کد خبر: 899663
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
گفت‌وگو با «محمدحسين قاسمي» تهيه‌كننده «مصادره»
اكران‌هاي نوروزي سينما از چهارشنبه گذشته آغاز شده و در همين روزهاي اول اكران، فيلم هايي كه از پتانسيل خوب فروش برخوردارند تمايز معناداري در فروش با ديگر فيلم‌ها داشته‌اند.
ايزد مهرآفرين

اكران‌هاي نوروزي سينما از چهارشنبه گذشته آغاز شده و در همين روزهاي اول اكران، فيلم هايي كه از پتانسيل خوب فروش برخوردارند تمايز معناداري در فروش با ديگر فيلم‌ها داشته‌اند. يكي از اين فيلم‌ها«مصادره» اولين فيلم مهران احمدي در مقام كارگردان است؛ فيلمي كمدي كه تلاش كرده قواعد سينماي تجاري را رعايت كند و در عين حال رگه‌هايي از سينماي سياسي و اجتماعي نيز در آن وجود دارد. محمد حسين قاسمي تهيه كننده «مصادره» در گفت‌وگو با «جوان» درباره اين فيلم توضيح مي‌دهد.

چه شد كه از تهيه‌كنندگي كارهایي مثل «شيار143» و «نفس» كه فيلم‌هايی با مضامين جدي بودند به سمت يك فيلم كمدي رفتيد؟
واقعيت امر اين است كه در توليد و تهيه فيلم، هيچ وقت براي خودم چارچوب ژانر تعريف و تعيين نكردم. نه من بلكه فكر نمي‌كنم هيچ تهيه‌كننده‌اي در سينما خودش را فقط در يك ژانر و يك جور فيلم ساختن محدود كند. هميشه براي من چه در فيلم‌هایي مثل «شيار143» چه در «نفس» و چه فيلمي مثل «آبجي» دغده‌مندي و حرفي كه در فيلم وجود دارد در اولويت و اهميت است. وقتي بحث توليد فيلم «مصادره» پيش آمد، ديدم جدا از اينكه فيلمساز اين دغدغه را دارد، دغدغه خودم من نيز هست، چون فيلمساز دست روي موضوع مهم، به‌روز و اثرگذاري گذاشته كه هم نياز امروز جامعه ماست و هم اينكه واقعاً در اين زمينه اثر زيادي يا حتي درخوري توليد نشده است. وقتي ديدم حرف فيلم مهم است و هدفي كه دنبال مي‌كند هدف بزرگي است، به سمت توليدش.

به عنوان يك تهيه كننده سرمايه‌گذاري روي مهران احمدي كه مي‌خواست فيلم اولش را بسازد، ريسك نبود و نگران نبوديد؟
تقريباً همه تجربه تهيه كنندگي من در سينما كار كردن با كارگردان‌هاي فيلم اولي است؛ از فيلم «اشيا از آنچه شما مي‌بينید به شما نزديك‌تر است» اولين كار خانم آبيار كه تهيه‌كننده‌اش بودم و هم اينكه فيلم «آبجي» اولين فيلم خانم «مرجان اشرفي زاده». با تمام احترامي كه براي فيلمسازان با تجربه قائلم ولي در طول اين مدت دريافتم كه فيلمسازان فيم اولي هميشه پرانرژي‌تر و باجسارت‌تر هستند. نگاه و حرفشان يك بكارتي دارد كه در فيلمسازان فيلم‌هاي پرسابقه شايد كمتر يافت شود. در مورد «مهران احمدي» باید بگويم من از زمان فيلم«شيار 143» مهران را مي‌شناختم. بعد از آن هم در نفس اين ارتباط نزديك‌تر شد و در فيلم مصادره هم كه با هم همكاري بسيار رضايت بخشي را تجربه كرديم. به تمام توانايي‌هایش اعتماد و اعتقاد داشتم. مي‌دانم چقدر آدم دغده‌مندي است و واقعاً مطمئن بودم كه از پس اين همه سال كاركردن در سينما اولين فيلمي كه بسازد حتماً فيلم خوب و تأثير‌گذاري خواهد بود. بايد بگويم مهران قبل اين كار شش فيلم كوتاه هم ساخته كه من تهيه كننده يكي از آنها بودم و در همان كار به توانايي‌هایش ايمان آوردم. الان هم كه خب خدا را شكر از نتيجه همكاري بسيار راضي ام و مطمئن هستم مهران در سينما حرف‌هاي زيادي براي زدن دارد كه با مصادره استارتش را زده است.

اقبال مخاطبان در اين چند روزه از فيلم «مصادره» بسيار بالا بوده و تا به امروز در صدر فروش نوروزي قرار گرفته است. به نظر شما چرا سينماي كمدي در ايران گيشه تضمين شده‌اي دارد و مخاطب ايراني چرا تا به اين حد از فيلم كمدي استقبال مي‌كند؟
استقبال مردم از سينماي كمدي دلايل خيلي زيادي دارد، البته اين استقبال مختص سينماي ايران نيست و در همه جاي دنيا سينماي كمدي مخاطبان بسيار زيادي دارد. در مورد سينماي ايران هم دلايل اجتماعي، سياسي و خيلي وقت‌ها اقتصادي دارد. به هر حال مردم به سينما به نوعي به عنوان سرگرمي و تفريح نگاه مي‌كنند و دوست دارند وقتي به سينما مي‌روند شايد برخلاف امورات روزمره زندگي‌شان در جامعه ساعات خوشي را داشته باشند. يكي از دلايلش هم شايد توليد بيش از اندازه فيلم‌هاي تلخ و اجتماعي در اين سال‌ها باشد ولي به هر حال هميشه مخاطبان كمدي را دوست دارند.

جنس كمدي فيلم مصادره با خيلي از فيلم‌هايی كه اين روزها به اسم كمدي ساخته و پخش مي‌شوند متفاوت است. مصادره كمدي‌ای است كه ما را به دوران خوش سال‌هاي پررونق سينماي كمدي در دهه 60 مي‌برد. سؤالم اين است كه به فيلم‌هایي كه سعي دارند با هر ترفندي از مسائل جنسي تا رقص و آواز گرفته مخاطب را به سينما بكشانند، مي‌گويند كمدي، به مصادره هم مي‌گويند كمدي. تفاوت اين دو در كجاست؟
اينكه مي‌گويند «مصادره »كمدي متفاوتي است، نظر لطف شماست ولي واقعيت اين است كه من خيلي به فيلم‌هايی كه به اسم كمدي ساخته مي‌شوند كاري ندارم. ما در توليد «مصادره» سعي كرديم از يك استاندارد پيروي كنيم؛ چه در بخش فيلمنامه كه وقت خيلي زيادي دوستان برايش گذاشتند، چه در انتخاب بازيگران و چه در كارگرداني و توليد. نخواستيم يه كمدي سردستي و بگير و برو توليد كنيم. براي انتخاب و فيملبرداري لوكيشن مدنظر به چند كشور سفر كرديم. در جزئيات توليد از دكور و گريم گرفته تا طراحي فضا و لباس واقعاً كم نگذاشتيم. براي همين فكر مي‌كنم مي‌شود هم يك فيلم كمدي خوش‌ساخت ساخت كه منتقدان جدي سينما از آن راضي باشند و هم اينكه عموم مردم فيلم را دوست داشته باشند. ما در توليد فيلم «مصادره» سعي كرديم در اين مسير پيش برويم. «مصادره» يك كمدي شريف و براي تمامي خانواده‌هاي ايراني ساخته شده است. همانطور كه شما هم گفتيد ما فيلم‌هاي خيلي خوب و مهمي در سينماي ايرا ن داريم كه در ژانر كمدي توليد شده‌اند. همه آنها آثار موفق و ماندگاري شدند. فيلم‌هايی مثل«ليلي با من است»، «اجاره‌نشين‌ها»، «مارمولك»، «مهمان مامان» و «موميایي3». همه اين آثار با يك استاندارد بالایي ساخته و در تاريخ سينمای ايران هم ماندگار شدند و مخاطبان هم هميشه به خوبي از اين فيلم‌ها ياد مي‌كنند.

رضا عطاران در سال‌هاي اخير يك برند براي سينماي كمدي شده است و حضورش تضميني براي گيشه اين گونه فيلم‌هاست ولي بازي عطاران در اين فيلم كمي متفاوت‌تر است. كمي در مورد بازي عطاران بگوييد.
رضا عطاران واقعاً بازيگر بزرگي است. حسن بزرگ و عامل موفقيت عطاران در اين است كه با تمام وجود خودش را وقف فيلم مي‌كند و به اصطلاح در اختيار فيلم و كارگردان است و همه انرژي‌اش را براي نقشي كه دارد مي‌گذارد. شايد خيلي از فيلمسازان نتوانند از ظرفيت بازي و شخصيت عطاران استفاده كنند. عطاران يك نمونه منحصر به فرد در سينماي كمدي و بازيگري است. عطاران سعي كرد بازي‌اش در اين فيلم با ديگر فيلم‌هايش متفاوت باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار