کد خبر: 895515
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
با گذر از 22 بهمن 1396، انقلاب اسلامي وارد چهلمين سال پيروزي خود شد و در آستانه چهل سالگي انقلاب اسلامي هستيم.
محمدجواد اخوان
با گذر از 22 بهمن 1396، انقلاب اسلامي وارد چهلمين سال پيروزي خود شد و در آستانه چهل سالگي انقلاب اسلامي هستيم. عدد 40 در فرهنگ‌هاي گوناگون حامل معاني و مفاهيم پرارزشي است و در سنت‌هاي الهي و اسلامي نيز در قالب‌هاي به خصوصي تبلور يافته است. بعثت پيامبر اعظم (ص) در چهل سالگي، توقف 40 روزه حضرت موسي در ميقات، اربعين شهادت حضرت اباعبدالله (ع)، سرگرداني چهل ساله بني اسرائيل و ... نشانه‌هاي متعددي هستند كه نشان مي‌دهد عدد 40 در كالبد زمان، معناي ويژه‌اي دارد. طبعا كشف سر و بطن حقيقي اين معنا در توان و بضاعت نگارنده نيست و اصولا موضوع اين نوشتار نيست. 
آنچه اينجا محل تأمل است كه رسيدن انقلاب اسلامي به چهلمين سال خود واجد معناي قابل ملاحظه‌اي است. انقلابي كه با دست‌هاي خالي امت و امام و با توكل به خدا و اراده ايماني رقم خورد و اگر نبود اين ايمان و اخلاص در مسير، بي شك انبوه عوامل مادي و دشمنان تا به دندان مسلح بارها آن را از پاي درآورده بودند. گذر از اين مسير پرحادثه و سخت چهل ساله كار آساني نبود و به شكرانه امتداد اين مسير نوراني بايد در پيشگاه ذات باري تعالي سر به سجده گاه سائيد. 
چنانچه روز 22 بهمن را كه روز رهايي ملت ايران از يوغ طاغوت است، نقطه عطف تاريخ معاصر ايران و آغازگر دوران جديدي بدانيم، هر سال انقلابي از 22 بهمن آغاز و به 22 بهمن ختم مي‌شود. 
از اين رو عيد اين سال انقلابي، 22 بهمن است. اگر نيم نگاهي به فراز و فرودهاي اين 40 سال بيفكنيم، روشن است كه رسيدن و ديدن چهلمين سال انقلاب خود يكي از الطاف خفيه و جليه الهي است و بايد به حق آن را «عيد چله انقلاب» دانست.
 بي ترديد كسي ادعا نمي‌كند انقلاب اسلامي در طي اين 40 سال به همه اهداف و آرمان‌هاي خود به صورت تمام و كمال دست يافته، اما گام نهادن در اين مسير الهي و پايمردي در طي طريق و در عين دستيابي به برخي رهاوردهاي بي نظير يا كم نظير، جاي بسي خوشوقتي را فراهم مي‌آورد.  در ميان عوامل دنيوي تداوم انقلاب، نقش مردم بي بديل است و بايد حضور ملت ايران را عامل مبقيه انقلاب دانست. 
پس پيروز اصلي اين مبارزه چهل ساله، مردم هستند و اگر كسي شايسته تقدير و تحسين باشد، در درجه نخست همين مردم است. اكنون وظيفه مسئولان و همه كساني كه به انحاي مختلف بر سر سفره انقلاب نشسته و يا به اين واسطه جايگاهي اجتماعي يافته اند، آن است كه در اين عيد چله انقلاب، «عيدي» مردم را پرداخت كنند. 
آنانكه مردم ايران را شناخته باشند، مي‌دانند كه اين ملت، چندان متوقع نيستند و تنها توقع شان از مسئولان استمرار حركت در مسير انقلاب اسلامي و عمل به وظايف محوله بر دوششان است. اكنون بزرگ‌ترين عيدي مسئولان در چهلمين سال انقلاب، «كار و تلاش بي وقفه و جهادي براي حل مشكلات واقعي مردم» است. تا چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، حدود يك سال باقي است و اين يك سال فرصت مغتنمي است كه مسئولان و متصديان امر، حرف درماني، جنجال سازي‌هاي سياسي بيهوده، دوقطبي سازي‌هاي كاذب، سردست گرفتن مطالبات اقليت‌هاي قدرتمند سياسي و اقتصادي و تنبلي و بي عملي را رها كرده و به جهاد شبانه روزي براي حل مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم بپردازند. سرفصل‌هاي مطالبات و گله مندي‌هاي مردم در اين حوزه مشخص است و نيازي به تكرار آنها نيز نيست. اگر همت و مديريت جهادي به ميدان عمل آيد مي‌توانيم يك سال بعد و در چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي، عبور از بحران سوءمديريت و بي تدبيري را جشن بگيريم. در غيراين‌صورت كفران نعمت كرده‌ايم و مي‌دانيم كه «لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار