کد خبر: 905052
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
شبهات مسائل زنان
«برخي از شبهات پيرامون اسلام نسبت به زن، مستندات ديني دارد، ولي از مسلمات ديني نيست چراکه سند آن، گاه رواياتي مرسله، مرفوعه يا ضعيف است که نه قرآن آن را تأييد مي‌کند و نه روايات متواتر و نه دليل عقلي و گاه مستند آن فتواي فقهي است که در آن زمينه، مراجع عظام فتواهاي متفاوتي دارند.»

«برخي از شبهات پيرامون اسلام نسبت به زن، مستندات ديني دارد، ولي از مسلمات ديني نيست چراکه سند آن، گاه رواياتي مرسله، مرفوعه يا ضعيف است که نه قرآن آن را تأييد مي‌کند و نه روايات متواتر و نه دليل عقلي و گاه مستند آن فتواي فقهي است که در آن زمينه، مراجع عظام فتواهاي متفاوتي دارند.»
زهرا آيت‌اللهي در مقدمه کتاب «حقوق زنان برابري يا نابرابري» مي‌نويسد:«بسياري از تهمت‌هايي که امروزه به اسلام وارد مي‌شود بر اساس رواياتي است که سند معتبر ندارد و با ساير روايات و سيره معصومين عليهم‌السلام يا اصول کلي حاکم بر ادله ديني (مانند قاعده لاضرر يا نفي عسر و حرج) تعارض دارد، بنابراين به هيچ وجه نمي‌توان عنوان کرد که نظر اسلام در آن مسئله، مطابق آن نقل قول است و مردم ملل مختلف را به اين وسيله مخالف اسلام ساخت. در واقع برداشت از احاديث و تعيين معتبر بودن يا نبودن آنها را بايد به اهل فن سپرد و به ياد داشت که خداوند در قرآن کريم مي‌فرمايد: وَ لاَ تَقُفُ مَا لَيسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ؛ بر آنچه به آن علم نداري، ايستادگي نکن». اين کتاب تلاشي است براي تمايز قائل شدن ميان آنچه اسلام حقيقتاًً گفته و مطالبه مي‌کند، با تصورات و ديدگاه‌هاي رايج غلط ميان مردم.
شيوه کتاب بر بيان جايگاه زن در اسلام و بيان ارزشمندي‌هاي اوست و بر اين نکته تأکيد دارد که «در مواجهه با شبهات مربوط به زنان، بايد از همان ابتدا مخاطب را متوجه حمايت‌هاي ويژه اسلام از زنان کرد. اين امر هم در حيطه بيان جايگاه ارزشمند زن از منظر اسلام و هم در ارتباط با احکام اسلامي مربوط به زنان قابل ارائه است... بنابراين ما با مجموعه‌اي از آيات و روايات که مستقيم يا غيرمستقيم به مسئله‌اي از مسائل زنان مربوط است و تعميق در معاني آن توسط انديشمند اسلامي مي‌تواند ديدگاه کلي اسلام را در مورد موضوعي روشن كند، مواجهيم. علاوه بر آن هر مسئله را بايد در کنار ساير مسائل به صورت يک سيستم مشاهده کرد. مثلاً آزادي فردي زن يا مرد را بايد در کنار مصلحت خانوادگي او در نظر گرفت که در نتيجه گاه آزادي زن در رفت‌وآمد محدود مي‌شود، ممنوعيت سقط جنين را بايد با اصل حق حيات زن در نظر گرفت که در نتيجه گاه سقط جنين جايز شمرده مي‌شود يا قداست خانواده را بايد با اصل حق سلامت زن در نظر گرفت که گاه طلاق توصيه مي‌شود.»
فصل‌هاي مختلف کتاب که برگرفته از شبهات و سؤالات مهم حوزه زنان است، عبارتند از: تساوي زن و مرد، مردانه بودن زبان قرآن، نقصان ايمان زنان، لزوم رضايت پدر در ازدواج دختر، رياست مرد در خانواده، تمکين زن، نشوز زن، اجازه همسر براي خروج از خانه، اجرت رضاع، اختيار مردان در طلاق، محروميت زنان از حضانت فرزند پس از طلاق، چند همسري مردان، تفاوت ارث زنان با مردان، شهادت در دادگاه، امامت جماعت زنان، لزوم رعايت عده پس از طلاق يا فوت شوهر، تصدي قضاوت توسط زنان، تفاوت ديه زنان با مردان و تفاوت مجازات قاتل در صورت تفاوت در جنسيت. اين کتب از سوي نشر معارف و در سال 1395 منتشر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر