کد خبر: 899196
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱

همزمان با نزدیك شدن تركیه به روس‌‌‌‌ها كه اوج آن در جنگ سوریه و خرید تسلیحات استراتژیك رقم خورد، منابع آگاه می‌گویند ارتش امریکا به طور قابل‌توجهی عملیات خود را از پایگاه هوایی اینجرلیک کاهش داده تا جایی كه برخی می‌گویند به دنبال خروج کامل از این پایگاه است ولی وزارت دفاع امریکا گفته که فعالیت این کشور در پایگاه نظامی اینجرلیک در ترکیه متوقف نشده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه روز یك‌‌‌‌شنبه یك بار دیگر فتیله اظهارات علیه ناتو را بالا كشید و گفت: «تا چه وقت ناتو حوادث ناگوار سوریه را نادیده می‌گیرد؟ آیا ناتو پلان حمایت از ترکیه را دارد که قلمرو آن از طرف سوریه مورد حملات گروه‌های تروریستی قرار گرفته است. بالاخره چه وقت ناتو خود را نشان می‌دهد؟ من باید چند بار دیگر از ایشان دعوت همکاری نمایم؟» «عبدالباری عطوان‌» تحلیلگر عرب در سرمقاله روزنامه «رأی‌الیوم» با اشاره به این احساس آنكارا نوشت: «بزرگ‌ترین دستاورد برای ملت، دولت و احزاب ترکیه از طریق مداخله‌شان در بحران سوریه، که این روز‌‌‌‌ها وارد هشتمین سال خود می‌شود، این است که آنها به صورتی «بهت‌آور» متوجه شدند که عضویت‌شان در پیمان ناتو، که بیش از هفت سال پیش یکی از مؤسسان آن بودند، عضویتی درجه «پنجم‌» است؛ عضویتی با وظایف اجباری و بدون هرگونه حق متقابل.» عطوان نوشته است:‌« ناتو هرگز به درخواست‌های اینچنین ناامیدانه اردوغان پاسخ نخواهد داد و برای حمایت از مرزهای این کشور مداخله نخواهد کرد. ترکیه یک کشور مسلمان در سازمانی غربی و مسیحی است و عضویت آن با پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ساقط شد و پیمان «ورشو‌» نیز تحلیل رفت.» ‌همزمان دیروز روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت كه پایگاه هوایی اینجرلیک یکی از نقاط مرکزی حملات هوایی ائتلاف ضد داعش به سرپرستی امریکا در طول سال‌های گذشته بوده است اما به تازگی عملیات هوایی از اینجرلیک ترکیه کاهش یافته است. در ماه ژانویه گروهی از جنگنده‌های هوایی A-10 از پایگاه اینجرلیک به افغانستان منتقل شده‌اند و در حال حاضر تنها هواپیماهای سوخت‌رسانی در این پایگاه حضور دارند. در آن دوران پنتاگون اعلام کرد که این اقدام در راستای افزایش عملیات در افغانستان انجام گرفته و ارتش امریکا نیز به تدریج تعداد خانواده‌‌‌‌‌ها و وابستگان ارتش خود را که در این پایگاه زندگی می‌کردند،‌ کاهش داد. با این حال مقامات امریکا اعلام می‌کنند که هنوز این کشور به ترکیه به عنوان یک متحد ناتو متعهد است و هیچ‌گونه برنامه‌ای برای کاهش بیشتر نیرو‌‌‌‌ها و جنگنده‌‌‌‌‌ها وجود ندارد و ممکن است در هر زمانی جنگنده‌های A-10 به این پایگاه بازگردند. وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) دیروز در بیانیه‎ای اعلام کرد که شایعات مطرح شده درباره توقف فعالیت امریکا در پایگاه نظامی اینجرلیک در ترکیه بی اساس است. در این بیانیه آمده است که امریکا عملیات رزمی خود را در پایگاه اینجرلیک متوقف نخواهد کرد.
با توجه به تنش‌های موجود میان ائتلاف ضد داعش به سرپرستی امریکا و روسیه در جنگ سوریه این کاهش نیروی امریکا در پایگاه اینجرلیک سروصدا‌‌‌‌هایی در ناتو ایجاد کرده است. مقامات امریکا اعلام کرده‌اند که ترکیه هیچ‌گونه محدودیت جدید و رسمی برای استفاده از این پایگاه هوایی اعمال نکرده است اما مقامات نظامی امریکا اعلام کردند که استفاده از پایگاه اینجرلیک چالش‌برانگیز شده است و آنکارا از این پایگاه به عنوان یک قدرت اعمال نفوذ علیه امریکا استفاده می‌کند. مقامات امریکایی اعلام کردند که مشورت‌های داخلی برای ادامه استفاده از این پایگاه ادامه دارد. همچنین یک مقام ترکیه از کاهش حملات هوایی امریکا خبر داد و گفت: ترکیه هیچ‌گونه محدودیت جدیدی برای استفاده از این پایگاه اعمال نکرده است. در واقع این کاهش عملیات به دلیل تغییر اولویت‌های امریکا از سوریه به افغانستان است. در ماه ژوئن 2017 نیز نیروهای آلمانی پس از اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اینکه اجازه نمی‌دهد قانونگذاران آلمانی از نیروهای‌شان بازدید کنند، از پایگاه اینجرلیک خارج شدند و برلین نیروها، جنگنده‌‌‌‌‌ها و دیگر تجهیزات خود را به پایگاهی در اردن منتقل کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار