کد خبر: 897272
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
قطعنامه انگلیسی محکومیت ایران در یمن به سد روسیه خورد
قطعنامه پیشنهادی انگلیــس تحت حمایت امریکا و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل كه ...
روح‌الله صالحی

قطعنامه پیشنهادی انگلیــس تحت حمایت امریکا و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل كه برای تمدید تحریم تسلیحاتی انصارالله یمن و ادعای فروش تسلیحات ایران به گروه‌های یمنی بود، با وتوی روسیه تصویب نشد و شورای امنیت در نهایت پیش‌نویس روسیه را به تصویب رساند که در آن به ایران اشاره نشده است و تنها تحریم‌های تسلیحاتی یمن را تا سال آینده میلادی تمدید می‌كند. 
شورای امنیت سازمان ملل دو‌‌‌‌شنبه شب برای بررسی پیش‌نویس‌های دو قطعنامه علیه یمن، تشکیل جلسه داد. نمایندگان امریکا، انگلیس و فرانسه در شورای امنیت ابتدا پیش‌نویس قطعنامه‎ای را تهیه کرده بودند که قصد داشت ضمن تمدید تحریم تسلیحاتی یمن برای یک سال دیگر، ایران را به خاطر ناکامی در ممانعت از ارسال موشک به جنبش انصارالله یمن محکوم کند. انگلیس بعداً با تغییر پیش‌نویس پیشنهادی خود قصد داشت به جای محکومیت فقط درباره ایران «ابراز نگرانی» کند كه با وتوی روسیه ناكام ماند. به دنبال ناکامی پیش‌نویس پیشنهادی انگلیس، روسیه پیش‌نویسی را که خود ارائه داده بود، به رأی گذاشت که به اتفاق آرا به تصویب رسید. بر اساس این قطعنامه که در آن نامی از ایران آورده نشده است، تحریم‌های تسلیحاتی یمن تا فوریه 2019 تمدید شد. پیش‌نویس انگلیس ۱۱ رأی آورد، روسیه و بولیوی به آن رأی منفی دادند و رأی قزاقستان و چین ممتنع بود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیك، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با انتقاد از اتهام‌‌‌‌‌ها به ایران گفت:«بحران یمن نباید ابزار سیاسی شود و نباید به موضوعات دیگر گسترش پیدا کند.» نماینده چین نیز راه‌حل سیاسی را تنها راه دستیابی به صلح پایدار در یمن برشمرد و گفت:«اتهام‌زنی به برخی کشور‌‌‌‌ها بدون هیچ ادله‌ای به صلح و امنیت در یمن خدمت نمی‌کند.» با وجود هشدار‌‌‌‌ها و گزارش‌های بین‌المللی و حقوق بشری درباره کشتار غیرنظامیان یمنی در حملات عربستان سعودی به‌ وسیله تسلیحات و تجهیزات انگلیسی، لندن چشم بر فجایع انسانی و نقض حقوق بشر بسته و به دنبال منافع اقتصادی خود است. به‌رغم مخالفت سازمان‌های حقوق بشری و پارلمان انگلیس با فروش تسلیحات به عربستان سعودی، اما دولت لندن همچنان به این تجارت پرسود ادامه می‌دهد. انگلیس در كنار امریکا بزرگ‌ترین تأمین كننده سلاح عربستان و ائتلاف عربی ضد یمن است. سال 2017 روزنامه ایندیپندنت در گزارشی اعلام كرد كه از زمان آغاز درگیری‌‌‌‌‌ها در یمن فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی انگلیس به عربستان 500 برابر افزایش داشته و لندن از کشتار مردم یمن برای منافع اقتصادی خود بهره برداری كرده است. انگلیس در مقابل فشارهای داخلی و بین‌المللی نه تنها زیر بار جنایات سعودی‌‌‌‌‌ها در یمن نرفته است بلکه ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس تنها در یک سال دو بار به عربستان سفر كرد که این خود نشان از اهمیت بازار سعودی‌‌‌‌‌ها برای لندن دارد. امریکا و متحدانش طی ماه‌های گذشته به دنبال اعمال فشار بر ایران بر سر پرتاب موشک از سوی انصارالله از یمن به عربستان بودند و عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی انگلیس ضربه‌ای به تلاش‌های غرب برای اعمال فشار بر ایران محسوب می‌شود. 
  
تهدید هیلی 

نیكی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل که طی ماه‌های اخیر به دلیل رویکرد ضدایرانی مورد توجه قرار گرفته، بار دیگر از رفتارهای منطقه‌ای ایران انتقاد كرد. به گزارش خبرگزاری تاس، ساعاتی پس از تصویب نشدن قطعنامه یمن در شورای امنیت، نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل در واکنشی شدید درباره آنچه کمک روسیه به ایران خواند، هشدار داد. نیکی هیلی مدعی شد كه وتوی قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت، شکست دیپلماسی است. نیکی هیلی در بیانیه خود گفته است که به‌رغم شواهد فراوان که از سوی هیئت کارشناسان مستقل سازمان ملل درباره نقض تحریم‌های تسلیحاتی یمن توسط ایران ارائه شد، شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌ای ناکام ماند که ایران را به خاطر اقداماتش مقصر می‌دانست. هیلی مدعی شد که ایران به بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد و روسیه نیز از آنها برای گسترش آشوب در منطقه حمایت می‌کند اما امریکا هر دو را پاسخگوی اقدامات‌شان خواهد کرد. نماینده امریکا مدعی شد:«اگر روسیه بخواهد از وتوی خود برای جلوگیری از اقدام علیه تلاش‌های خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده کند، در آن صورت امریکا و شرکایش اقداماتی را انجام خواهند داد که روسیه نتواند جلوی آن را بگیرد.» نیكی هیلی پیش‌تر با نمایش یك آهن قراضه در مقابل رسانه‌ها، مدعی شد كه این لاشه موشكی است كه یمنی‌‌‌‌‌ها به ریاض شلیك كرده‌اند و گفت كه این موشك ساخت ایران است؛ ادعایی كه كارشناسان نظامی امریکا و سازمان ملل آن را تأیید نكردند و گفتند كه نمی‌توانند صحت این ادعا را تأیید كنند. پس از شلیك موشك‌های یمنی به سمت ریاض و ابوظبی، عربستان و امریکا از همان ابتدا انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه گرفتند و ایران را به کمک تسلیحاتی به انصارالله متهم کردند. از آن پس تلاش بی وقفه‌ای از سوی عربستان و حامیان بین‌المللی آن برای محکومیت ایران در مجامع بین‌المللی به خاطر آنچه کمک تسلیحاتی به نیروهای انصارالله خوانده می‌شود در جریان است؛ تلاشی که همچنان بی‌نتیجه مانده است. 
  
واكنش ایران 

اقدامات غرب علیه ایران در شورای امنیت واكنش مقامات ایرانی را در پی داشته است. در واکنش به این اقدام عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌‌‌‌‌شنبه در سخنانی گفت که گزارش کمیته تحریم یمن در شورای امنیت ‌کاملاً مغرضانه بود. عراقچی تأکید کرد:«براساس این گزارش یک‌طرفه، آنها بنا داشتند در شورای امنیت قطعنامه‌ای را که به ایران هم اشاره داشته باشد تصویب کنند که ناکام ماندند و این شکست چندباره دولت امریکا برای کشاندن ایران به شورای امنیت است». به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به رفتار اشتباه برخی از کشور‌‌‌‌ها در شورای امنیت گفت:«عملکرد امریکا و انگلیس در سه سال گذشته در شورای امنیت غیرسازنده و در راستای مشروعیت بخشیدن به متجاوزین به یمن بوده است. ». حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن هم تصویب نشدن قطعنامه پیشنهادی انگلیس را ناکامی امریکا و شکستی کامل برای واشنگتن و نیکی هیلی دانست. دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای که منتشر کرده است، رفتار نیکی هیلی را برای تصویب قطعنامه علیه ایران تلاش این کشور برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتی خوانده است که در یمن از سوی نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان در حال وقوع است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار