کد خبر: 907294
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
دولت: برجام دستاورد بي‌نظيري است
بولتون اعتراف كرد: آن شب نصف حقوقم را خرج سيبيلم كردم

بعد از عهدشكني امريكايي‌ها در پرونده هسته‌اي، بيانيه‌اي از سوي مجلس خبرگان منتشر شد كه اين اقدام را محكوم و انتقاداتي را متوجه دولت كرد. در پاسخ به اين بيانيه شوراي اطلاع‌رساني دولت هم بيانيه داد كه در بخشي از آن آمده است:
«برجام از نظر جهانيان، يك دستاورد بي‌نظير در عرصه‌ ديپلماسي و صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي است. شكستن اجماع جهاني عليه ايران، رسوايي صهيونيست‌ها، برچيده شدن تحريم‌هاي بين‌المللي و به رسميت شناخته شدن برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشور بخشي از دستاوردهاي برجام به شمار مي‌رود.»
احتمالاً چون جا نبوده فقط بخشي از دستاوردهاي برجام را برشمرده‌اند و به بقيه دستاوردها اشاره نكرده‌اند. مثلاً برجام نه تنها دستاورد بي‌نظيري در عرصه ديپلماسي و صلح و امنيت منطقه‌اي است، بلكه دستاورد بي‌نظيري در عرصه روانشناسي و شناخت لايه‌هاي شخصيت افراد هم هست. همه كساني كه به نوعي در جريان برجام دخيل بودند در حقيقت در يك تست روانشناسي شركت كردند كه نتايج جالبي داشت. البته بعضي‌ها مثل ركس تيلرسون، وزير خارجه سابق امريكا، نتوانستند زير فشار تست دوام بياورند و وا دادند! در مورد شخص تيلرسون كه بنده خدا تا همانجا هم خوب دوام آورد چون كار كردن با ترامپ خودش يك جور آزمون ورودي تيمارستان است، حالا در نظر بگيريد همزمان روي برجام هم كار مي‌كرد كه انصافاً كار دشواري است. يكي از معدود كساني كه به سلامت از تست برجام بيرون آمد دكتر عراقچي بود. راز موفقيتش هم در علاقه في ما بيني بود كه ميان او و برجام وجود داشت. عراقچي مثل فرزندش به برجام عشق مي‌ورزيد و عشق او هرگز دچار نقصان نشد. هميشه به موفقيت برجام ايمان داشت و حرف‌هايي كه پشت سر برجام مي‌زدند او را بدبين نكرد. بدي‌هايش را نمي‌ديد و هميشه مثبت درباره‌اش فكر مي‌كرد. از دهان خودش مي‌بريد و به برجام مي‌داد. دستش را مي‌گرفت و تاتي‌تاتي مي‌كرد. بعد از غذا بغلش مي‌كرد و بادگلويش را مي‌گرفت. نمي‌گذاشت كسي نقضش كند يا لپش را بكشد. به خاطر همين وقتي امريكا از برجام خارج شد عراقچي اصلاً ناراحت نشد و اتفاقاً احساس امنيت كرد و گفت شر يك مزاحم كم شد. در واقع او ترجيح مي‌دهد بقيه طرف‌ها هم از برجام بروند و فقط خودش بماند و عشقش، بي‌سر خر !

كي‌روش از دستاوردهاي برجام است

داشتيم مي‌گفتيم برجام دستاورد بي‌نظيري در زمينه‌هاي مختلف است كه دولت نتوانسته همه آن را بيان كند و ما داريم به جاي دولت بيان مي‌كنيم. مثلاً برجام دستاورد بي‌نظيري در عرصه ورزشي است. همين كه تيم ملي ما بدون شكست به جام‌جهاني رفت از دستاوردهاي برجام است. اگر برجام نبود دلار اينقدر از ترس تحولاتش گران نمي‌شد و در نتيجه دستمزد كارلوس كي‌روش اين همه بالا نمي‌رفت و در نتيجه او با تيم ملي تمديد نمي‌كرد و در نتيجه به جام‌جهاني نمي‌رفتيم. البته بعضي از دلواپسان معتقدند كه ما با امير قلعه‌نويي هم مي‌توانستيم به جام‌جهاني برويم و نيازي به برجام نبود. ولي از كجا معلوم؟
گذشته از اين، حتي خود تحريم‌ها هم دستاورد بي‌نظيري در عرصه ورزش است و برجام با لغو نكردن تحريم‌ها، خدمت بزرگي به جامعه ورزش كشور كرد. اگر تحريم نبوديم شخص رئيس فيفا مجبور نمي‌شد پول‌هاي ايران را بگذارد توي چمدان و با خودش به ايران بياورد. اين بهانه‌اي شد كه از امكانات ما بازديد كند و با مقامات ورزشي ما ديدار كند و كلي دستاورد ورزشي به وجود بيايد كه مديون تحريم‌ها است. اگر تحريم نبوديم كل پول را كارت به كارت مي‌كرد و اصلاً اين طرف‌ها نمي‌آمد.

ركورد ال‌كلاسيكو شكسته شد

برجام دستاورد بي‌نظيري در عرصه سينما و تلويزيون هم هست. برجام تا حالا توانسته چند تا موقعيت نمايشي به وجود بياورد كه تمام شبكه‌هاي تلويزيوني دنيا را معطوف به خودش كند و ميليون‌ها بيننده را پاي تلويزيون بنشاند. آخرينش همين شوي ترامپ در زمان خروج از برجام بود كه ركورد تماشاگران ال‌كلاسيكو را هم شكاند. خود جان بولتون كه در لحظات سخنراني ترامپ دوربين‌ها بارها نشانش دادند اعتراف كرده است كه نصف اولين حقوقش از كاخ سفيد را خرج روغن سيبيل كرده كه تصويرش توي تلويزيون خوب بيفتد.

خم شد اما نشكست

برجام دستاورد بي‌نظيري در عرصه صنعتي هم بود. تا به حال در صنعت فلزات سنگين فولادي ساخته نشده بود كه تا اين حد مقاوم و ضمناً انعطاف‌پذير باشد. در مقطعي اعضاي كنگره امريكا برجام را انداختند توي كوره و هزارن درجه حرارت دادند، بعد در آوردند و با پتك به جانش افتادند ولي آخ نگفت. در عين حال انعطاف‌پذير بود و هر چه آن را خم مي‌كردند نمي‌شكست تا جايي كه ترامپ كم آورد و خودش را كنار كشيد.

پرواز با هواپيمايي كه نيست!

برجام دستاورد بي‌نظيري در عرصه هوا و فضا هم بود. نه تنها ناوگان هوايي كشور را نو كرد، كاري كرد كه هنوز هواپيماها به كشور نرسيده بعضي‌ها با آن پرواز كردند. تازه آن هواپيماهايي هم كه رسيد به‌زودي وقت سرويسشان فرا مي‌رسد و شركت‌هاي خارجي به خاطر تحريم‌هاي مجدد نمي‌توانند آنها را سرويس كنند و عملاً زمينگير مي‌شوند. در نتيجه برجام دستاورد بي‌نظيري در آزاردادن و سركار گذاشتن هم هست.

برجام طبع شاعران را روان كرد

دستاوردهاي برجام به همين جا ختم نمي‌شود، برجام دستاورد بي‌نظيري در ادبيات است. مخفف عبارت برنامه جامع اقدام مشترك است، تمام استادان زبان‌شناسي متفق‌القول معتقدند كه برجام بهترين كلمه مخفف زبان فارسي است كه از نمونه‌هاي قبلي خودش يك سر و گردن بالاتر است. از آن گذشته، سال‌ها بود كه شاعران تمام قافيه‌هاي «ـام» مثل سلام، كلام، تمام و... را استفاده كرده بودند و تكراري شده بود تا اينكه برجام آمد و طبع شاعران را دوباره روان كرد. در اين چند سال ابيات بي‌نظيري با قافيه برجام سروده شده كه الحق انتخاب يكي از آنها به عنوان بهترين بيت براي حك كردن روي سنگ قبر برجام كار دشواري است.

ليست خريد استاد در روزنامه

برجام دستاورد بي‌نظيري در زمينه روزنامه‌نگاري است. اگر برجام و موضوعات مرتبطش را از رسانه‌هاي ما در چهار پنج سال اخير كنار بگذاريد چيز زيادي نمي‌ماند. يك نمونه عرض كنم كه مثلاً استاد زيباكلام طي اين مدت به راحتي آب خوردن سرمقاله و يادداشت توليد كرده‌اند، گاهي به‌تنهايي روزي دو سه تا سرمقاله در روزنامه‌ها داشتند. كافي بود ايشان حرف‌هاي روزمره‌شان را تلفني به خبرنگار مي‌گفتند و لابه‌لاي صحبت چهار پنج بار كلمه برجام را اضافه مي‌كردند، يك سرمقاله شيك و مديرمسئول‌پسند از آب درمي‌آمد. ايشان و نظايرشان از درياچه اروميه و اگزوز ماشين‌ها گرفته تا جنگ سوريه را به برجام پيوند داده و تحليل‌هايي ارائه مي‌دادند كه اگر براي مخاطب روزنامه آب نداشت براي سردبير و بقيه نان داشت! حتي شنيده شده يك بار ليست خريد منزل استاد اشتباهي به دفتر روزنامه رسيده و تبديل به سرمقاله آن روز شده است. استاد كه ليست را گم كرده بوده از ترس همسر مكرمه شب را بيرون از منزل سر مي‌كند و فردا صبح با ديدن ليست خريد در روزنامه، با خوشحالي خريد را انجام داده، پيروزمندانه به منزل مراجعت مي‌كند. همين تحكيم بنيان خانواده هم از دستاوردهاي بي‌نظير برجام است.

مي‌خوابد و پول درمي‌آورد

برجام دستاورد بي‌نظيري در عرصه درآمدزايي است. كساني كه صاحب مبالغ هنگفت دلار هستند اين مسئله را به‌عينه ديده و تصديق مي‌كنند. بعضاً مشاهده شده كه شخصي پاي راستش را روي پاي چپ انداخته، روز را به شب مي‌رساند و همزمان به دارايي‌اش افزوده مي‌شود. حتي مورد داشتيم كه كاسب بازاري ماه‌ها مغازه را بسته و در منزل به استراحت پرداخته است چون اينجوري درآمدش بيشتر از وقتي مي‌شود كه مغازه را باز كند و جنس بفروشد.

دستاورد فشاري

برجام دستاورد بي‌نظيري در عرصه كشاورزي و باغداري است. سيب و گلابي‌هايي كه در باغ برجام پرورش يافت در هيچ كجا نظيرش پيدا نمي‌شود. برجام دستاورد بي‌نظيري در عرصه سايبري هم هست. فشار ايميلي كه امروزه يكي از ترفندهاي نوين و پركاربرد در فضاي مجازي است، از نتايج و رويش‌هاي اين دوره مي‌باشد. فشار ايميلي در كتاب ركوردهاي فشاري هم ثبت شده و به عنوان شديدترين فشار بعد از فشار قبر شناخته مي‌شود.

رابطه بحران آب و خروج از برجام

برجام دستاورد بي‌نظيري در عرصه آب خوردن هم هست. اين همه آب كه در چند سال اخير خورديم مديون برجام هستيم. خود شما تا قبل از برجام اين قدر آب مي‌خورديد؟ اصلاً حس كرده‌ايد كه آب خوردن برايتان آسان‌تر شده؟ مصرف آب در كشور هم به شكل محسوسي بالا رفته كه از نتايج همين برجام است. اصلاً يكي از دلايلي كه مسئولان امسال اين همه سفارش مي‌كنند كه در مصرف آب صرفه‌جويي كنيم برمي‌گردد به وضع كنوني برجام. وگرنه سال‌هاي قبل كي از اين خبرها بود؟

چسبيدن دهان منتقدان

برجام دستاورد بي‌نظيري در صنعت چسب‌سازي است. مي‌توان چندين دوره با برجام دهان مخالفان را بست و در انتخابات پيروز شد به طوريكه چسب دوقلو هم نتواند به اين كيفيت عمل كند.

نمي‌گويم تا دلش بسوزد

برجام دستاورد بي‌نظيري است. هر چه بگوييم تمام نمي‌شود. حق با شوراي اطلاع‌رساني دولت است. اتفاقاً خود شوراي اطلاع‌رساني دولت هم از دستاوردهاي برجام است ولي اين يكي ديگر بي‌نظير نيست و اتفاقاً خيلي هم بانظير است. تا دلتان بخواهد شورا و نهاد و مسئول داريم كه به امر خطير بيانيه صادر كردن و حرف زدن مي‌پردازند. حيف كه ما جا نداريم همه دستاوردهاي بي‌نظير برجام را ذكر كنيم. حالا هم كه ترامپ امريكا را از برجام خارج كرد همان بهتر كه دستاوردها را نگوييم كه توي خماري‌اش بماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار