علي سرتيپي، رئيس كانون پخشكنندگان فيلمهاي سينمايي روز گذشته اعلام كرد كه در شش ماه دوم سال، فيلمهاي سينمايي پتانسيل بالايي براي فروش ندارند و به همين دليل در ماههاي آينده فروش فيلمهاي سينمايي در وضعيت قرمز قرار ميگيرد. سرتيپي در حالي اين صحبتها را مطرح كرده كه شركت «فيلميران» با وجود در اختيار داشتن پخش فيلمهاي با قابليت فروش بالا، دو فيلم «نهنگ عنبر 2: سلكشن رؤيا» و «ساعت پنج عصر» را در نيمه اول سال اكران كرده است.
سرتيپي درباره فيلمهاي باقي مانده براي شش ماه دوم سال و ماههاي پيشرو به فارس گفته است: «متأسفانه بايد اعلام كنم شش ماه دوم سال وضعيت سينماي ايران به لحاظ فروش اصلاً قابلمقايسه با وضعيت فروش در شش ماه اول سال نيست زيرا فيلمهايي كه براي شش ماه دوم سال باقي مانده توان و پتانسيل لازم را براي جذب مخاطب به سالنهاي سينما نخواهند داشت. متأسفانه من به عنوان رئيس كانون پخشكنندگان سينماي ايران وضعيت قرمز را براي سينماي ايران به لحاظ فروش در شش ماه دوم سال اعلام ميكنم.»
او همچنين درباره عدم مديريت اكران فيلمهاي سينمايي در امسال گفت: «در جشنواره فيلم فجر شاهد آثار اجتماعي زيادي بوديم كه برآورد يك سال كار و تلاش سينماگران در اين عرصه بود اما متأسفانه بايد گفت اين آثار به دليل نزديك بودن به شرايط جامعه و پررنگ بودن رئاليزم در سينماي اجتماعي توان جذب مخاطب گسترده را ندارد. متأسفانه هيچ نهادي هم وجود ندارد كه براي اكران فيلمها به درستي برنامهريزي كند و پيشنهاد مناسب به تهيهكنندگان بدهد تا در طول سال شاهد رونق سينماها باشيم. با شرايط فعلي تمام تخممرغها را در سبد شش ماه اول سال قرار داديم و شش ماه دوم سال نميتوانيم با فيلمهاي موجود مخاطب را به درستي جذب كنيم.»
رئيس كانون پخشكنندگان سينماي ايران درباره اكران فيلمهاي سينمايي در ماههاي پيشرو گفت: «سال گذشته در شهريورماه فيلم «فروشنده» در گروه آزاد اكران شد و توانست به سينماها رونق ببخشد، فيلم «سلام بمبئي» هم اكران خوبي براي شش ماه دوم سال رقم زد اما امسال در ماههاي پيش رو فيلمي نداريم كه بتواند به سينماها رونق دهد و اكثر آثار با مضامين نزديك به هم رونق چنداني به سينماها نخواهد داد و ما نميتوانيم پيشبيني خوبي از اكران و رونق در سالنها داشته باشيم.»
تهيهكننده «دراكولا» در پايان تأكيد كرد: «سياستگذاري مناسبي بايد در حوزه اكران و توليد صورت گيرد تا بتوانيم شاهد رونق سينماها باشيم امسال نسبت به سال گذشته با كاهش مخاطب روبهرو بوديم كه اگر چند فيلم با مضمون كمدي اكران نميشد، احتمالاً با كاهش مخاطب چشمگيرتري نسبت به سال گذشته روبهرو ميشديم.»