کد خبر: 903792
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
روحاني: اروپا برای راضی کردن ترامپ از جیب خود خرج کند
از 23 تیر ماه 94 که ایران و 1+5 سرانجام به توافق موسوم به برجام رسیدند، قریب به سه سال می‌گذرد؛ توافقی که قرار بود بر اساس آن ایران از بسیاری از حقوق مسلم هسته‌ای خود دست ‌بکشد...

از 23 تیر ماه 94 که ایران و 1+5 سرانجام به توافق موسوم به برجام رسیدند، قریب به سه سال می‌گذرد؛ توافقی که قرار بود بر اساس آن ایران از بسیاری از حقوق مسلم هسته‌ای خود دست ‌بکشد و در مقابل 1+5 تحریم‌های ایران را بر دارد. در این مدت ایران از بسیاری از حقوق حقه خود بر اساس برجام دست کشید. غنی‌سازی اورانیوم را کاهش داد، چند سایت هسته‌ای خود را تا مرز تعطیلی پیش‌برد و نظارت‌های بی‌سابقه‌ای بر برنامه هسته‌ای خود را پذیرفت. در طرف مقابل اما رفع تحریم‌‌ها که اساسی‌‌‌ترین و جدی‌‌‌ترین تعهد بود، هرگز آنگونه که باید عملیاتی نشد و موانع پیدا و پنهانی از سوی امریکایی‌‌ها بر سر راه همکاری بانک‌های خارجی با ایران گذاشته شد که به اعتراف دولتمردان نتیجه این توافق دستاوردی چون «تقربیاً هیچ‌» برای جمهوری اسلامی ایران نداشته است. در طول این سه سال هرگاه دلسوزان کشور غیر قابل اعتماد بودن امریکا را یاد آوری کرده و خواستار بازنگری در سیاست‌های دولت در مواجهه با برجام شده اند، منتقدان را با عبارات توهین‌‌آمیز که شاید شماره آن از 70 هم گذشته است، نواختند تا باب هرگونه نقد اصلاحی در این زمینه مسدود شود. از این رو با مفهوم‌سازی منتقدان برجام به‌ «دلواپس» تلاش کردند آنها را بایکوت کنند. با روی کارآمدن ترامپ در امریکا که همواره برای برجام خط و نشان کشیده و تهدید می‌کند، برجام را یا آنگونه که او می‌خواهد باید بازنگری شود یا پاره خواهد کرد، مسئولان دولتی و در راس آنها رئیس‌جمهور هم خطر شکست برجام را احساس کرده و آنها هم اکنون دلواپس برجام شده‌اند. دونالد ترامپ پس از آنکه سه بار تحریم‌های ایران را تعلیق کرده است، تهدید کرده 22 اردیبهشت ماه جاری دیگر تعلیق تحریم‌‌ها را امضا نخواهد کرد. موضوعی که اگر رنگ واقعی به خود بگیرد، به این معناست که امریکا عملاَ به توافق هسته‌ای پشت پا زده و از آن خارج شده است. اکنون مقامات کشور با درک این مسئله می‌گویند، چنانچه ترامپ چنین تصمیمی را بگیرد، باید منتظر تبعات بین‌المللی آن هم باشد. علاوه بر این جمهوری اسلامی هم این حق را برای خود قایل است که بر اساس طرح جامعی که در این زمینه پیش‌بینی کرده است، عمل کند.

در حالي كه كمتر از 20 روز تا تصميم رئيس‌جمهور امريكا براي ماندن يا خروج از برجام مانده است، مقامات جمهوري اسلامي ايران، ضمن تأكيد بر اينكه برجام يك جمله كم و زياد نخواهد شد، در عين حال از مواجهه جامع ايران در صورت شكست برجام مي‌گويند و همزمان به اروپايي‌ها هشدار مي‌دهند اگر علاقه‌مند به راضي كردن ترامپ هستند، بايد از جيب خود خرج كنند و نبايد دست در جيب مردم ايران كنند.

دكتر روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان روز گذشته در پايان سفر دو روزه‌اش به آذربايجان شرقي طي نشستي خبري در تبريز بخش زيادي از سخنان خود را به مسئله برجام و تحولات منطقه‌اي اختصاص داد و با تأكيد بر اينكه امريكا خودش به دليل عدم عمل به تعهداتش در برجام روي صندلي اتهام است، گفت:اگر اروپا علاقه‌مند به راضي كردن ترامپ است، بايد از جيب خودش خرج كند و نمي‌تواند دست در جيب مردم ايران كند. وي اضافه كرد: حضور امريكا در منطقه هيچ وقت نتيجه‌اي جز ايجاد ناامني نداشته است و اين در حالي است كه جان مردم همه كشورهاي منطقه براي ما مهم است.

هيچ تغييري در برجام نمي‌پذيريم

رئيس‌جمهور سپس به عواقب خروج امريكا از برجام اشاره كرد و با بيان اينكه برنامه‌هاي جديد و جامعي در صورت شكست برجام آماده اجراست، گفت: به مردم ايران اطمينان مي‌دهم كه اگر برجام از بين برود، اين كشورهاي غربي خواهند بود كه با التماس و خواهش حضور ما در پاي ميز مذاكره را خواستار مي‌شوند. وي با تأكيد بر اينكه برجام يك توافق بين‌المللي بوده كه در شوراي امنيت ملي تأييد شده است، اظهار كرد: برجام يا مي‌ماند يا از بين مي‌رود اما هيچ تغييري در آن قابل قبول نيست. وي ادامه داد: همان عده‌اي كه خواستار تغييراتي در برجام هستند بايد بدانند كه يا برجام را اينگونه بپذيرند يا با تمامي آن خداحافظي كنند. روحاني با تأكيد بر اينكه مذاكره اروپا با امريكا در موضوع برجام ربطي به جمهوري اسلامي ايران ندارد، به كشورهاي غربي هشدار داد كه اگر منافع ايران تضمين نشود هيچ توافقي در ميان نخواهد بود. رئيس‌جمهوري با تأكيد بر اينكه تهديد ايران پوچ و بي‌اساس است، ادامه داد: رئيس‌جمهوري امريكا بداند كه در صورت شكست برجام با شيب تندي به فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ادامه خواهيم داد.
روحاني در ادامه حضور نيروهاي امريكايي در منطقه را نقد كرد و افزود: حضور امريكا در منطقه به نفع هيچ كشور و ملتي نيست و هيچ كسي نمي‌تواند ادعا كند كه حضور امريكا در منطقه امنيت را به ارمغان آورده است؛ امريكا با فريب برخي كشورهاي منطقه و توهم دشمن سازي، فقط جيب آنان را خالي مي‌كند. وي با تأكيد بر اينكه ايران همواره مسير صلح و دوستي را در منطقه دنبال مي‌كند، افزود: جان مردم يمن، عربستان، امارات، عراق و همه كشورهاي منطقه براي ما مهم است و تهديدي از سوي ايران كشورهاي منطقه را در بر نمي‌گيرد.

آماده ايم حافظ عربستان باشيم

روحاني همچنين در مراسم جشن رويداد تبريز ۲۰۱۸ با اشاره به اينكه بسياري از مشكلاتي كه امروز با آن مواجه هستيم به‌خاطر نگاه ناصحيح و غيردقيق به جهان و انسان‌ها و تعبيرات و مواضع ناصحيح نسبت به ملت‌هاست، گفت: امروز به وضوح با نگاه به منطقه خاورميانه و غرب آسيا كه حساس‌ترين نقطه دنيا و جهان اسلام است، مشكلات را در يمن مجروح، عراق دچار آلام، سوريه ويران و در مشكلات افغانستان و شمال آفريقا و ظلم صهيونيست‌ها نسبت به مردم فلسطين، مشاهده مي‌كنيد. روحاني با بيان اينكه عده‌اي تصور مي‌كنند كه اين سرزمين بايد طبق اراده آنها حركت كند، افزود: تصور مي‌كنند كه كاخ سفيد بايد براي خاورميانه تصميم بگيرد و براي هميشه يك رژيم غاصب و ظالم در سرنوشت مردم برخي كشورها مسلط باشد و آنها ذخاير دنياي عرب را به غارت ببرند.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه آنها چشم طمع به طلاي سياه نهفته در اين منطقه و حساب‌هاي ميلياردي برخي كشورهاي عرب در منطقه دارند، خطاب به آنها گفت: طمع حساب‌هاي پرپول و طلاي سياه، عقل را از شما ربوده و هر روز سخني مي‌گوييد كه با شأن منطقه، ملت‌ها و قرن جديد سازگار نيست و به صراحت اعلام مي‌كنيد كه ما با پول ديگران در منطقه مي‌مانيم. پس شما جيره‌خوار ديگران هستيد و ارتش و نيروي مسلح شما به دنبال منبعي است كه آن را بدزدد و از آن ارتزاق كند. وي با تأكيد بر اينكه ملت‌هاي منطقه از جمله در عراق، منطقه را حفظ كرده‌اند، اظهار داشت: ما آماده‌ايم تا حافظ عراق در منطقه باشيم. ما آماده‌ايم حافظ عربستان باشيم و ما حاضريم كمك‌حال مردم منطقه باشيم.
رئيس‌جمهور تصريح كرد: اگر نيروهاي بيگانه براي هميشه از منطقه بروند، منطقه روي امنيت را خواهد ديد.

با برجام راستگويي ايران را ثابت كرديم

روحاني با بيان اينكه حضور بيگانگان در افغانستان و عراق و پرورش تروريست‌ها در منطقه و در اختيار قرار دادن هواپيما و سلاح به عربستان براي بمباران مردم يمن ناشي از نگاه غلط و سخنان نادرست آنهاست، گفت: شما هر روز سخناني مي‌گوييد كه موجب گسترش ناامني مي‌شود و رئيس‌جمهور امريكا مي‌گويد با فلان رهبر كشور اروپايي مي‌خواهيم براي يك قرارداد هفت جانبه تصميم بگيريم. در حالي كه حقي براي اين تصميم‌گيري نداريد. رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران حسن نيت خود را به عالم نشان داده و ثابت كرده تمامي ايرا‌ن‌هراسي‌هايي كه انجام شده غلط بوده و ايران هرگز به دنبال سلاح كشتار جمعي نيست، گفت: ما ثابت كرديم كه پرونده‌سازي‌ها عليه ايران در قالب PMD ناصحيح بود و برخلاف عدل و قانون تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار گرفته بوديم. روحاني خاطر نشان كرد: ما با اين توافق، تهمت‌ها را زدوديم و به دنيا ثابت كرديم كه امريكا و رژيم صهيونيستي در طول دهه‌ها و سال‌ها نسبت به ايران دروغ مي‌گفتند و راستگويي ملت ايران را به واسطه برجام ثابت كرديم. رئيس‌جمهور تأكيد كرد: آن كساني كه حرف از تصميم‌گيري درباره آينده برجام مي‌زنند، بايد ابتدا نشان دهند كه در دو سال گذشته براي اجراي اين توافق و عمل به تعهدشان چه كرده‌اند و آيا اخلاق را مراعات كرده و به عهد خود پايبند بوده‌اند.

ترامپ تاجري كاسب است نه سياستمدار

روحاني با اشاره به دردسر آفريني‌هاي روزانه اُفِك و تهديد بانك‌هاي بين‌المللي براي همكاري با ايران، افزود: هر روز با بيان و كلام نادرست نسبت به رفت و آمد ملت ايران و ديگر مردم مسلمان، سخن گفته و مانع‌تراشي مي‌كنند كه همه اين اقدامات برخلاف برجام است. رئيس‌جمهور افزود: بايد اول آنچه را كه تعهد و امضا كرده‌ايد، به ملت ايران ثابت كنيد. روحاني با اشاره به اينكه رئيس‌جمهور امريكا برجام را قراردادي بسيار بد و خطرناك عنوان كرده، افزود: مگر گذشتگان و مسئولان قبلي دولت امريكا نمي‌فهميدند و ندانستند كه اين قرارداد خوب است يا بد؟ و امروز كسي كه هيچ سررشته‌اي در سياست و معاهدات بين‌المللي نداشته و يك كاسب، تاجر و برج‌ساز است، چطور مي‌خواهد راجع به مسائل بين‌المللي نظر دهد. رئيس‌جمهور با بيان اينكه دشمنان همواره به دنبال تهديد ملت ايران و ملت‌هاي منطقه بوده‌اند، گفت: مشكل اساسي در دنياي امروز مواجه شدن با سياستمداراني است كه ابعاد سخنان و تصميمات خود را به خوبي درك نمي‌كنند؟

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
1
0
اخوی!
اگه منظورتون اینه که شما از آینده و رفتار آمریکا و اروپا خبر داشتید که باید گفت اصلاح طلبان هم از رفتار احمدی نژاد خبر داشتند ...
امروزه تحت فشار گذاشتن دولت با این حرفها خیانت نیست؟
منظورتون از این فشار اینه که دولت اختیارات کافی برای لغو برجام نداشته باشه؟
فقط برای اینکه چرا مردم به کاندیدای مورد نظر شما رای ندادند؟
فکر نمی کنید لجبازی آن روز در حمایت از احمدی نژاد و به زعم شما لجبازی بر سر برجام و لجبازی امروز ...همه از یک جنس باشند؟
اگه برجام واقعا به نفع طرف مقابل و به ضرر ما بود آمریکا و اسراییل ...چرا دارند برای لغوش اینهمه تلاش می کنند؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
1
0
کل نظام در بوجود آمدن برجام توافق داشتند که امضاء شد وآنجا باید فکر این روزها را میکردند. طبق معمول نق زنی فردای امضاء برجام انتقاد ها شروع شد و هدف هم دولت بود در صورتیکه بدون تائید مسئولین طراز اول کشور کسی جرئت امضاء نداشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
2
خوب به جلو فرار می کنید
کجا کل نظام خبر داشت ؟
مگر رهبر نفرمودند قدم به قدم جلو بروید بندها شفاف و واضح باشد ....
وقتی دکترای حقوق و وکیل باشی و چند سال کشور رو یر کار گذاشته باشی و آب خوردن مردم بی عقل و بی شناسنامه رو به برجام گره زدید ....
فکر این جا رو می کردید
عبداللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
2
نتیجه برجام از اول مشخص بود ولی غربگراها چون به کد خدا دل بسته بودند شب را برای ملت روز تعبیر مکردد پس ماجرای برد برد دروغ گویان به ملت چه شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار