کد خبر: 929287
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
گزارش «جوان» از تأثيرات و هيجانات بازار فردوسي در دومین روز سقوط نرخ ارز
بازار ارز دیروز روند کاهشی خود را ادامه داد و تا ۱۰ هزار تومان نیز کاهش یافت که نمودش در بازار‌هایی مانند گوشی، خودرو، سیگار‌های خارجی نیز قابل رؤیت شد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد در صورت پیگیری بیشتر دولت در ساماندهی، این بازار به شدت به آرامش روانی و رفع نگرانی‌های مردم در توانمندی مسئولان در حل مشکلات اقتصادی کمک می‌کند.
بازار ارز دیروز روند کاهشی خود را ادامه داد و تا ۱۰ هزار تومان نیز کاهش یافت که نمودش در بازار‌هایی مانند گوشی، خودرو، سیگار‌های خارجی نیز قابل رؤیت شد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد در صورت پیگیری بیشتر دولت در ساماندهی، این بازار به شدت به آرامش روانی و رفع نگرانی‌های مردم در توانمندی مسئولان در حل مشکلات اقتصادی کمک می‌کند.
اگر چه برخی دارندگان دلار و دلالان و مردم ساده‌نگر که به قصد سوداگری وارد این بازار شدند، چندان از تقویت پول ملی خوشحال نیستند، اما قاطبه مردم به شدت نسبت به تدابیر دولت و بانک مرکزی و فضای موجود امیدوار شده‌اند و انتظار دارند دولت و بانک مرکزی همین روند را در دستور کار خود قرار دهند. در پی روند کاهشی نرخ ارز طی سه روز گذشته، امروز نیز بازار آزاد ارز بسیار شلوغ بود و مردم برای فروش ارز‌های خود و یا کنجکاوی به بازار هجوم آورده بودند.
بازار ارز خیابان فردوسی طبق مشاهدات خبرنگار ما در کانال ۱۰ هزار تومان قرار گرفت و خبرنگار جوان موفق شد هر دلار را در ساعت ۱۱ قبل از ظهر ۱۰۶۰۰ تومان بخرد که از هفته پیش تجربه کاهش بیش از ۸۰۰۰ تومان را نشان می‌داد. قیمت هر سکه طلا تمام بهار آزادی نیز بیش از ۸۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به هفته گذشته داشته است. اما تفاوت بازار دیروز با هفته گذشته در اختلاف چشمگیر بین قیمت خرید و فروش آن بود. دلالان این اختلاف قیمت را به دلیل روند کاهشی نرخ ارز اعلام می‌کنند. پیش‌بینی مراجعه‌کنندگان در خیابان فردوسی نیز ادامه روند کاهشی قیمت ارز است. یورو در بازار آزاد بین دلالان از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و این در حالی است که نرخ فروش این ارز در بازار آزاد ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است.
در بازار طلا و سکه نیز (تا ساعت ۱۲) امروز قیمت‌ها به روند کاهشی سه روز پیش خود ادامه داده و سکه تمام طرح جدید به ۴ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان کاهش یافته که نسبت به آخرین نرخ روز گذشته ۷۵ هزار تومان ارزان شده بود. طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر، امروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و نیم سکه نیز ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان معامله می‌شود.
 
تابلو‌های خاموش و قیمت‌های متناقض
 
بعد از ظهر دوباره سری به بازار می‌زنیم. تابلوی صرافی خیابان میرزای شیرازی قیمت خرید را در تمام ساعات بعد از ظهر ۱۳۰۰۰ تومان نشان می‌دهد و قیمت خرید را ۱۵ هزار تومان اعلام می‌کند. دلال‌ها نیز ارز را د‌ر بازار فردوسی و میدان ولی‌عصر در همین حدود می‌خرند.
با این حال در بازار شلوغ فردوسی دیروز تقریباً تمامی صرافی‌ها، تابلوی نرخ ارز خود را برداشته بودند و تنها یک صرافی نرخ ۱۲۵۰۰ تومان را برای فروش اعلام کرده‌بود که البته در کنار آن، نوشته «تعطیل است و خرید و فروش ارز نداریم» قابل رؤیت بود. در صرافی‌ها دلار و یورو خرید و فروش نمی‌شود و به این ترتیب مردم در حال فروش ارز‌های خود به دلالان بازار ارز بودند که البته تعداد معاملات در قیاس با جمعیت تقریباً ناچیز و نزدیک به هیچ است. اما نکته جالب توجه‌تر تابلو‌های روشن صرافی‌های بانک ملی و بانک ملت بود که همجوار با هم بودند، ولی اختلاف قیمت هزار تومانی برای خرید و فروش داشتند. نرخ اعلامی از سوی صرافی بانک ملی ۱۰۵۰۰ تومان بود.
 
بانک مرکزی در بازار ارز بیشتر ورود کند
 
در میان اخبار دیروز در‌باره بازار ارز خبری نیز از بانک مرکزی مخابره شد که در آن به تقاضای ورود بیشتر بانک مرکزی به بازار ارز اشاره شده بود. هر چند که دستور بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر خرید دلار از مردم را بانک ملی عملیاتی کرد و یکی از مسئولان این بانک نرخ خرید دلار را از مردم ۱۱ هزار تومان اعلام کرد. علاوه‌براین اقتصاددانان شرکت‌کننده در سومین جلسه با رئیس کل بانک مرکزی بر ورود بیشتر این نهاد به بازار غیررسمی ارز تأکید کردند و خواستند تدابیر لازم در عرضه ارز برای جلوگیری از التهابات مقطعی استفاده شود.
همچنین اقتصاددانان در این جلسه موضوع‌های دیگری همچون «شرایط موجود بازار ارز، عوامل مؤثر بر آن و بازار پول و مسئله نقدینگی» را مورد بررسی قرار دادند و نظرات خود را مطرح کردند.
اما جالب توجه‌ترین اظهار نظر روز گذشته را زمانی که از بازار فردوسی باز می‌گشتیم، شنیدم. درباره کاهش ارزش دلار در مقابل ریال یک توریست فرانسوی در خیابان کریمخان جنب کلیسا به خبرنگار جوان گفت: ما با تعداد صفر‌های پول‌های شما مشکل داریم و امیدواریم که با تصمیمات درست روند توسعه اقتصادی متوقف نشود.
این گروه زنان فرانسوی بیش از آنکه نگران گران شدن هزینه‌های خود در تهران باشند، گفتند: ما نگران پروسه توسعه اقتصادی ایران با فشار‌های امریکا هستیم و دوست نداریم روند توسعه اقتصادی ایران متوقف شود و ما دوست نداریم به مردم ایران سخت بگذرد. وی ابراز امیدواری کرد که ایران با ویژگی‌ها و قدمتی که دارند وضعیت بهتری داشته باشد. در حال بازگشت به روزنامه دائم این نکته در گوشم زنگ می‌زند که حق ایران توقف جریان توسعه نیست و در این میان نقش مردم در چنین شرایطی چیست؟ آیا به غیر از خرید به اندازه و هجوم نیاوردن به بازار‌های ارز و طلا و کمک به جریان سرمایه در تولید است؟ و‌ای کاش که دولت همین مسیر فعلی را مدیریت کند!
 
تأثیر تقویت پول ملی بر سایر بازارها
 
اما تأثیر این بازار بر سایر بازار کالا چه بود؟ همان‌طور که در گزارش صفحه ۱۲ امروز نیز آمده قیمت خودرو ها‌ی داخلی و خارجی از ۵/۱ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان افت کرد. همچنین قیمت گوشی‌های همراه نیز در بازار موبایل روندی کاهشی به خود گرفت و موبایل تا ۲۰ درصد ارزان شد.
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی با تأکید بر اینکه کاهش قیمت نرخ دلار همزمان با بالا رفتن فروش دلار‌های خانگی می‌تواند اتفاق خوبی برای فروش تجهیزات وارداتی با نرخ مناسب باشد، گفت: با توجه به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ تابلوی صرافی‌ها، قیمت موبایل نیز به همین اندازه با توجه به لیست قیمت‌هایی که چک کرده‌ام، کاهش داشته است. محبی درباره اینکه واقعا تأثیر این کاهش نرخ به صورت آنی بر بازار موبایل بوده است، گفت: صد درصد همزمان با کاهش نرخ، تأثیرات آن به صورت لحظه‌ای بر بازار اعمال می‌شود، زیرا اکثر کالا‌هایی که اکنون در بازار موجود است، گوشی‌های مسافری است. بنا به اخبار رسیده ارزش سیگار‌های خارجی نیز در بخش عمده‌فروشی با کاهش مواجه شده‌است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز اثر این روند را در بازار ارز چنین توصیف کرد: کاهش نرخ دلار فروشنده‌های بازار رایانه را راغب به فروش کرده، اما مشتری‌ها خرید نمی‌کنند.
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران اظهار داشت: تداوم کاهش نرخ ارز شوکی به بازار رایانه وارد کرده که در نتیجه تغییرات ناگهانی بازار به حالت سرگردانی و بلاتکلیفی فرو رفته است. اما اثر تقویت پول ملی و کاهش نرخ ارز روی بورس نیز قابل توجه بود که منجر به ترکیدن حباب در بورس شد. شاخص تالار شیشه‌ای با بیش از ۷۲۰۰ واحد سقوط به کانال ۱۸۸ هزار واحد عقبگرد کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
ما سقوط دلار را که پس از اصابت موشک های سپاه به تروربیت ها اتفاق افتاد را گرامی می داریم
حسین گرجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
بانک ملی چرا باید برای تقویت دلار اقدام کند و دلار را 10500 بخرد؟
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
کدام قیمت کالاها سقوط کرد؟ با مردم رو راست باشید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
بذارین بیاد تا 1000 تومان شنیدم جهانگیری گفته باید بشه 7000 تومن نه تو رو خدا دخالت نکنید. بذارید بیاد پایین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
با سلام . خوشبختانه هم دارای کارت ملی هوشمند هستند .بنظر می رسد برای امنیت اقتصادی باید بسمتی رویم که بانک مرکزی با همکاری اتحادیه صرافان و خود صرافان .ترتیبی اتخاذ نمایند که شماره سریال اسکناس های ارزی در دست مردم در سامانه ثبت شده باشد .و اگر ثبت نشده باشد بنام ارز قاچاق شناخت شود . و همجنین بانک مرکزی با همکاری اتحادیه طلا فروشان و خود طلافروشان کلیه حواله های خرید در دست مردم د سامانه ثبت شده باشد . و حواله های قبلی نیز تبدیل به حواله صادره از سامانه باشد . تا میزان ارز و طلا بطور کامل در جامعه مشخص شود . و از طریق کد ملی قابل پیگیری باشد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
اگر قیمتها برگشت به پنج ماه قبل بله میشه گفت سقط شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
باید به فکر ارز جایگزین بود دلار باید ازمبادلات کم کم کنار گذاشته شود
مهدی حسین نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
الان نسبت به پارسال گرون تره.. سقط شده؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار