کد خبر: 911237
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
گفت‌وگوي «جوان» با كارگرداني كه مي‌خواهد فيلم حادثه تروريستي مجلس را بسازد
اولين سالروز عمليات كور تروريستي در مجلس شوراي اسلامي را پشت سر گذاشتيم؛ حادثه‌اي تروريستي كه در خرداد ماه سال 96 در مجلس شوراي اسلامي و حرم امام خميني (ره) انجام شد...
محمدصادق عابديني

اولين سالروز عمليات كور تروريستي در مجلس شوراي اسلامي را پشت سر گذاشتيم؛ حادثه‌اي تروريستي كه در خرداد ماه سال 96 در مجلس شوراي اسلامي و حرم امام خميني (ره) انجام شد. اقدام تروريستي كور داعش در قلب تهران در نهايت باعث شد روند فروپاشي داعش در سوريه و عراق شدت بگيرد. بعد از حادثه حمله به مجلس، هادي حاجتمند كارگردان جوان سينما اعلام كرد اين حادثه را در قالب فيلم سينمايي با نام «بهارستان» بازسازي خواهد كرد. وي از آغاز فيلمبرداري «بهارستان» تا پيش از پايان سال گذشته خبر داده بود، اكنون در سالروز حادثه حمله به مجلس شوراي اسلامي، هادي حاجتمند در گفت و گو با «جوان» از علل ساخته نشدن «بهارستان» مي‌گويد.
فيلم سينمايي «بهارستان» قرار است چگونه به حادثه تروريستي مجلس بپردازد؟
درباره حادثه تروريستي حمله به مجلس شوراي اسلامي، پژوهش زيادي انجام داديم و در نهايت به يك قصه خوب چند وجهي رسيدیم كه داستانش در سالن مجلس مي‌گذشت. علت انتخاب سالن مجلس نيز براي اين است که آنجا تنها جايي است كه وظيفه‌اش حل مشكلات با گفت‌و‌گو است.
مي‌خواستم با نگاه و توجه به ريشه‌هاي داعش، به اين بپردازم كه چه اتفاقي مي‌افتد كه چهار نفر اسلحه به دست مي‌گيرند و به مردم حمله مي‌كنند! قطعاً بهانه‌هاي اقتصادي و اجتماعي نيز در كار بوده است كه بايد آنها را در سينما نشان داد.
چرا پس از حدود يك سال از اعلام ساخت فيلم، هنوز خبري از توليد آن نشده است؟
به خاطر ملاحظات امنيتي كه وجود دارد. مي‌گويند هنوز بايد يكسري ملاحظات رعايت شود و اين مسئله فضاي فيلم را تحت تأثير قرار مي‌داد. براي همين تصميم گرفتيم باز هم صبر كنيم تا شرايط براي توليد به وجود بيايد.
دوست ندارم فيلمي بسازم كه با سانسور مواجه شود و در آخر هم جز چند حرف تكراري و شعار چيزي از آن باقي نماند.
به يكسري ملاحظات اشاره كرديد، اين ملاحظات را چه كسي قرار داده است؟
به نظرم حضرت آقا كه قوه عاقله نظام هستند هيچ مشكلي با پرداختن سينما به موضوعاتي مانند حادثه مجلس ندارند اما بعضي از مديران وجود دارند كه خيلي نگران حفظ ميز هستند و براي همين فقط محافظه كاري مي‌كنند، حتي كار به جايي مي‌رسد كه آن مدير خودش را خط‌كش نظام مي‌داند و هر كس كه مخالف تشخيص وي باشد را مخالف نظام مي‌داند.
حداقل مي‌توانند به افرادي مانند من كه برادري‌ام را با نظام ثابت كرده ام اعتماد كنند، البته اعتماد شده ولي مدير امنيتي مي‌گويد با نگاه من فيلم را بساز، ولي قرار نيست سينما را از ديد امنيتي نگاه کنیم. بله مي‌شود با سينما مسائل فرهنگي، اجتماعي و حتي امنيتي را تبيين كرد.
يعني مديراني هستند كه برخلاف نظر مقام معظم رهبري درباره سينما عمل و مانع تراشي مي‌كنند؟
در جلسه‌اي كه چند سال پيش بچه حزب‌اللهي‌هاي سينما با حضرت آقا داشتند، ايشان آنقدر درباره سينما صحبت كردند كه من فكر كردم موضوعي مهم‌تر از سينما براي ايشان وجود ندارد. حضرت آقا در آن جلسه بارها از جوان‌هاي حزب‌اللهي خواستند كه سينما را در دست بگيرند.
من حداقل يادم نيست درباره موضوع ديگري آنقدر تأكيد داشته باشند، البته بعدها متن سخنان آن ديدار به صورت خيلي محدود منتشر شد و در دسترس است.
ما اگر يك‌دهم نگاه رهبر انقلاب به سينما را در نگاه مديران داشتيم، هيچ مشكلي در سينما به وجود نمي‌آمد.
هنوز مديران ما به اين باور نرسيده‌اند كه مي‌شود بسياري از كارها را از طريق فرهنگ‌سازي با سينما انجام داد.
نمونه استفاده خوب از سينما را در غرب شاهد هستيم، هاليوود بازوي فرهنگي نظام امريكاست، چرا آنها به اين باور رسيده‌اند، اما ما هنوز نه؟!
علت اصلي اين است كه ما هنوز سينماي حرفه‌اي نداريم. حرفه‌اي نه به معناي اداهاي سلبريتي‌ها که اتفاقاً در اين نوع كارها هيچ چيزي از امريكا و هاليوود كم نداريم.
منظورم از حرفه‌اي بودن نگاه و فهم حرفه‌اي به سينماست. امريكا وقتي مي‌خواهد به عراق يا افغانستان حمله كند، فيلمش را مي‌سازد، افكار عمومي را با سينما آماده مي‌كند. در آنچا مثل ايران مصحلت‌انديشي فردي در كار نيست كه يك مدير بر اساس نظر خودش تصميم بگيرد و عمل كند.
در هاليوود چه دموكرات‌ها در دولت سر كار باشند چه جمهوريخواه‌ها، وظيفه سينما مشخص است و آن بالا بردن پرچم امريكاست. در هاليوود جريان فكري تصميم‌گيري مي‌كند و مي‌داند مي‌شود با سينما و فرهنگ‌سازي هزينه‌هاي هر كاري را كم كرد.
چرا در ايران سازمان سينمايي به سمت چنين نگاهي نمي‌رود؟
واقعاً نمي‌دانم، انگار سازمان سينمايي هدف‌گذاري‌اش ترويج فيلم‌هاي خنثي است. نگاه كنيد دغدغه پروانه گرفتن چه فيلم هايي وجود دارد. سازمان سينمايي در حال تغيير ذائقه سينمايي مردم است.
بعضي از فيلم‌ها الان روي پرده هستند كه يك خط داستان دارند و در آن حتي بازي خوبي هم نمي‌بينيم. تنها چيزي كه دارند نشان دادن زنان سر و پا لخت است و خنداندن مردم. مثل فيلمي كه الان روي پرده است و در امريكاي جنوبي ساخته شده، اتفاقاً اين فيلم‌ها خوب هم مي‌فروشد.
فكر نمي‌كنيد اين اتفاق باعث مي‌شود در نهايت سينما ضرر كند؟
الان داريم به سمت تقليل سليقه سينمايي مردم مي‌رويم. زماني همين مردم براي تماشاي فيلمي مثل «آژانس شيشه اي» صف مي‌كشيدند. اگر همان شرايط بود الان بايد «به وقت شام» حداقل 20 ميليارد مي‌فروخت، البته الان هم فروش خوبي داشته ولي از حد انتظارم كمتر بوده است.
در اين شرايط باز هم اميد داريد كه «بهارستان» ساخته شود؟
خودم كه عطش زيادي براي ساخت اين فيلم دارم. صابر الله‌داديان هم فيلمنامه خوبي نوشته است و اين روزها در حال بازنويسي آن هستيم. اميدوارم كه بعد از بازنويسي سريع‌تر به پيش‌توليد فيلم برسيم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین - ن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
نمایندگان فراموش کار

سال گذشته در حمله داعش به مجلس تعدادی از جان برکفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تعدادی هم از مردم عادی که برای حل مشکلات به مجلس آمده بودند شهید شدند اما همین مجلس امسال در سالروز آن حادثه در حال تصویب کنوانسیونیکنوانسیونی است که بر علیه سپاه تمام خواهد شد
اگر تروریست ها پارسال به داخل صحن مجلس راه یافته بودند امسال FATF اصلا مطرح می شد؟ ؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار