کد خبر: 926036
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: روسیه می‌تواند از نفت ایران در پالایشگاه‌های خود استفاده کرده و در عوض، صادرات نفت خود را افزایش دهد.
جوان آنلاين: محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره راهکار‌های فروش نفت ایران با شروع تحریم نفتی گفت: یکی از راهکارها، فروش نفت به روسیه است. در گذشته روش صادرات نفت از طریق روسیه مورد بررسی قرار گرفت، اما از آن استفاده نکردیم.

وی توضیح داد: در صورتی که مقرر شود نفت کشوری توسط کشور ثانویه‌ای به فروش برسد، کشور ثانویه از نفت کشور مبدا به عنوان مصرف پالایشگاهی خود استفاده کرده و ما به ازای آن، میزان صادرات نفت خود را افزایش می‌دهد. البته استفاده از این روش مشروط به هماهنگی ساختار پالایشگاهی کشور ثانویه با نوع نفت کشور مبدا است.

خطیبی درباره استفاده نفت ایران در کشور‌های ثالث توضیح داد: در قرارداد‌های فروش نفت ذکر می‌شود که کشور خریدار اجازه بازفروش (resend) نفت ایران را به کشور سومی ندارد.

وی در توضیح اینکه چرا در گذشته راهکار فروش نفت ایران از طریق روسیه اجرایی نشد، توضیح داد: در آن دوران با وجود اینکه نخستین دوره تجربه سخت تحریم‌ها بود، بررسی و مطالعات لازم در این زمینه انجام شد و مذاکرات مفصلی نیز رقم خورد. اما از آنجایی که انجام این امر زمان بر بود، فرآیند بررسی و اجرای آن به طور کامل انجام نشد. به این ترتیب اکنون نیازی نیست که بررسی‌ها از نقطه صفر انجام شود.

خطیبی ادامه داد: در آن دوران بررسی‌هایی حول صادرات نفت از طریق دریای خزر در حال انجام بود که زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن وجود نداشت و ابتر ماند. در این شیوه، هر کشوری می‌تواند به این طریق نفت ایران را مورد مصرف پالایشگاهی قرار داده و صادرات نفت خود را افزایش دهد.

این کارشناس ارشد انرژی با اشاره به اینکه اکنون فناوری پالایشگاه ها، پیشرفت قابل توجهی کرده است و به یک نوع نفت وابسته نیست، گفت: پالایشگاه‌های روسیه پیشرفته هستند و وابسته به یک نوع نفت نیستند. حتی پالایشگاه‌های پیشرفته کنونی قادر هستند با اختلاط انواع نفت یا حتی بخشی از میعانات گازی، خوراک مورد نیاز خود را تولید کنند.

وی در همین ارتباط به ۲ برابر شدن صادرات نفت عربستان به آمریکا در مدت اخیر اشاره کرد و توضیح داد: بی شک این افزایش صادرات باید از محل ثانویه‌ای تامین شده باشد. چرا که میزان تولید نفت عربستان تغییر محسوس و قابل توجهی نداشته است؛ بنابراین احتمال دارد که بخشی از صادرات نفت عربستان به آمریکا، نفت یک کشور ثالث باشد که این کشور ثالث به هر دلیلی تمایل یا امکان صادرات به آمریکا را ندارد.

نماینده اسبق ایران در اوپک درباره صادرات نفت ایران از طریق عراق با وجود تغییر معادلات سیاسی این کشور توضیح داد: در گذشته به دلیل شباهت ساختار نفت ایران به نفت عراق، بخشی از نفت ایران با این نوع نفت مخلوط و صادر می‌شد.

این کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.
وی درباره اینکه گفته می‌شود وزیر نفت مجوز فروش نفت با تخفیف بالا در دوره تحریم را از رئیس جمهور گرفته است، گفت: سیاست اعطای تخفیف به مشتریان نفتی به هیچ عنوان صحیح نیست و قطعا به ضرر کشور است. چرا که در بازار نفت همه چیز شفاف است و در صورتی که به یک مشتری تخفیفی داده شود، باقی مشتریان نیز خواهان تخفیف می‌شوند و این موضوع به ضرر منافع ملی است. البته اختیارات اعطای تخفیف در فروش نفت می‌تواند از سوی دولت به هیات تصمیم گیرنده درباره فروش نفت متفاوت باشد.

هفته گذشته رییس جمهوری روسیه در حاشیه سفر به ایران گفته بود که راه‌های فروش نفت ایران از طریق این کشور را بررسی می‌کند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار