کد خبر: 918723
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
ترامپ در حالی مجدداً خواستار مذاکره با ایران شده که تعداد کارمندان بخش ایران وزارت خزانه‌داری امریکا را به ۳۸۰ نفر افزایش داده است
رئیس‌جمهور امریکا بعد از تهدیدات توئیتری خود عملاً در عرض یک روز تغییر لحن داد و از آمادگی برای مذاکره سخن گفت. هرچند در عمل شنیده می‌شود که ...
رئیس‌جمهور امریکا بعد از تهدیدات توئیتری خود عملاً در عرض یک روز تغییر لحن داد و از آمادگی برای مذاکره سخن گفت. هرچند در عمل شنیده می‌شود که با افزایش تعداد کارکنان میز تحریم ایران در وزارت خزانه‌داری امریکا ترامپ به این سادگی جبهه جنگ اقتصادی را ر‌ها نخواهد کرد‌: «من از توافق هسته‌ای ایران عقب کشیدم و ایران دیگر کشور سابق نیست.»
دونالد ترامپ به این بسنده نکرد که بعد از تهدیداتش فقط وزیر امور خارجه‌اش یا نماینده این کشور در سازمان ملل صحبت از آمادگی برای مذاکره با ایران بکنند بلکه خود او یک روز بعد از توئیت تهدیدآمیزش علیه ایران روز سه شنبه در سخنانی در جمع کهنه سربازان امریکایی گفت: «ما آماده انجام یک توافق واقعی با ایران هستیم، نه مانند توافقی که با دولت قبلی‌مان انجام شده بود.»‌
وی در سخنان خود، یک بار دیگر توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را «وحشتناک» و «یک‌طرفه» دانست. ترامپ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیرون رفتن از توافق هسته‌ای مدعی شد که ایران دیگر کشور سابق نیست.
رئیس‌جمهور امریکا در توئیتر خود خطاب به حسن روحانی نوشته بود: «به رئیس‌جمهور ایران، روحانی: هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده است.»‌
ترامپ افزود: «ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ را تحمل کنیم. حواست را جمع کن.»‌
روحانی یک روز پیش از هشدار دونالد ترامپ، با اشاره به اقدامات امریکا برای تحریم نفتی ایران و جلوگیری از صادرات آن به واشنگتن هشدار داده بود: «با دم شیر بازی نکنید، پشیمان‌کننده است.»

کوکتل مولوتف ترامپ
توئیت دونالد ترامپ واکنش‌های بسیاری را در میان مقامات امریکا و دیگر کشور‌های جهان و نیز رسانه‌ها به دنبال داشت. در این میان بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران امریکایی معتقدند که توئیت رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران بیش از هر چیز با هدف منحرف کردن اذهان از جریان مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ امریکا مطرح شده است.
سی‌ان‌ان در این باره گزارش کرد؛ ترامپ اخیراً اظهارات کاملاً ضدونقیضی درباره نظرش در خصوص پرونده روسیه مطرح کرده است، به گونه‌ای که همین مسئله باعث شده اعتبار اظهارات وی تا حد زیادی زیر سؤال رود. ضمن اینکه درست در همان روزی که توئیت وی درباره ایران مطرح شد، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی از احتمال لغو مجوز‌های امنیتی یکسری از مقامات امنیتی و اطلاعاتی سابق امریکا به دلیل انتقاد‌هایی که از رئیس‌جمهور امریکا مطرح کرده بودند، خبر داد. بر اساس این خبر، دولت ترامپ قرار است لغو مجوز‌های امنیتی یکسری از مقامات سابق و ارشد امنیتی اطلاعاتی را که در دوران «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق امریکا روی کار بوده‌اند، بررسی کند.

«اندرسون کوپر» مجری برنامه «۳۶۰» شبکه «سی‌ان‌ان» امریکا در واکنش به توئیت اخیر رئیس‌جمهور این کشور خطاب به همتای ایرانی‌اش گفته است، این اظهارات در کنار انتقاد تند وی از مقامات سابق امنیتی و اطلاعاتی در امریکا با هدف منحرف کردن اذهان از دیگر مشکلاتی که کاخ سفید با آن مواجه است مطرح شده است.
وی تأکید کرده است: «رئیس‌جمهور امریکا به صورت ناگهانی توئیت و این اظهارات خشونت‌آمیز را مطرح می‌کند، وی با این کار سعی دارد نشان دهد که در مقابل ایران، آن هم در یک توئیت، مردی سرسخت است یا اینکه در اقدامی دیگر از لغو مجوز‌های امنیتی مقامات اطلاعاتی سابق و مقامات امنیت ملی و مقامات اف‌بی‌آی سخن می‌گوید. ما این اقدامات را بار‌ها و بار‌ها شاهد بوده‌ایم... زمانی که اوضاع چندان خوب پیش نمی‌رود، یک کوکتل مولوتف در یک گوشه پرتاب می‌کنید و همه در آنجا جمع می‌شوند.»
«مکس بوث» کارشناس امنیت ملی و عضو ارشد شورای روابط خارجی امریکا نیز در شبکه «سی. ان. ان» می‌گوید: «آنچه در کاخ سفید شاهد آن هستیم این است که یک عملیات روانی برای منحرف کردن اذهان عمومی به راه افتاده است. آن‌ها سعی دارند ذهن‌ها را از پرونده روسیه پرت کنند، روسیه آخرین چیزی است که می‌خواهند درباره‌اش صحبت شود چرا که بسیار دستپاچه‌کننده است. دونالد ترامپ چند روز پیش با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد و ما هنوز نمی‌دانیم که آن‌ها دقیقاً درباره چه موضوعاتی گفت‌وگو کردند و چه گفتند.»

افزایش کارکنان تحریم
گزارش‌های منتشر شده درباره فعالیت‌های خزانه‌داری امریکا نشان می‌دهد که همانطور که تصور می‌شد جنگ اقتصادی با جمهوری اسلامی اکنون به یکی از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه بدل شده و در ماه‌های گذشته بودجه و نیروی کار گسترده‌ای به افزایش فشار‌های اقتصادی به ایران تخصیص یافته است. براساس گزارش فارس، هراس از شکست سیاست‌های تحریمی با توجه به تجربیات گذشته و همچنین انزوای کنونی امریکا در بحث تحریم‌های یکجانبه، موجب شده تا خزانه‌داری امریکا میزان نیرو‌های فعال در پرونده ایران را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.
آنطور که مقام‌های خزانه‌داری امریکا رسماً اعلام کرده‌اند، در ماه‌های گذشته ده‌ها هیئت متشکل از کارشناسان ارشد این وزارتخانه برای هماهنگی اعمال تحریم‌های ضدایرانی و با هدف راضی کردن پایتخت‌های دیگر به همراهی با این تحریم‌ها، به کشور‌های مختلف از جمله ژاپن، کره‌جنوبی، ترکیه و کشور‌های اروپایی سفر کرده‌اند.
یکی از تحولاتی که حجم کار و تمرکز خزانه‌داری امریکا در مسئله ایران از یک سو و نگرانی واشنگتن از ناکامی در اجرای مؤثر تحریم‌ها را نشان می‌دهد، افزایش چند ده نفری نیروی کار متمرکز بر پرونده ایران در این وزارتخانه است. در ماه‌های اخیر تعداد کارشناسان خزانه‌داری امریکا که مستقیماً روی نحوه اعمال مؤثر تحریم‌ها علیه ایران کار می‌کنند، از ۳۰۰ به ۳۸۰ نفر افزایش یافته است. این در حالی است که معاونت تروریسم و اطلاعات مالی خزانه‌داری امریکا جمعا حدود ۷۰۰ نیرو دارد.

سیگال مندلکر، معاونت مقابله با تروریسم مالی وزارت خزانه‌داری امریکا، خردادماه امسال در اندیشکده راستگرای «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف. دی. دی) از تشدید فعالیت‌های خزانه‌داری امریکا برای فشار به ایران خبر داد و گفت: همکاران او در معاونت تروریسم و اطلاعات مالی در تلاش هستند دولت‌ها و شرکت‌های خارجی را متقاعد کنند که از همکاری اقتصادی با ایران انصراف‌دهند.
او گفته بود: «شرکت‌هایی که با ایران تجارت کنند، در معرض ریسک‌های بزرگی قرار می‌گیرند. با اعمال دوباره تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای از سوی ما، این ریسک‌ها بیشتر هم می‌شوند. به بخش خصوصی توصیه می‌کنم گام‌های بیشتری بردارید تا مطمئن شوید که ایران و نیرو‌های نیابتی این کشور از شرکت‌های شما برای پیشبرد فعالیت‌های مخرب خود استفاده نکنند. شما باید تلاش بیشتری کنید تا اطمینان یابید که برنامه‌های تطبیقی شما با تحریم‌ها سفت و سخت است.»

مذاکره در سایه تهدید نمی‌شود
سخنگوی وزارت خارجه به مقامات دولت ترامپ توصیه کرد که تصور مذاکره یکسویه و از سر زیاده خواهی و در سایه تهدید با ایران را برای همیشه به فراموشی سپرده و در پی تکرار تجارب شکست‌خورده و دیرین خود نباشند.
به گزارش فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تازه‌ترین سخنان مقامات مختلف امریکا که همزمان با تهدید، درخواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: ایالات متحده باید بیش از پیش بداند که جهان کنونی و عصر حاضر، دوران سلطه‌جویی و تحکم و یکسویه نگری نیست. نگاهی به افکار عمومی جهان و تصویر منفی آنان از عملکرد دولت امریکا، نشانی از تغییر و تحول عمیق و کلان در عرصه بین‌المللی است. امریکا باید حد و اندازه خود را نگه دارد و جایگاه خود را در این عصر و زمان بازشناسد و جد و جهد بیشتری برای فهم جایگاه، شأن و نقش ایران بزرگ نماید. قاسمی تأکید کرد: امروز همچون دیروز و بیش از آن اعتمادی به گفتار و کردار دولتمردان امریکا برای گفت‌وگو آن‌هم از نوع امریکایی آن وجود ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
سلام. عزیزان اینکه تعداد لشکر شان چقدر است هیچ اهمیتی ندارد مهم همت و مقاومت ایرانیان است که همتا ندارد اینکه به لشکر خود می نازند و انرا جار میزنند یک نوع عملیات روانیست نه بیش ٫ انهم از سر استیصال و مقدان راهکار است .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار