کد خبر: 885806
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
تصمیم دولت برای افزایش عوارض خروج از کشور
مسئولان می‌گویند اگر انتقادها زیاد شود بازنگری می‌کنیم / علی کریمی: خدایا هر چه سریع‌تر سال ١٤٠٠ رو برسون!
مگر ممکن است یک تعرفه ناگهان 3 تا 6 برابر افزایش پیدا کند؟ پاسخ به این پرسش، بر خلاف آنچه تصور می‌کنید، مثبت است و در لایحه بودجه سال آتی درج شده!
با وجود تمام انتقادها به افزایش عوارض خروج از کشور، بنده با این طرح موافقم و خیلی هم راضی هستم! چون قبلاً که نمی‌رفتم خارج، یک برابر به نفعم بود ولی حالا که نمی‌روم خارج سه تا شش برابر به نفعم است!
 
راه فرار

با توجه به همزمانی طرح این مسئله با احتمال افزایش قیمت بنزین، نگرانی عده‌ای از مردم این است که از این به بعد نه می‌توانند از کشور خارج شوند و نه از خانه! این هم موضوع مهمی است که دولت باید به آن توجه کند که بالاخره یک راه گریزی برای مردم بگذارد.
 
دارندگی  و برازندگی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در توجیه افزایش عوارض خروج از کشور، آن را «مشارکت عمومی» نامید و از مردم خواست  همانطور که به کشورهای دیگر می‌رویم، به کشور خودمان هم توجه نشان دهیم. آقای نوبخت در مصاحبه‌ای گفته‌اند: «افرادی که به کشورهای خارجی می‌روند یک مقدار هم به گردشگری کشور خودشان کمک کنند. ما از آن‌ها سپاسگذاریم و این را یک مشارکت عمومی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشور تلقی می‌کنیم، به همین خاطر هم در بودجه سال ۹۷ برای گردشگری منابع ویژه‌ای درنظر گرفته‌ایم.»
اما منابع ما خبر دادند آقای نوبخت به طور خصوصی به خبرنگار گفته است علت اصلی مصوبه این است که رئیس‌جمهور طاقت دورى مردم را ندارد و دوست دارد مردم کمتر از کشور خارج شوند! واقعاً خوش به حالمان که مسئولین به این مهربانی داریم.
 
توفیق زیارت

یکی از خبرگزاری‌ها در همین رابطه نوشت: «ذیل توضیحات مندرج در این ردیف خاص درآمدی، از اختصاص 40 هزار تومان از مبلغ دریافت شده از هر فرد به توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی سخن به میان آمده تا این گونه به نظر برسد که هدف از افزایش چندین برابری این عوارض، نگاه حمایتی به گردشگری کشورمان هم بوده است...
... همه اینها در حالی است که می‌دانیم در صورت رقم خوردن چنین افزایشی، هزینه چند میلیون تن از هموطنانمان که سالانه به مقصد زیارت از کشور خارج می‌شوند (و به دلیل مسائل به وجود آمده در حج عمره و تمتع، اغلب مقصدشان عتبات عالیات و به طور اخص، حضور در مراسم باشکوه اربعین حسینی است) را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد و به جهاتی، دردناک به نظر می‌رسد.»
خب معلوم می‌شود که در راستای دوبرابر کردن بلیت اتوبوس‌ها در ایام اربعین، سه برابر کردن عوارض خروج هم مانعی نداشته باشد. مخصوصاً اینکه در دفعات بعدی عوارض بیشتر هم می‌شود. یک جورهایی غیرمستقیم می‌خواهند بگویند شمایی که یک بار رفتی زیارت دیگر نرو تا قسمت بقیه هم بشود!
 
عقل ارزان

نایب‌رئیس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس گفت: افزایش عوارض خروج از کشور عاقلانه نیست!
از ایشان به خاطر این اظهارنظر صریح تشکر می‌کنیم اما وقتی درآمد حاصل از این مصوبه را در نظر می‌گیریم اتفاقاً خیلی هم عاقلانه به نظر می‌آید! اصولاً پول را در هر کفه ترازوی عقل بگذارید عقلانیت به همان طرف سنگینی می‌کند!
 
گریه‌کن کم است

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با تاکید بر اینکه با افزایش عوارض خروج از کشور در بودجه ۹۷ مخالف است، نوشت: «در افزایش سه برابری و پلکانی عوارض خروج از کشور فشار بر مردم هموطنان نادیده گرفته شده و فقط افزایش درآمد دولت دیده شده است لذا پیشنهاد می‌کنم اگر قرار است افزایشی صورت گیرد اول از سفر مقامات و کارکنان دولت آغاز کرده و از این سفرها عوارض مضاعف دریافت کنید نه از سفرهای عادی مردم.»
این هم پیشنهاد بدی نیست. ولی ما را یاد صحبت‌های رئیس دیوان محاسبات می‌اندازد که تعداد زیادی از مدیران دولتی از یارانه انصراف نداده‌اند. هر وقت خود دولتی‌ها با شعارهای دولت درباره مصیبت‌های یارانه همراه شدند، عوارض را هم می‌توانیم ازشان بگیریم! اما فعلاً که به نظر می‌رسد مدیران دولتی خودشان در مجلس عزایی که هر ماه موقع پرداخت یارانه‌ها منعقد می‌شود شرکت نمی‌کنند! تا چه رسد به عوارض خروج.
 
کمک به فوتبال

عوارضِ افزایش عوارض، به ورزش و فوتبال هم کشیده شد. عادل فردوسی‌پور در برنامه این هفته نود، در ابتدای آیتمی که در واکنش به افزایش عوارض خروج از کشور پخش شد، گفت: «با توجه به تعرفه جدید عوارض خروج از کشور، اکثر مربیان خارجی تصمیم گرفتند برای همیشه ایرانی باقی بمانند و جایی نروند.»
خب خدا را شکر به این وسیله شاید به سطح فوتبال لیگ برتر کمک شود!
 
حمله علی کریمی

علی کریمی هم که پس از جدایی از تیم نفت با مصاحبه‌های جنجالی علیه مدیران فدراسیون فوتبال نشان داده بیکار بودن او را به یک مهاجم خطرناک تبدیل می‌کند، این بار به موضوع افزایش عوارض واکنش نشان داد.
کریمی با درج سخنان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، که گفته بود: «دولت قرار است سود حاصل از بالارفتن عوارض خروج از کشور را به طبقه کم درآمد اختصاص دهد. البته ممکن است دولت با شنیدن انتقادها کلا در این تصمیم بازنگری کند.» در صفحه شخصی‌اش اینگونه نوشت:
«شما که انقدر به فکر ندارها هستین که فکر نمی‌کنم نداری وجود داشته باشه!! کدوم ندارها دقیقاً؟؟!!! شما قبل از تصمیم‌گیری، مطالعه و تحقیق هم می‌کنید که می‌گین در صورت انتقادها ، تجدیدنظر می‌کنید!! خانواده‌های شما که اقامت جای دیگرو باید داشته باشن، که نیازی به عوارض ندارن!!؟؟ دیگه چیزی دیگه نبود برای کسری بودجه، گرون کنید؟؟!!! می‌ترسم برای پروازهای داخلی هم عوارض بگیرین تا بودجه ٩٨!!!
خدایا هر چه سریعتر سال ١٤٠٠ رو برسون لطفاً! تن ما رگ نداره، تیغ نزن!»
این حرف‌های علی کریمی نشان می‌دهد هنوز هم دریبل‌زن قهاری است و راحت می‌تواند از طرف مقابلش عبور کند!
 
عوارض هنری

اما واکنش نوید محمدزاده هم جالب بود. او در صفحه شخصی‌اش نوشت:
«سمیه نرو، اگه رفتی بار اول 220، بار دوم 330 و بار سوم 440 باید عوارض خروج از کشور بدی! نرو!»
با این وضع باید منتظر واکنش امیر جعفری هم باشیم که بیاید بگوید:
«این رعیت بیچاره که به فکر کیسه برنجش است زیاد هم حرف بدی نمی‌زندها، حالا که برای شرکت در جشنواره‌های خارجی باید عوارض خروج از کشور را سه برابر بدهیم، کم‌کم دارم رعیت را درک می‌کنم!»
بقیه اهالی جامعه هنری هم واکنش‌هایی داشته‌اند ولی بیشترشان ترجیح دادند واکنش‌شان را همانجا موقع پرداخت عوارض به صورت زیرلب با دندان‌قروچه اظهار کنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر