کد خبر: 886285
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نفیسه ابراهیم زاده انتظام
آن زمان كه سر سلسله‌داران قاجاريه قريه تهران را به خاطر شرايط اقليمي و آب و هواي ييلاقي و جغرافيايي نسبتاً امن و محصورش به عنوان پايتخت برگزيدند، كسي فكر نمي‌كرد روزگاري برسد كه در آن دهه‌ها آلودگي هوا به نام اين شهر بچسبد و جزو ويژگي‌ها و مشخصه‌هاي آن شود. 
از طرف ديگر اينكه ما در مديريت منابع ضعيف هستيم يك اعتراف تلخ، اما مبتني بر تجربه و واقعيت است؛‌ با اين حال مديريت منابع زيستي مانند آب و هوا ديگر شوخي‌بردار نيست و ادامه روند آن نسل‌كشي خاموش يا تهديدي براي منابع انساني موردنياز براي دستيابي به پيشرفت است. 
اما نگاه عملكردي و جناحي باعث شده توجه به اثرات بلندمدت آلودگي هوا و درمان ريشه‌اي مسئله در رقابت با راهكارهاي مقطعي و مسكن‌هاي موقت همواره بازنده باشد، بنابراين چراغ هشدار آلودگي هوا در هر سال فقط براي چند روز خاموش شود. 
فارغ از به دنبال مقصر گشتن و تبرئه خود كه اولين انتخاب ما در كم آوردن‌هاي مديريتي است، مسئولان حفظ محيط‌زيست، تعطيلي با اولويت مدارس و دور نگه داشتن گروه‌هاي حساس از كانون آلودگي هوا را با تقلب به عنوان راه‌حل به خورد مردم مي‌دهند، در‌حالي‌كه اين تعطيلي‌هاي موقت و در ابعاد كوچك فايده‌اي ندارد و نه‌تنها از بار ترافيكي و به تبع آن آلودگي نمي‌كاهد، بلكه خود باعث ايجاد دردسرهايي براي شهروندان مي‌شود. مانند تعطيلي روز گذشته مهدهاي كودك و مدارس ابتدايي پايتخت كه شنبه شب به قدري دير اعلام شد كه بسياري از خانواده‌ها با مراجعه به مدارس و مواجه شدن با در بسته آنها تازه از تعطيلي‌شان مطلع شدند. 
به بيان ديگر اعلام تعطيلي ديرهنگام مدارس از سوي كميته اضطرار به جاي كمك به كاهش ترافيك يا دست‌كم دور نگه داشتن كودكان از آلودگي هوا فقط برنامه خانواده‌هايي را  كه در آنها هم پدر و هم مادر شاغل هستند، به هم زد. 
البته اين‌بار اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان تهران با اعلام اينكه سازمان هواشناسي رسيدن آلودگي هواي تهران به شاخص قانوني 150 را دير اطلاع داده و به همين دليل تشكيل جلسه اضطرار به ساعات پاياني شنبه شب كشيده شده از فن مديريت ايراني استفاده كرده و تقصيرها را به گردن سازمان هواشناسي انداخته است. 
در عين حال تعطيلات (در صورت فايده داشتن) ‌فقط در صورتي كه فراگير و چند روزه اتفاق بيفتد، به‌عنوان مشوقي است براي خروج شهروندان از شهر و افت رفت‌و‌آمد و در نتيجه كاهش تبعات ترافيك كه برجسته‌ترين آن تميز شدن نسبي هوا خواهد بود، نه منحصر به مدارس ابتدايي. 
هرچند معاون عمراني وزير كشور همچنان از چوب جادوي تعطيلي مدارس انتظار معجزه دارد و از احتمال تعطيلي مدارس ابتدايي براي امروز خبر داده است. 
همچنين پليس راهور نيز از گسترش محدوده طرح ترافيك به مناطق زوج و فرد، جريمه 20 هزار توماني ورود به طرح و تشديد برخورد با خودروهاي دودزا گفته است. 
اما اين كارهاي تكراري كم اثر و تسكيني كه نوعي اعلام ضعف در برابر مديريت هوا است، مانع ركوردزني تهران در داشتن تعداد روزهاي آلوده نشده است، به‌طوري‌كه روزهاي آلوده پاييز امسال، ديروز به ۴۰ ‌رسيد تا اين شهر در آلوده‌ترين شرايط هوايي چهار سال اخير قرار بگيرد. 
حتما دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور شهروندي كه ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را مصداقي از مصاديق نقض حقوق شهروندي در كشورمان مي‌دانند، ‌ضرورت تأمين نياز مردم از جمله بانوان به هواي پاك را نيز حق مسلم مي‌شمارند و براي تأمين اين مهم دولت متبوع خود را فارغ از ملاحظات سياسي و جناحي و در راستاي وظايف خود تحت‌فشار قرار خواهد داد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار