کد خبر: 874229
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس‌جمهور امريكا در امتداد فضاسازي‌هاي اخير خود عليه ايران بعد از تشديد محدوديت ورود ايرانيان به امريكا در هفته گذشته، فرصت تبريك به خانم مركل را از دست نداد...
عباس حاجی‌نجاری
رئيس‌جمهور امريكا در امتداد فضاسازي‌هاي اخير خود عليه ايران بعد از تشديد محدوديت ورود ايرانيان به امريكا در هفته گذشته، فرصت تبريك به خانم مركل را از دست نداد و به گزارش راديو فردا در گفت‌وگوي تلفني با او از «فعاليت شرورانه ايران در خاورميانه» سخن گفته است. ترامپ در عين حال به زعم خود يك جنگ رواني جديد را در خصوص ماندن يا نماندن امريكا در برجام آغاز كرده و سعي دارد با بيان اينكه «در آينده خواهيد فهميد» متحدين اروپايي و همپيمانان منطقه‌اي امريكا را نيز در اين فضاسازي با خود همراه كند.
در مورد چرايي عصبانيت ترامپ از مردم و مسئولان ايران فهرست بلندي از ناكامي‌هاي امريكا درمواجهه با انقلاب اسلامي ايران در طول سي و هشت ساله گذشته مي‌توان برشمرد، اما اگر تنها به تحولات چند ماه اخير بسنده كنيم، درك چرايي درماندگي رئيس‌جمهور امريكا چندان دشوار نيست. 

1ـ حذف تدريجي داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در منطقه شايد مهم‌ترين شكست امريكا و متحدين از انقلاب اسلامي و سرپنجه‌هاي آن در منطقه غرب آسياست، چراكه اين گروهك‌ها توسط نقطه كانوني پرورش و آموزش تروريسم در منطقه يعني عربستان سعودي و با هدايت امريكايي‌ها به عنوان جريان موازي حركت انقلاب اسلامي ايجاد شده بودند تا توجه مسلمانان و ديگر مستضعفين جهان را از انقلاب اسلامي به سوي جريان افراطي تكفيري منحرف كنند، اما همه اين سرمايه‌گذاري‌ها اكنون بر باد رفته و البته به رغم هزينه‌هاي زيادي كه اين گروهك‌ها بر جهان اسلام تحميل كردند، اكنون حقانيت حركت ناب اسلامي بيش از پيش آشكار شده و به اذعان خود مسئولان امريكايي اين نفوذ ايران است كه اكنون غلبه يافته است. هربرت ريموند مك‌مستر، مشاور امنيت ملي امريكا روز دوشنبه 7/3 در نشست يك انديشكده امريكايي با اذعان به گسترش نفوذ ايران در منطقه غرب آسيا (خاورميانه) تأكيد مي‌كند كه تضعيف نفوذ ايران در خاورميانه هدف كليدي امريكاست. 

2 ـ پس از شكست‌ استراتژي‌هاي كلان امريكا در منطقه، دكترين اقدام پيشدستانه و طرح خاورميانه بزرگ توسط نيروهاي جبهه مقاومت، راهبرد جنگ نيابتي طراحي و با هدف زدن اين نيروها و اخلال در پيوستگي آنها طراحي و با محوريت همپيمانان منطقه‌اي امريكا به اجرا درآمد، اما سرنوشت اين جنگ نيابتي نيز به تثبيت موقعيت حزب‌الله لبنان، دفاع وطني سوريه، ‌حشدالشعبي عراق و ... انجاميد، به گونه‌اي كه حتي تلاش و ورود مستقيم امريكا به درگيري براي جلوگيري از الحاق نيروهاي مقاومت در مرزهاي سوريه و عراق هم نتيجه نبخشيد و اكنون امريكا دچار يك خلأ استراتژي در منطقه غرب آسيا (خاورميانه) شده است و البته همه اينها را از ناحيه ايران مي‌داند. 

3ـ روح برجام قرار بود منشأ تغيير در ايران و نسل جوان ايران شود، در اين عرصه اگرچه دستگاه‌هاي رسانه‌اي دشمن همه ظرفيت خود را به كار گرفته و متأسفانه سرپل‌هاي داخلي نيز در همراهي با اوباما و ترامپ در اين تغيير كم نگذاشتند و طي ماه‌هاي اخير تمامي ظرفيت‌هاي داخلي و منطقه‌اي ايران را به بهانه پذيرش برجام هدف قرار دادند، اما اين روح مورد انتظار امريكايي‌ها مغلوب روحيه ايثار و شهادت‌طلبي نسل پساجنگ شد. بركات پديده محسن حججي را نمي‌توان به سادگي بر شمرد.  چندين سال دشمنان با تهاجم و ناتوي فرهنگي خود تلاش كرده بودند ارزش‌هاي دفاع مقدس را محو و يا انتزاعي قلمداد كنند و نسل جديد را نسبت به آن ارزش‌ها بي‌تفاوت كنند، اما ظهور بموقع اين پديده و غوغايي كه به پا كرد به رغم روح برجام نشان از استمرار آن ارزش‌ها و آرمان‌ها دارد و البته مراكز تصميم‌گيري و نظريه‌پردازي غرب را دچار سردرگمي كرده است. 

4 ـ برجام قرار بود سبب فراموشي شعار مرگ بر امريكا شود، نكته‌اي كه صريحاً اوباما آرزو كرده بود، اما هفته گذشته وقتي كه وزير خارجه آلمان از امريكا درخواست كرده بود كه برجام را ترك نكرده و از توافق هسته‌اي خارج نشود، نيكي هيلي، سفير امريكا در سازمان ملل از چرايي عصبانيت ترامپ پرده برداشته و خطاب به وي مي‌گويد: ايران مرگ بر آلمان نمي‌گويد «مرگ بر امريكا» مي‌گويد. 

5 ـ انتظار امريكا، اروپا و صهيونيست‌ها در مهار قدرت موشكي ايران در پسابرجام اين روزها، پاسخ در خور ديگري را نيز گرفت، وقتي موشك «خرمشهر» تست شد نشريه امريكايي نيوزويك، در گزارشي با تأكيد بر اينكه «اقدام ايران در رونمايي علني از اين موشك، تا حدودي پاسخ تهران به هدف اعلام شده دولت ترامپ بود» مي‌نويسد: ايران با نمايش موشك بالستيك جديد خود به صورت ترامپ و اسرائيل سيلي زده است. 

6 ـ اما اين عصبانيت ترامپ بعد ديگري نيز دارد و آن سردرگمي در اتخاذ راهبرد آينده امريكا در مواجهه با برجام است، فارغ از مخالفت متحدان اروپايي ترامپ در ترك برجام از سوي امريكا، اما در نقطه مقابل، اقدامات سخت‌گيرانه‌تر امريكا در تشديد تحريم‌ها در دوران ترامپ نه تنها تأثيري در اراده مردم ايران نداشته و منجر به تحول و تغيير اميدواركننده‌اي در رفتار مردم و مسئولان ايران براي امريكايي‌ها نشده بلكه بر عكس تغيير موضع مسئولان مذاكره‌كننده هسته‌اي كشور را به دنبال داشته و حاميان قبلي را نيز دلواپس كرده است. آقاي ظريف هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه نيويورك‌تايمز مي‌گويد اگر امريكا خواهان امتيازات جديد است ايران هم خواهان امتيازات جديد است، او مي‌افزايد: «آيا امريكا حاضر است 10 تن اورانيوم غني‌شده ما را به ما باز گرداند؟» يا اينكه در گفت‌وگو با الجزيره تأكيد مي‌كند كه: «اگر واشنگتن از برجام خارج شود، خروج از توافق يكي از گزينه‌هاي ايران خواهد بود.» اين تغيير موضع را در سخنان آقاي دكتر روحاني هم مي‌توان ديد، آنجا كه از قدرت موشكي ايران دفاع كرده و آن را منوط به اجازه از كسي نمي‌داند و در مورد برجام نيز تأكيد مي‌كند كه بدون برجام هم مي‌توان به توسعه اقتصادي رسيد و يا اينكه خروج امريكا از برجام دست ايران را براي هر انتخابي باز مي‌كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار