کد خبر: 880449
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
هشداري که در حال گذر از مرز استان است
در حالي طي دو سه سال اخير با به صدا درآمدن زنگ خطر آلودگي روي در خاک و آب زنجان، تعيين تکليف پسماندهای شهرک تخصصی روی استان به عنوان اولويت برنامه هاي سازمان حفاظت محيط زيست زنجان مطرح شده که اين روزها گزاراشات جديد از تداوم فعاليت کاميون هاي انباشت ميليون ها تن پسماند اين صنايع در حاشيه شهرهاي استان خبر مي دهد. وضعيتي که بنا به گفته کارشناسان از يک معضل زيست محيطي فراتر رفته و ذرات الاينده روي نه تنها به طور جدي سلامت تمام ساکنان استان را نشانه گرفته بلکه در اينده نزديک به استانهاي ديگر نيز مي رسد .

نويسنده: مريم احمدي


سالهاست در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان و در اطراف شهرک تخصصی صنعت روی، ميليون ها تن پسماند بدون هيچ استاندارد و نظارتي روي هم انباشته مي شود. پسماندهايي که حالا حجم آنها از5 ميليون تن گذشته و هر روز تپه جديد و مرتفعي از اين نخاله هاي کشنده در گوشه ديگري از حاشيه شهر قد علم مي کند. بي توجهي به کارشناسان محيط زيست و اساتيد دانشگاه زنجان در خصوص جانمايي غلط شهرک صنعتي روي در چند کيلومتري نواحي مسکوني و شهري و نبود زيرساخت لازم براي برپايي چنين صنايع الاينده اي در استان سبب شده امروز نبود مکاني براي دپوي اين پسماندها به عنوان زيرساخت اساسي به مشکل اصلي محيط زيست اين استان تبديل شود. مشکلي که علاوه بر هوا و خاک، الودگي منابع ابي زير زميني استان در شرايط خشکالي را هم در پي داشته است.

راهکارهايي که عملي نشد!

در حالي که سال گذشته پس از بازديد معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از محل دپوی پسماندهای شهرک تخصصی روی زنجان قرار شد مسئولان اين شهرک با استفاده از روش ها وتکنولوژی های جدید پسماندهاي شهرک را مديريت کنند اما شرايط موجود نشان مي دهد تا به امروز هيچ اقدامي در اين خصوص انجام نشده است.

سعید متصدی علاوه بر تاکيد بر کاهش تولید، اصلاح فرایند،استفاده مجدد وباز چرخانی پسماندهاي صنعتي، انتخاب محل جديد و استاندارد براي دپوي پسماندهاي شهرک تخصص روي را از ديگر راهکارهايي دانست که بايد در کمتر از شش ماه به ثمر مي نشست. با اين حال پس از گذشت بيش از يک سال در حالي که بارها اعلام شده تهدید پسماندها از آلایندگی خود کارخانه‌ها مهمتر هستند هيچ يک از اين اقدامات عملي نشده است.

حالا طي روزهاي اخير باري ديگر معاون محیط زیست استان زنجان در خصوص افزايش خطر الودگي اب و هواي زنجان در اثر انباشت میلیون تن پسماند روی در حواشي مرکز استان هشدار داده است .

علی اسدی با بيان اينکه این حجم از کیک‌ها که حاوی فلزات سنگین از جمله سرب، نیکل، کادمیوم و کبالت هستند در زمان بارندگي به سرعت در خاک و آب نواحي مجاور منتشر مي شود گفت: به دليل ارتفاع محدوده محل دپوی پسماندهای روی و با توجه به حرکت باد غالب زنجان در اين فصل خطر انتشار آلودگی‌های پسماندهای روی به شهر بیشتر مي شود.

علاوه بر اين طبق باور کارشناسان پسماندهای دپو شده بعد از مدتها خشک می‌شوند و این خاکهای بسیار ریز به هوا منتقل شده و امکان نفوذ اين آلاينده ها به سایر استانها نیز وجود دارد.

اين در حالي است که بسیاری از این زباله هاي سرب و روی زنجان ارزش اقتصادی بالایی دارند و با استفاده از دانش و فناوری مي توان درکنار حفظ محيط زيست، منبع درامد ارزشمندي براي استان ايجاد کرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار