کد خبر: 904472
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با كارشناسان صنعت پويانمايي درباره وضعيت انيميشن‌سازي در ايران
انيميشن‌سازي ايراني يكي از راه‌هاي مقابله با نفوذ فرهنگي دشمن است. انيميشن به خاطر ذات سرگرم‌كننده‌اش و ارتباط مستقيمي كه با كودكان برقرار مي‌كند، زمينه مناسبي براي القاي مفاهيم فرهنگي به نسلي است كه در مقابل اين تهاجم هيچ‌گونه ابزاري براي دفاع از خود ندارد.

محمدصادق عابديني

انيميشن‌سازي ايراني يكي از راه‌هاي مقابله با نفوذ فرهنگي دشمن است. انيميشن به خاطر ذات سرگرم‌كننده‌اش و ارتباط مستقيمي كه با كودكان برقرار مي‌كند، زمينه مناسبي براي القاي مفاهيم فرهنگي به نسلي است كه در مقابل اين تهاجم هيچ‌گونه ابزاري براي دفاع از خود ندارد. در سال‌هاي اخير جوانان ايراني تلاش كرده‌اند با پرداخت به انيميشن تجاري راه را براي توليد آثار ملي براي ارائه به كودكان ايراني، هموار كنند. كارشناسان صنعت پويانمايي در آستانه برگزاري نخستين جشنواره پويانمايي ايران، در گفت‌وگو با «جوان» درباره وضعيت انيميشن‌سازي ايراني و آينده آن اظهارنظر كرده‌اند.

همپاي استاندارد جهاني هستيم
محمدرضا كريمي صارمي، تهيه‌كننده انيميشن مي‌گويد: در دهه اخير آثار انيميشني بومي از نظر محتوا، گرافيك، موسيقي، توجه به ادبيات كهن و رعايت استانداردهاي بين‌المللي در سطح خوبي قرار دارند و با توجه به تكنيك قوي مورد استفاده در اين توليدات، راه زيادي تا رسيدن به تراز كمپاني‌هاي بزرگ دنياي انيميشن تلويزيوني ندارند.
كريمي صارمي با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره پويانمايي مي‌افزايد:با توجه به آثار خوبي كه در بخش مجموعه‌هاي جشنواره ملي پويانمايي مشاهده كرديم مي‌توان گفت اين آثار بومي مي‌توانند در نهادينه كردن فرهنگ ايراني در كودكان و نوجوانان كشور مؤثر باشد.
وي تأكيد مي‌كند:حوزه فعاليت‌هاي انيميشني ايران طي 30 سال گذشته ويژه كودكان بوده است ولي در آثار جديد توليدي داخل مشاهده شد كه ويژه نوجوانان نيز كارهاي خوبي صورت گرفته است كه قطعا تأثيرگذاري خوبي خواهند داشت. عضو هيئت داوران جشنواره ملي پويانمايي تلويزيوني ايران معتقد است تأثيرات توليدات انيميشني غربي كه شبكه‌هاي كشور و افكار فرزندان جامعه ما را درگير كرده و در حال ايجاد خلق‌وخوي خاصي در آنها بوده در حال برطرف شدن است و امروزه به حدي از خودكفايي در توليد آثار انيميشني بومي رسيده‎‌ايم كه اين مسئله جريان مثبتي را در ذهن و روح كودكان و نوجوانان ما ايجاد خواهد كرد.
سرمايه‌گذاري براي رشد انيميشن
كريمي صارمي ادامه مي‌دهد: اگر سرمايه‌گذاري صحيح در زمينه توليدات انيميشني در كشور صورت گيرد بي‌شك مي‌توان آثار قوي و مطابق با استانداردهاي بين‌المللي و همتراز با توليدات فاخر بين‌المللي توليد كرد.
وي در ادامه اذعان مي‌كند: در دهه اخير آثار انيميشني بومي از نظر محتوا، گرافيك، موسيقي، توجه به ادبيات كهن و رعايت استانداردهاي بين‌المللي در سطح خوبي قرار دارند و با توجه به تكنيك قوي مورد استفاده در اين توليدات، راه زيادي تا رسيدن به تراز كمپاني‌هاي بزرگ دنياي انيميشن تلويزيوني ندارند. عضو شوراي هماهنگي صنعت انيميشن ايران مي‌گويد: با فراهم كردن شرايط مناسب براي نمايش توليدات انيميشني بومي خوب بايد سازندگان اين توليدات را ياري كرد. كريمي صارمي مي‌افزايد:آثار بسيار خوبي به ويژه از بخش شهرستان‌هاي كشور به جشنواره ملي پويانمايي رسيده است كه اين نشان مي‌دهد انيميشن محدود به مركز نيست و بايد به توليدات استاني توجه ويژه داشت.
صنعت انيميشن در راه اتفاق بزرگ
عليرضا گلپايگاني، كارگردان و تهيه‌كننده انيميشن نيز در گفت‌وگو با «جوان» بيان مي‌كند: انيميشن‌هاي جديد توليدي در جشنواره ملي پويانمايي در قياس با توليدات انيميشني در كشور در سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد اتفاق بزرگي در صنعت انيميشن ايران در حال رخ دادن است كه اين تحول شايد از چشم صاحبان انيميشن نيز پنهان مانده است. داور جشنواره ملي پويانمايي مي‌گويد: بسياري از آثار جشنواره ملي پويانمايي در بخش فيلم‌ كوتاه و بلند از نظر تكنيكي قابل رقابت با محصولات خارجي هستند. كارگردان آثار پويانمايي اضافه مي‌كند:«صنعت هنر» انيميشن ايران به بلوغ و تكامل رسيده است؛ اعتراف مي‌كنم آثار انيميشني ايراني از نظر فني كمترين اشكال را دارند و از نظر محتوايي نيز كمتر كارهاي تكراري به چشم مي‌خورد. گلپايگاني مي‌افزايد: توليدات جشنواره ملي پويانمايي از نظر محتوايي كه شامل فرايند قصه‌گويي، داستان و ديالوگ‌پردازي‌ مي‌شود نيز رشد خوبي داشته‌اند و ارتباط خوبي با مخاطب برقرار مي‌كنند؛ گرچه اين آثار تا رسيدن به سطح مطلوب بين‌المللي فاصله دارند ولي در قياس با توليدات سال‌هاي گذشته رشد قابل توجهي داشته‌اند. وي تأكيد مي‌كند: به دليل مشكلات اقتصادي و وجود بحران سفارش در عرصه توليدات انيميشني طي سال‌هاي اخير انتظار توليدات فاخر و تكنيكال نداشتيم اما مشاهده كرديم كه هنرمندان صنعت هنر انيميشن ايران آثار فاخري توليد و ارائه كردند كه اين مسئله بسيار قابل تحسين و توجه است. گلپايگاني تصريح مي‌كند:رشد بيشتر صنعت هنر انيميشن ايران در گرو ديده شدن افراد جديد و توانمندي است كه به اين عرصه وارد شده‌اند و همچنين استمرار همكاري با اين افراد در راستاي توليدات جديد انيميشني.
انيميشن بومي را ترويج مي‌دهیم
اميد خوش‌نظر، كارگردان انيميشن در پاسخ به سؤال «جوان» درباره تأثير جشنواره ملي پويانمايي در رونق صنعت انيميشن مي‌گويد: سازمان صدا و سيما با توجه به اينكه مخاطبان زيادي دارد، وظيفه اشاعه فرهنگ بومي
ايراني- اسلامي را دارد كه يكي از راه‌هاي مهم در اين زمينه برگزاري جشنواره‌هايي مانند جشنواره ملي پويانمايي است. خوش نظر مي‌افزايد: جشنواره ملي پويانمايي با گردهم‌آوردن مجموعه‌اي از توليدكنندگان، تهيه‌كنندگان و سرمايه‌گذارها و فراهم كردن زمينه تبادلات اطلاعات و نظر بين آنها مي‌تواند به خوبي قابليت‌هاي مفهومي و استراتژيكي كه وجود دارد را به توليدكنندگان ارائه كند تا آنها بدانند كه حول چه مضاميني توليدات داشته باشند. عضو جديد شوراي انيميشن مركز گسترش تأكيد مي‌كند: معمولاً جشنواره‌ها در دوره‌اي شروع مي‌شوند و در دوره‌اي به پايان مي‌رسند و اغلب زماني به پايان مي‌رسند كه زمان بهره‌برداري آنها فرارسيده است. منتخبان جشنواره‌ها بايد اين امكان را پيدا كنند كه به صورت كاربردي در حوزه‌اي كه فعاليت مي‌كنند حمايت شوند تا بتوانند در طول سال و تا دوره بعدي جشنواره توليدات بهتري به صورت متمركز ارائه كنند.
خوش‌نظر بيان مي‌كند: جشنواره ملي پويانمايي مي‌تواند محلي باشد براي آموزش علاقه‌منداني كه در اين حوزه فعال هستند ولي هنوز به روز نيستند، به ويژه آنها که در شهرستان‌ها فعاليت مي‌كنند. يكي از دلايلي كه انيميشن در ايران هنوز آنطور كه شايسته آن است جدي گرفته نمي‌شود اين است كه فضاي رقابتي براي انيميشن‌هاي ايراني وجود نداشته است. در فضاي غير رقابتي نيز تلاش مؤثري براي بالا بردن سطح توليدات انجام نشده و حتي از نظر هم‌افزايي فعاليت‌هاي گروهي كار در خور شأني انجام نشده است. جشنواره پويانمايي مي‌تواند در كنار ايجاد حس رقابت‌پذيري، منجر به معرفي استعداد‌هاي جوان در عرصه توليد انيميشن ايراني شود.
از سوي ديگر جشنواره‌ها در سراسر دنيا نقش هدايت‌كننده و سياستگذار را بازي مي‌كنند، مسئله‌اي که خلأ آن در صنعت انيميشن ايران مشهود بوده است و اميد مي‌رود با ايجاد جشنواره‌هاي رقابتي اين مسئله نيز حل شود و در آينده نزديك شاهد حضور پررنگ‌تر آثار انيميشن ايراني در تلويزيون ايران و عرصه بين‌المللي باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار