاست جمهوری ترکیه که کشورش در فهرست کشور‌های معاف شده از تحریم‌های نفتی امریکا قرار گرفته، گفته که دلیلی ندارد همه کشور‌ها از تحریم‌های امریکا علیه ایران تبعیت کنند و واشنگتن هم نباید چنین انتظاری داشته باشد. اوکتای طی مصاحبه با میز سردبیری خبرگزاری «آناتولی» گفت: «در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که از دلار به عنوان یک ارز خارجی و سیاست‌های داخلی یک کشور، به عنوان سلاحی برای جنگ اقتصادی استفاده می‌کنند.»
‌معاون رئیس‌جمهور ترکیه درباره تصمیم واشنگتن به بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی پیش از برجام علیه ایران، تأکید کرد: «بی‌معنی و غیرعادلانه است که انتظار داشته باشیم تمام کشور‌ها بدون در نظر گرفتن منافع خود، از تحریم‌های امریکا علیه ایران تبعیت کنند.»

ظریف: امیدی به انتخابات نبسته‌ایم
تحریم‌های امریکا یک روز قبل از انتخابات کنگره امریکا اجرایی شده، انتخاباتی که شرایط جمهوریخواهان در آن چندان مساعد نیست. نظرسنجی مشترک «وال‌استریت ژورنال» و «ان‌بی‌سی‌نیوز» نشان می‌دهد که در انتخابات امروز، ۵۰ درصد رأی‌دهندگان به دموکرات‌ها و ۴۳ درصد به جمهوریخواهان رأی خواهند داد. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با یواس‌ای‌تودی در پاسخ به سؤالی درباره انتظارتش از تأثیر انتخابات امریکا بر ایران گفت: «در یک جمله بگویم که ما هیچ امیدی به این انتخابات یا انتخابات ۲۰۲۰ نمی‌بندیم. ببینید، چیزی که ایران را از برخی از مشتریان امریکا در منطقه متمایز می‌کند آن است که ما به‌رغم حضور و تقابل امریکا بقا یافته‌ایم. خبرنگار امریکایی از ظریف پرسیده که پیام شما برای مردم ایران که در بین این تحریم‌های امریکا گیر افتاده‌اند، چیست، مردمی که خواهان یک زندگی عادی هستند. او می‌گوید: «بله آن‌ها حق داشتن یک زندگی عادی را دارند. دولت ایران برای تأمین نیاز‌های اصلی مردم یارانه‌ها و سوبسید‌هایی می‌پردازد و این کار را در مراحل قبلی هم انجام داده است. البته هیچ‌کس ادعا نکرده که تحریم‌های اقتصادی آسیب نمی‌رساند چرا که تحریم‌های اقتصادی همیشه آسیب می‌رسانند، اما هیچ وقت سبب دستیابی به اهداف سیاسی که این تحریم‌ها برای حصول به آن‌ها وضع می‌شوند، نخواهند شد و بعضی وقت‌ها دقیقاً نتایج معکوس بر جا می‌گذارند، همانطور که این موضوع در قضیه تحریم‌های قبلی دولت امریکا علیه ایران صادق بوده است.»

مذاکره دیوانگی است
وزیر خارجه ایران گفته است: «طولانی‌ترین مذاکرات را با امریکا برقرار کردیم، با امریکا به یک توافق رسیدیم البته یک توافق دو صفحه‌ای هم نبود بلکه توافقی ۱۵۰ صفحه‌ای بود و این امریکا بود که تصمیم به خروج از آن گرفت. آیا این تقصیر ما بوده که امریکا یک شریک قابل اتکا برای مذاکره نبوده؟ این مشکلی است که جامعه بین‌المللی در حال حاضر با آن مواجه است.»
خبرنگار امریکایی درباره ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا برای تداوم مراودات اقتصادی با ایران سؤال کرد و نظر وزیر خارجه ایران را درباره امکان تقابل این ساز و کار با تحریم‌های امریکا جویا شد.
ظریف گفت: «مشکل اینجاست؛ امریکا در حال استفاده از قدرت اقتصادی خود فراتر از حدود قابل‌قبول و نرمال است و وقتی شما چنین کاری می‌کنید ریسک واکنش آن را هم باید بپذیرید. این واکنش شروع شده است. البته بدان معنا نیست که چنین واکنشی در حال حاضر موفق خواهد بود. برای توفیق آن تضمینی وجود ندارد، اما این واکنش میوه و برآمده از سیستم بین‌المللی مالی است و چنین چیزی به‌رغم غلبه و وزن اقتصادی امریکا بر سیستم مالی کنونی بین‌المللی انجام شده است.
خبرنگار امریکایی از وزیر خارجه ایران دلیل رد درخواست‌های رئیس‌جمهور امریکا برای دیدار «بدون پیش شرط» با رئیس‌جمهور ایران را جویا شد که او جواب داد: «این دولت [دولت ترامپ]اصلاً اعتقادی به دیپلماسی ندارد و به تحمیل اعتقاد دارد.» وی افزود: در یک سال و نیم یا دو سال دیگر ما هم یک دولت دیگر خواهیم داشت، فقط تصور کنید که با چه نوعی جنگلی روبه‌رو خواهیم شد اگر هر توافقی توسط یک دولت دموکراتیک برآمده از انتخابات صورت گیرد و دولت دیگری آن را کنار بزند، معمولاً در نظام‌های دموکراتیک، دولت‌هایی که جایگزین دولت قبل می‌شوند زیاد مواضع دوستانه در قبال هم ندارند. خب با این شرایط اگر ما دو سال برای توافقی که فقط دو سال دوام یابد، مذاکره کنیم، در این صورت اصلاً شروع به مذاکره دیوانگی خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
عجببببببب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار