کد خبر: 851430
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
انتخابات در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران از نمادهاي واقعي حماسه‌ مشاركت سياسي و اعمال حق حاكميت مردم است.
سیدعبدالله متولیان
زنده باد اخلاقنویسنده: سیدعبدالله متولیان
 
انتخابات در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران از نمادهاي واقعي حماسه‌ مشاركت سياسي و اعمال حق حاكميت مردم است.
آنچه انتخابات ايران را از ساير كشورها متمايز و برجسته مي‌كند، انگيزه‌ها و قيود نامزدها، جناح‌هاي سياسي و مردم به اصول اخلاقي انتخابات است كه همواره مورد تأكيد و مطالبه جدي مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌اي بوده است.
 حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام كه به راستي اسوه و اسطوره بي بديل اخلاق سياسي است، وقتي برخي از ياران، آن حضرت را سرزنش مي‌كنند كه چرا مثل معاويه از راه فريب و نيرنگ با او روبه‌رو نمي‌شوند، با آه و افسوس مي‌فرمايند:
 
«آه؛ ما در زمانى زندگى مى‌كنيم كه بيشتر مردمش بي وفايى و فريب را زيركي مى شمرند و نادانان نيز، چنين مردمى را زيرك و كارگشا مى‌خوانند. اينان چه سودى مى‌برند خدايشان نابود كند، مردمان زيركى هستند كه مى دانند در هر كارى چه حيلت سازند، ولى تقواي خداوندى سد راه آنهاست. اينان با آنكه راه و رسم حيله‌گرى را مى‌دانند و بر انجام آن توانايند، گرد آن نمى گردند. تنها كسانى كه از هيچ گناهى پروايشان نيست، همواره منتظر فرصت‌اند تا در كار مردم حيلتى به كار برند.»
 
در مجموع سه مناظره‌ زنده‌اي كه حول مسائل سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي بين شش نامزد انتخابات رياست جمهوري دوازدهم برگزار شد، بعد از هر مناظره طرفداران هر يك از نامزدها، بر اساس برخي معيارهاي مختلف و علايق و سلايق فردي و جناحي، نامزد مورد علاقه خود را برنده مناظره دانسته و به اين ترتيب حاصل جمع جبري مناظره‌ها نزديك به صفر خواهد بود.
هر كس پيروزي يا شكست در مناظره‌ها را بر مبناي معيارهاي شخصي مشخص و معين مي‌كند ؛ برخي توان سخنوري نامزد مورد علاقه را ملاك دانسته و برخي ديگر توان پاسخگويي به ابهامات را و عده‌اي هم قدرت لوله كردن! طرف مقابل را و... .
 
صفحه اول بسياري از روزنامه‌هاي زنجيره‌اي روز پس از مناظره‌ها به‌ويژه مناظره سوم مملو و مشحون از تيترهاي غيراخلاقي و مغاير با فرهنگ ملي و اسلامي بوده و بيش از آنكه بر رفتار انتخاباتي مردم اثر مثبت داشته باشد، آثار مخرب از خود بر جاي مي‌گذارد. استفاده از ادبيات گلادياتوري، سخيف و دون‌مايه‌، شأن و منزلت جمهوري اسلامي ايران را مخدوش كرده و در كوتاه مدت باعث ريزش مشاركت مردم شده و در بلند مدت تخريب فرهنگ اصيل انقلابي و اسلامي را در پي خواهد داشت.
 
بر اساس مباني ديني و اخلاقي و اصول اخلاقي حاكم بر انتخابات در نظام اسلامي، پيروز واقعي مناظره‌ها نزد خدا و مردم كسي است كه خود را نبيند و منافع ملي را بر چرب و شيرين دنيا ترجيح دهد. كسي برنده واقعي مناظره‌ها بود كه به‌رغم اطلاع از برخي نقاط و نكات منفي از نامزدي كه به تخريب او اقدام كرده بود با سكوت معنادار خود احساس آرامش را به مردم ارزاني داشت.
پيروز واقعي مناظره‌ها، كسي بود كه در اوج گفت‌وگو و مناظره به فكر خدمت به محرومان و مستضعفان بود.
 
آن نامزدي كه به فكر پيروزي خود بر حريف از طريق «محاوره»، «مجادله»، «معارضه»، «مغالطه»، «منازعه» و‌... است و با تبعيت از فرهنگ منحط «بگم بگم»، «من اينها را مي‌شناسم»، «ابهام‌آفريني» و... سعي در برنده شدن دارد، حتي اگر برنده انتخابات شود باز هم بي ترديد بازنده اصلي انتخابات خواهد بود.
 
 در نقطه مقابل نيز آن نامزدي كه با سعه صدر و خويشتنداري و ترجيح منافع ملي و تلاش براي حفظ آرامش و امنيت ملي وارد ميدان مناظره‌ها مي‌شود چه برنده انتخابات شود و چه به ظاهر انتخابات را واگذارد و بازنده انتخابات معرفي شود بي هيچ شك و ترديدي برنده اصلي انتخابات خواهد بود.
 
نه پيروز مناظره‌ها كه پيروز انتخابات آن نامزدي است كه مانند مولا و مقتداي خود حضرت علي عليه السلام براي رضاي خدا و به قصد خدمت به محرومان پاي در ميدان انتخابات گذاشته است.
خداوند سبحان در آيه ۵۲ سوره مباركه توبه، مجاهدان خدا را در هر حالت پيروز معركه نبرد دانسته و به پيامبرش امر مي‌كند كه به آنان بگو؛ آيا در باره ما جز يكي از دو نيكي (پيروزي يا شهادت) را انتظار مي‌بريد؟ در صورتي كه ما در باره شما انتظار مي‌بريم كه خدا از سوي خود يا به‌دست ما عذابي به شما برساند؛ پس انتظار بريد كه ما هم با شما منتظريم و خروجي معركه انتخابات نيز بي‌شباهت به وعده الهي در اين آيه شريفه نيست.
 
به نظر مي‌رسد مردم از رفتارهاي مشمئزكننده برخي نامزدها كه از زير بار پاسخگويي شانه خالي كرده و به جاي پاسخگويي نسبت به عملكرد يا عمل‌ناكرد خود، با فرار به جلو سعي در انگ‌زني و تخريب رقيب دارند خسته شده و بر اساس تعاليم و معيارهايي كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي براي نامزد اصلح معين فرموده‌اند به كسي رأي خواهند داد كه به دور از هياهوهاي پوچ رسانه‌اي و رفتارهاي كپي برداري شده از فرهنگ منحط غرب، به‌طور حقيقي و واقعي به فكر خدمت به محرومان و مستضعفان باشد.  و در يك كلمه مردم به آن نامزدي اقبال نشان خواهند داد كه او نسبت به ساير نامزدها بيشتر به الگوهاي اخلاق انتخاباتي و انتخابات اخلاقي پاي‌بند بوده باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار