کد خبر: 876781
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ترامپ در سخناني هيجاني و به دور از ادب ديپلماتيك، ضمن اعلام عدم پايبندي ايران به مفاد برجام و اهانت به ملت بزرگ ايران، دستور تحريم سپاه را نيز صادر كرد...
داود عامري
ترامپ در سخناني هيجاني و به دور از ادب ديپلماتيك، ضمن اعلام عدم پايبندي ايران به مفاد برجام و اهانت به ملت بزرگ ايران، دستور تحريم سپاه را نيز صادر كرد، اگرچه با تبليغات و صحبت‌هايي كه قبل از اين مطرح شده بود، اين روزها بحث رفتن اسم سپاه در ليست به اصطلاح تروريسم و تحريم آن موضوع محافل كارشناسي در امريكا، ايران و ساير نقاط جهان شده بود و اين سؤال مهم در ميان مباحث كارشناسي خودنمايي مي‌كرد كه چرا امريكا از ايران اين قدر عصباني است و سرسختانه به دنبال تحريم و تضعيف سپاه مي‌باشد. آيا ترامپ چيز جديدي در خصوص ايران كشف كرده يا سپاه تازه تأسيس شده يا امريكايي‌ها اخيراً با اين بخش از نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي آشنا شده‌اند؟ پاسخگويي به اين سؤالات و رمزگشايي از اين حركت نيازمند يك نگاه تحليلي به سال‌هاي نه چندان دور است. 

امريكا در چند دهه گذشته به خصوص در سال‌هاي اخير با ايجاد تفرقه ميان كشورهاي اسلامي، توليد مفاهيم بي‌ثبات كننده، ايجاد گروه‌هاي تروريستي و دهها موضوع ديگر، شرايطي ايجاد كرده كه مردم منطقه خاورميانه يك محيط آنارشي و جنگي را توأم با احساس ناامني تجربه كنند. بنابراين براي پاسخگويي به سؤال مطرح شده بايد ديد كه چه كساني از اين شرايط سود مي‌برند كه ناخودآگاه نام امريكايي‌ها با قرارداد‌هاي سرسام‌آور فروش سلاح، باج‌خواهي مستمر از دولت‌هاي منطقه و بهانه‌جويي براي حضور در منطقه به چشم مي‌خورد. رژيم صهيونيستي در سايه اين محيط ناامن منطقه‌اي، امنيت اقتصادي و سياسي خوبي را سپري مي‌كند و بازيگري است كه سود زيادي از شرايط موجود مي‌برد. امريكا ضمن تأمين امنيت هم‌پيمان صهيونيست خود، آشكار و پنهان، كاسبي خوبي از بحراني شدن منطقه به راه انداخته است. 

از طرف ديگر ايران به خصوص سپاه در سال‌هاي اخير با اقدامات فرهنگي، بصيرت‌زايي و مستشاري، شاخص‌ترين نقش را در كنترل تهديدات، مقابله با تروريسم و دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه ايفا كرده و همچنين پاسداران صلح در منطقه همواره تلاش كرده‌اند در كنار دولت‌ها و ملت‌هاي مسلمان منطقه ضمن حفاظت و توسعه امنيت، به صورت هدفمند و مؤثر، جدي‌ترين نقش را در مقابله با تروريسم داشته باشند و اگر كمي به عقب برگرديم، يادمان خواهد آمد كه چگونه گروه تروريستي داعش تمام مرزهاي منطقه را برهم زد و سايه وحشتناك‌ترين خشونت‌ها را بر منطقه گستراند و همه مدعيان ميداني را چنان خاك كرد كه كسي تصور آن را نمي‌كرد. در اين زمان امريكا و رژيم صهيونيستي به همراه بعضي دولت‌هاي منطقه در پشت صحنه با آنها همراهي كردند يا از ترس، ترك صحنه را انتخاب نمودند. در چنين شرايطي سپاه در حمايت از مردم مظلوم منطقه و با كمك و همراهي خودشان طعم شكست را بر اين گرگ‌هاي گرسنه ترور، وحشت و خشونت چشاند و دست مودت و دوستي را به سوي ملت و دولت‌هاي منطقه دراز كرد، پاسداراني كه به واقع براي مردم منطقه صلح آفريدند و امروز تلاش در صيانت از آن را نيز در دستور كار خود دارند. حال بايد پرسيد كه چرا كاسبان جنگ و خشونت، به دنبال برچسب‌زني و محدود كردن پاسداران صلح در منطقه هستند؟
بي‌ترديد امريكا با حضور خود در منطقه اهدافي را پيگيري مي‌كند كه به مواردي از آنها اشاره مي‌شود: 

1ـ ايجاد و تشديد تفرقه بين ملت‌ها و دولت‌هاي مسلمان و بهانه‌تراشي براي حضور در منطقه و ايجاد حاشيه امن براي رژيم صهيونيستي كه از اهداف ديرينه دولت استكباري امريكا بوده و هست. 
2ـ ايجاد يك محيط آنارشي و آشوب‌زده به منظور فرصت‌سازي براي ايجاد نظم مورد‌نظر خود و تجزيه كشورهاي مسلمان به واحدهاي كوچك‌تر و ضعيف‌تر تا بتواند سلطه خود را با هزينه‌هاي بسيار كمتري افزايش دهد. 
3ـ استثمار و خالي كردن خزانه دولت‌هاي منطقه از طريق باج‌خواهي و با راه‌اندازي مسابقه تسليحاتي به منظور فروش سرسام‌آور سلاح به كشورهاي منطقه و كاستن از بحران مالي امريكا. 
4ـ مشغول‌سازي دولت‌ها و مردم مسلمان به آشوب‌هاي ساختگي و استفاده از اين فرصت براي تحميل مديريت فرهنگ غرب بر منطقه و ... . 

با نگاهي ساده در خواهيم يافت كه امروز مهم‌ترين بازيگري كه مانع تحقق اهداف امريكا در منطقه شده است، جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد كه بيشترين نقش را از طريق فعاليت‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بازي مي‌كند. الهام‌بخشي روحيه انقلابي از سوي سپاه در منطقه باعث شده است يك جبهه مقاوم و ضداستعماري قدرتمند عليه بيگانگان و به ويژه نظام سلطه‌گر امريكا تشكيل شود كه رؤياهاي امريكا را در منطقه بر باد ناكامي بدهد. 
امريكايي‌ها كاسبي خونين خود را در منطقه به هم ريخته مي‌بينند و در اين ناكامي، بيشترين و بزرگ‌ترين مانع را ايران اسلامي و نيروي تأثيرگذار سپاه ارزيابي مي‌كنند، بنابراين به دنبال تهديد ايران، برچسب‌زني و تخريب پاسداران صلح و امنيت در منطقه هستند، حال آنكه بايد گفت آيا مردم منطقه كه با گوشت و پوست خود خدمت و همراهي اين مردان آزاديخواه را حس كرده‌اند، حاضر خواهند شد در نقشه مزورانه كاسبان جنگ، آينده خود، سرزمين‌شان و فرزندان‌شان را به ورطه نابودي بكشانند؟! قطعاً پاسخ منفي است و تاريخ عملكرد كاسبان جنگ و پاسداران صلح را براي قضاوت آيندگان ثبت خواهد كرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار