کد خبر: 891334
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
به انگيزه گراميداشت هفتمين روز درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ مهدي مظاهري(ره)

به انگيزه گراميداشت هفتمين روز درگذشت حجتالاسلام والمسلمين حاج شيخ مهدي مظاهري(ره)

بسمالله الرحمن الرحيم

« كانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ * وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» (ذاريات، 17و 18)

آنان (پرهيزکاران) اندکي از شب را ميخوابيدند (و بيشتر آن را به عبادت و بندگي ميگذراندند) و سحرگاهان از خدا طلب آمرزش ميکردند.

يکي از شخصيتهاي اثرگذار و محوري در پنجاه سال اخير خطه اصفهان مرحوم حجتالاسلام والمسلمين حاج شيخ مهدي مظاهري بود که در شب جمعه گذشته به لقاءالله پيوست.

خوشبختانه رهبري معظم انقلاب بلافاصله پيام گرانقدري را به مناسبت درگذشت اين واعظ شهير و روحاني خدمتگزار صادر فرمودند که اشارات ارزشمندي در معرفي شخصيت اين عالم وارسته دارد.

ايشان پس از تسليت به همه دوستداران و ارادتمندان و تربيت شدگان منابر مؤثر آن مرحوم، از زمزمهي معنوي دعا و نيايش ايشان در شبهاي جمعه و سحرهاي ماه مبارک رمضان طي سالهاي طولاني ذکر کرده و آن را از يادگارهاي معنوي شهر عزيز اصفهان برشمردند.

حجتالاسلام حاج شيخ مهدي مظاهري يکي از چهرههاي بسيار محبوب و دوست داشتني و پرنفوذ در بين مردم اصفهان بود و اين محبوبيت و جايگاه اجتماعي به خصايص اين روحاني مردمي مربوط ميشود.

اولاً ايشان پايهگذار مؤسسات خيريه بسياري در اصفهان بود که هر کدام هزاران نفر را تحت پوشش دارد که از جمله آنها عبارتند از: انجمن خيريه ابابصير(جهت خدمت به نابينايان) و انجمن مددکاري امام زمان(عج) جهت خدمتگزاري به ايتام و محرومين و مستمندان و يا ديگر مؤسسات علمي و فرهنگي مانند تشکيل دانشگاه علوم و معارف قرآن در اصفهان و به همين سبب هم سالها پيش در دوره وزارت آقاي احمد مسجد جامعي در وزارت ارشاد از زمره خادمان قرآن معرفي شده بود.

بحث خدمتگزاري ايشان منحصر به ايتام و محرومين و بيبضاعتها نبود، در زمان جبهه و جنگ، بيشترين تدارکات مردمي جبهه در اصفهان به همت وي و با توجه به مجالس و منابري که با جمعيتهاي کثير برگزار ميشد، شکل ميگرفت و آنان هر نيازي داشتند کافي بود به اطلاع ايشان برسانند و ايشان در يک جلسه مردمي تمام آن آذوقه و تدارکات را فراهم ميکرد.

اما محبوبيت ايشان و اثر کلامش در بين مردم اصفهان براي چه بود؟! اين سوال مهمي است و محور سخن و معرفي شخصيت مرحوم حجتالاسلام مظاهري در همين مطلب است که در پيام رهبري معظم انقلاب هم به آن اشاره شده است. مرحوم مظاهري احياگر روح دعا و نيايش در بين نوجوانان، جوانان و عامة مردم اصفهان بود. در قبل از انقلاب که دعاي کميل هنوز در بسياري از شهرها اصلا مطرح نبود، ايشان جلسات بسيار گرم و پرشوري داشت و سنت ايشان هم در دعا خواني اين بود که زمان سحر را انتخاب ميکردند، يعني غالب برنامههاي دعاخواني ايشان در نيمه دوم شب بود و تا اذان صبح بهطول ميانجاميد.

در شبهاي ماه مبارک رمضان، هر شب تمام دعاي ابوحمزه ثمالي را قرائت ميکرد و مردم اصفهان با نغمههاي عاشقانه دعاخواني ايشان عشق و صفا ميکردند.

خداوند يکي از الطافي که به آقاي مظاهري داده بود، صداي خوش بود و مردم از صداي دعاخواني ايشان چه دعاي کميل، دعاي ندبه و يا دعاي ابوحمزه و يا زيارات و دعاهاي مأثوره لذت ميبردند.

بنده حقير از کودکي علاقمند شرکت در مجالس دعاخواني مرحوم حجتالاسلام والمسلمين مظاهري بودم و تا وقتي که در اصفهان بودم حضور در مجالس ايشان را مغتنم ميدانستم و در اين سالهايي که در اصفهان نبودم هم سعي ميکردم در ماه مبارک رمضان يک شب به عشق دعاي ابوحمزه ايشان به اصفهان بروم.

شايد تعجب کنيد يک جمعيت چندهزار نفري در دل شب در مسجد سيد و يا مسجد جامع اصفهان براي استماع دعاي ابوحمزه که توسط حجتالاسلام مظاهري قرائت ميشد، هرشب اجتماع ميکردند و جناب حجتالاسلام قرائتي نيز معمولاً سالي يک شب ميآمدند و بارها از ايشان شنيدم که به مردم اصفهان ميگفتند، قدر جلسهتان را بدانيد، چنين جلسهاي با اين روح و صفا در هيچ شهري نيست!

يکي از لوازم شخصيت انسان اگر بخواهد متقي و پرهيزکار باشد و با خدايش عشقبازي کند، آشناشدن با روح دعا و نيايش است و فطرت انسان اين معنا را ميطلبد ولي متأسفانه ما عوض آنکه به اين نياز روحي با مراجعه به مفاتيح و يا دعاهاي امام سجاد و ديگر ائمه(ع) برويم، به سراغ عرفانهاي کاذب شرقي و غربي ميرويم که جز سراب چيز ديگري نيست و جز ضلالت و گمراهي نصيب ديگري ندارد.

مرحوم حاج آقا مهدي مظاهري اين نياز بشري را خوب شناخته بود و قاطبه مردم اصفهان از مجالس دعا و نيايش ايشان بهرهمند بودند و لذا در اصفهان هماکنون دعاخواني در بين هيأتها و حسينيهها و مساجد بسيار رواج دارد و اينها به نفس گرم مرحوم حاج شيخ مهدي مظاهري است و البته در يک دوراني هم که استاد پرورش در اصفهان بودند با ايشان در اين مهم همراه بودند و آقاي سيدعلي اکبر پرورش نيز گاهي در مجالس دعا و نيايش با حجتالاسلام مظاهري همنوا بود.

در قرآن کريم ميفرمايد: « قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ» (فرقان- 77) يعني اگر دعاي شما نبود، پروردگار به شما توجهي نميکرد! پس بنابر اين انسان بايد براي جلب توجه پروردگار و کسب استعانت از او که قادر مطلق است و برانجام هر کاري تواناست، با دعا خواندن از او طلب مغفرت کند و رابطهاش را با خدا اصلاح نمايد و سعي کند همه شب را نخوابد و سحرگاهان بيدار باشد و از فيوضات سحري که به اولياء خدا داده ميشود، بهرهمند گردد که قرآن کريم بارها بر اين رمز گشايش در زندگي اشاره دارد و حافظ لسانالغيب نيز گفته است:

اين گنج سعادت که خدا داد به حافظ / از يمن دعاي شب و فيض سحري بود

مدير دارالقرآن علامه طباطبايي ـ مرتضي نجفي قدسي

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار