کد خبر: 918689
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
گفت و گوی «جوان آنلاین» با كارشناس اقتصادي درباره تغييرات هيئت دولت و رئیس بانک مرکزی:
هیئت دولت در جلسه امروز خود به عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی رای اعتماد داد و به این ترتیب عبدالناصر همتی جایگزین ولی‌الله سیف در بانک مرکزی شد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هیئت دولت در جلسه امروز خود به عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی رای اعتماد داد و به این ترتیب عبدالناصر همتی جایگزین ولی‌الله سیف در بانک مرکزی شد.

سیف؛ ضعیف ترین رئیس کل بانک مرکزی
متاسفانه در دوره ریاست ولی الله سیف در بانک مرکزی نقدینگی در کشور 3 برابر شد، پایه پولی از 96 هزار میلیارد تومان شروع و از عدد 213 هزار میلیارد تومان هم عبور کرد و رکورد چاپ پول در اقتصاد ایران شکسته شد. از سوی دیگر مشکلات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با تصمیمات عجولانه سیف و معاونش فرشاد حیدری تشدید شد و ارزش پول ملی به شدت پایین آمد. همچنین نماینده بانک مرکزی در مذاکرات هسته‌ای هم عملکرد ضعیفی از خودش به جا گذاشت و در نهایت دستگیر شد.
از طرفی بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش یافت و با پیش فروش‌های متعدد و بی ثمر سکه دولت میزان زیادی از ذخایر طلای کشور را هدر داد. در کنار همه اینها قیمت ارز ملتهب ترین دوران چهار دهه اخیر خودش را طی کرد و وعده تک نرخی شدن ارز از سوی رئیس کل بانک مرکزی هیچ گاه عملی نشد. همه اینها موجب شد تا سیف خود را تبدیل به کاندیدای ضعیف ترین رئیس کل بانک مرکزی در طول 80 سال فعالیت این نهاد پولی و مالی اقتصاد ایران کند.

با تغییر رئیس بانک مرکزی، تغییری در اوضاع نا به سامان اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد؟
اما سوال اینجاست که با تغییر رئیس بانک مرکزی، تغییری در اوضاع نا به سامان اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد؟ در این رابطه محمد قلی یوسفی اقتصاددان و استاد دانشکده اقتصادی علامه طباطبایی به خبرنگار «جوان آنلاين» می گوید: «اوضاع اقتصادی ایران به گونه‌ای است که با تغییر افراد، آنچنان اوضاع تغییری نخواهد کرد، اما باید بگویم که در مسیر حل مشکلات اقتصادی کشور افراد می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تجربه کاری دکتر همتی در حوزه بانک و بیمه می گوید: «امیدواریم که با انتصاب آقای همتی به عنوان رئیس بانک اقتصادی، ایشان مشاوره بهتری را به دولت بدهد و برای برون رفت از این وضعیت بحرانی به کشور کمک کند. همچنین امیدواریم که مداخلات غیرعلمی و غیرسیاستگذاری محدود شده و با کمک کارشناسان و صاحب نظران تصمیمات جدید و اثرگذاری اتخاذ شود.»

مشکل اصلی تیم اقتصادی دولت، عدم درک درست از مشکلات کشور است
یوسفی در رابطه با اینکه چطور می شود مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد، اظهار می دارد: «برای بیرون رفتن از مشکلات و بحران اقتصادی فعلی کشور باید اولویت ها بررسی و برخی اصلاحات بنیادین انجام شود.»
استاد دانشکده اقتصادی علامه طباطبایی با ذکر این مثال که؛ اگر واقعا در یک معادله ریاضی اشتباه صورت بگیرد ادامه آن نیز کمکی به راه حل نمی کند و باید با برگشت به اول مسیر و ببینیم اشتباه از کجا بوده و آن را اصلاح کنیم، می افزاید: «مشکل اصلی تیم اقتصادی دولت دوازدهم، نبود درک درست از مشکلات اقتصادی کشور است و بنابراین آنچه که مسلم است لزوم تغییراتی اساسی در تیم اقتصادی دولت است و اگر بخواهیم امید ببندیم به مسئولان و دولتمردان که به این موضوع اهمیت بدهند، نیاز به ساختار همه جانبه‌ای می‌باشد.»

:

مگر دو ماراتن است که سراغ جوانها برویم
این کارشناس اقتصادی در رابطه با شعار جوانگرایی دولت دوازدهم و محقق نشدن آن برای انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی، می گوید: «متاسفم که مسئولان ریشه مشکلات را به صورت مناسبی مطرح نمی کنند. مگر دوی ماراتن است که سراغ جوانان برویم؟ تجربه و اجرای قانون اصلی ترین مسئله ای است که باید به آن اهمیت داده شود. البته باید بگویم که جوانان از انرژی و انگیزه بالایی برای مدیریت پست های مهم کشور برخوردار هستند اما این موضوع، موضوعی فرعی است و باید به اصل ماجرا توجه کنیم


باید شفاف سازی و کنترل فساد در اولویت کار قرار گیرد
محمدقلی یوسفی در پایان می گوید: «شفاف سازی و کنترل فساد از موارد مهمی است که باید در اولویت کار قرار بگیرد و در جهت آن تلاش شود. اما متاسفانه با بررسی عملکرد فعالیت این دولت در 5 سال اخیر باید بگویم که تلاشی برای حل ریشه ای مشکلات اقتصادی را ندیده ایم و آن چیزی که فعالیت دولتی ها و مسئولان مشاهده شده بسیار تاسف بار بوده است. البته امیدواریم که بعد از این شاهد اقدامی مناسب از سوی مسئولان باشیم.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
حق سیف حداقل زندان دراز مدت بود . ایشان دلار 3000 تومانی را تحویل و به 11000 تومان رساند انوقت روحانی از ایشان تشکر هم کردند. واقعا مسخره است . اینها نشانه های عدم صلاحیت دولت روحانی میباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار