کد خبر: 864849
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
حج، يكي از فروع دين و شعائر برجسته ديني است كه نقش مهمي در انسجام امت اسلامي و التيام بخشي به دردهاي جهان اسلام دارد.
محمد جواد اخوان
محمد جواد اخوان

حج، يكي از فروع دين و شعائر برجسته ديني است كه نقش مهمي در انسجام امت اسلامي و التيام بخشي به دردهاي جهان اسلام دارد. اين كنگره عظيم به‌رغم آنكه قدمتي حتي بيش از تاريخ اسلام را داراست، اما در سده‌هاي اخير، به‌واسطه دخالت‌هاي حكومت‌هاي طاغوتي و عناصر وابسته به آن از روح حقيقي خود تهي شده بود و علي‌الخصوص در يك قرن اخير با سلطه وهابيت تكفيري بر حرمين شريفين، اين كنگره عظيم كه بايد وفاق‌آفرين و وحدت‌بخش جهان اسلام و محل حل چالش‌هاي اساسي مسلمين باشد، به كانون تفرقه‌افكني و كاشتن بذر كينه تكفير تبديل‌شده بود. تأكيد امام راحل عظيم‌الشأن مبني بر احياي حج ابراهيمي، خصوصاً با تأكيد بر نزديك كردن هرچه بيشتر با معارف اسلام ناب محمدي(ص) كه در كليت و مناسك آن تجلي مي‌يافت، روح جديدي در اين فريضه الهي دميد، به‌گونه‌اي که اكنون به‌جرئت مي‌توان گفت در سه دهه اخير حج تا حد زيادي جايگاه حقيقي خود را يافته است.
 
بااين‌حال رژيم آل‌سعود و دستگاه وهابيت تكفيري وابسته به آن در آشكار و صهيونيسم بين‌الملل و نظام سلطه در وراي ماجرا، از اين روند راضي نبوده‌اند و هرازچندگاهي تلاش‌هاي زيادي براي مانع‌تراشي در اين مسير رخ مي‌دهد. نمونه بارز اين ماجرا را در سال 1366 و در فاجعه كشتار حجاج بيت‌الله‌الحرام در راهپيمايي برائت از مشركين مي‌توان مشاهده نمود.
نمونه ديگر اين رويكرد را مي‌توان در حج خونين و تلخ سال 1394 هجري شمسي مشاهده كرد كه در طي آن هزاران حاجي از سراسر جهان و خصوصاً ايران اسلامي، به شهادت رسيدند. رهبر معظم انقلاب‌اسلامي در ديدار اخير كارگزاران و مسئولان حج فرمودند: «ما قضاياي تلخ حجّ سال ۹۴ را فراموش نمي‌كنيم. داغي در دل امّت اسلامي و در دل ما ايراني‌ها به وجود آمد كه فراموش‌شدني نيست، اين زخم خوب‌شدني نيست. البتّه آن سال مسئولين حج خيلي زحمت كشيدند، خيلي تلاش كردند، ولي خب حادثه، حادثه‌ فاجعه‌بار و بزرگي بود. امنيت حجّاج بر عهده‌ آن كشوري است كه حرمين شريفين در اختيار او و تحت سلطه و قدرت او است؛ آن دولت است كه بايستي امنيت را حفظ كند؛ اين مطالبه‌ جدّي و هميشگي ما است. امنيت حجّاج بايد حفظ بشود.»
 
اما حج 94 چرا قابل فراموشي نيست؟ در سال 1394 هجري شمسي، يكي از تلخ‌ترين و غمبارترين ادوار اقامه اين فريضه رقم خورد و طي دو فاجعه ناگوار هزاران تن از حجاج بيت‌الله‌الحرام، به شهادت رسيدند. در فاجعه نخست، سقوط جرثقيل در صحن مسجدالحرام به شهادت بيش از 100نفر از حجاج انجاميد و در فاجعه دوم كه بزرگ‌تر بود، بيش از 7هزار نفر از حجاج در سرزمين منا گرفتار حادثه‌اي مشكوك شده و در اثر ازدحام و عدم امدادرساني مناسب، در حالت احرام به شهادت رسيدند. اين حج تلخ، البته براي ايرانيان تلخ‌تر بود، چراكه كشور ما در صدر فهرست كشورهاي قرباني هر دو حادثه بود و حجاج ايراني تلخ‌كامي از دست رفتن همسفران‌شان و تبديل‌شدن عيد قربان به عزاي عمومي را از ياد نمي‌برند.
 
بررسي‌ها نشان مي‌دهد فاجعه منا، مرگبارترين حادثه در تاريخ حج ابراهيمي است. با گذشت دو سال از اين فاجعه دهشتناك، رژيم آل‌سعود به‌عنوان حاكم مسلط بر حجاز، مسئوليت اين فاجعه را نپذيرفته و از هرگونه پاسخگويي به جهان اسلام مي‌گريزد اما امت اسلامي، به‌خصوص خانواده شهداي منا، فهرستي بلندبالا از پرسش‌ها و ابهامات را در ذهن خود دارند و طرح و واكاوي در هر يك به كيفرخواستي سنگين عليه اين رژيم ننگين و مسئوليت‌ناپذير تبديل خواهد شد. در علت وقوع فاجعه منا بايد گفت بر اساس بررسي‌هاي حقوقي مجموع روايات و استنادات شاهدان عيني، فعل مأموران دولتي عربستان مبني بر انسداد درهاي خروجي اصلي براي عبور كاروان امنيتي، موجب اين فاجعه شده و چون مأموران وابستگان دولت هستند، فعل آنها فعل دولت محسوب مي‌شود.
 
سهل‌انگاري و بي‌تفاوتي مأموران سعودي در برخورد با اين فاجعه هم به گفته شاهدان عيني و هم به شواهد فيلم‌ها و تصاوير موجود، مسلم و محرز است. تصاوير شهداي فاجعه نشان مي‌دهد تعداد زيادي از آنها با لبان خشكيده و عطشان دعوت حق را لبيك گفته‌اند و اين مطلب با توجه به دماي 43 درجه‌اي روز فاجعه در سرزمين حجاز معنا و مفهوم خاص خود را مي‌يابد.
علاوه بر اينها گروه‌هاي امدادي و پزشكي ايراني از همان ساعات اوليه وقوع اين فاجعه، براي كمك به حال مجروحان اين حادثه و پس‌ازآن در بيمارستان‌هاي سعودي حاضر شدند تا نه‌تنها به حجاج ايراني بلكه تا حد امكان به مجروحان ساير كشورها نيز خدمت‌رساني كنند، اما با ممانعت مسئولان سعودي مواجه شدند.
 
همچنين دستور مسئولان سعودي مبني بر جمع‌آوري دوربين‌هاي مداربسته در محل وقوع فاجعه منا نيز بر عمق شائبه‌ها در خصوص ماهيت اين حادثه مي‌افزايد. وقتي اين موضوع را در كنار اقدام برخي مأموران سعودي‌ها در جمع‌آوري و ضبط برخي تلفن‌هاي همراه افراد قرار مي‌دهيم، اين ذهنيت شكل مي‌گيرد كه سعودي‌ها چه واهمه‌اي از فيلم‌هاي ضبط‌شده مربوط به اين فاجعه دارند؟
 
همان‌گونه كه پيش‌تر نيز اشاره شد، حادثه منا، خون‌بارترين و مرگبارترين فاجعه تاريخ حج ابراهيمي است و نكته قابل‌تأمل آن است كه اين حادثه در عصر رسانه‌ها و ارتباطات رخ ‌داده، بااين‌حال در بسياري از نقاط دنيا و حتي در كشورهاي غربي، آن‌گونه كه بايدوشايد ديده و شنيده نشد. اين بدان معناست كه فشار لابي‌هاي پنهان و آشكار سعودي‌ها و متحدانشان و نيز تطميع رسانه‌ها با پترودلارهاي سعودي، عملاً فاجعه را به سانسور كشانده است.
از جمله حقوق كنسولي شناخته‌شده، دسترسي به اجساد و اجازه انتقال آن به كشور متبوع است. بااين‌حال در روزهاي نخست، بناي سعودي‌ها بر آن بود كه كل شهداي منا را بدون سروصداي رسانه‌اي در مكه به خاك بسپارند و مستندات موجود نشان مي‌دهد در روزهاي نخست نيز فاز اول اين تصميم اجرايي شده و شتاب‌زده چند صد تن از پيكرهايي كه به دليل نگهداري نامناسب و غيراصولي در كانتينر نگهداري مي‌شد، به خاك سپرده‌شده است. پس از هشدار رهبر معظم انقلاب‌اسلامي به سعودي‌ها، در خصوص عمل به وظايف خود در قبال پيكر، ناگهان ورق برگشت و آنها مجبور به پذيرش نظر مسئولان ايراني و خانواده‌هاي شهدا شده و البته با فرازوفرود زيادي پيكرها را به جمهوري اسلامي ايران تحويل دادند.
 
اكنون‌كه تصميم كارشناسان و مديران قواي سه‌گانه و شوراي عالي امنيت ملي بر اعزام مجدد ايرانيان به حج قرارگرفته است، حفظ عزت، امنيت و كرامت حجاج ايراني در رأس همه مسائل بعثه حج ايران است، اما  ‌بركات حج بيت‌الله‌الحرام سبب نشده و نخواهد شد تا تلخ‌كامي جنايت شجره خبيثه آل‌سعود را از ياد ببريم. بدون شك خداوند متعال بهترين داوران و انتقام گيرنده مظلوم از ظالمان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار