کد خبر: 850811
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
طرح افزايش نيرو در افغانستان روي ميز ترامپ
«بعد از سوريه، حالا به نظر مي‌رسد كه امريكا و روسيه برسر افغانستان نيز دچار كشمكش شده‌اند.» اين تحليل سه‌هفته قبل نيوزويك بود وحالا مشاورين كاخ سفيد پيشنهاد جديدي را روي ميز ترامپ گذاشته‌اند كه افزايش 3هزار نيروي امريكايي در افغانستان را به او پيشنهاد كرده است.
به گزارش جوان، دونالد ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي با گفتن اين جمله كه اوضاع افغانستان از برخي شهرهاي كوچك امريكا باثبات‌تر است، تلويحاً از افزايش نظاميان امريكايي در خارج از جمله افغانستان انتقاد كرده بود. حالا به نظر مي‌رسد او در برخورد با تحولات افغانستان، رويكردي متفاوت در پيش گرفته است. همين چند هفته پيش بود كه پنتاگون قوي ترين بمب غيراتمي امريكا معروف به MoB را در افغانستان آزمايش كرد، آزمايشي كه منابع افغان مي‌گويند كه 90 داعشي در آن كشته شده‌اند. با اين حال، به نظر مي‌رسد امريكاي ترامپ بيش از داعش، نگران نفوذ رو به گسترش روس‌ها در افغانستان است. جيمز ماتيس، وزير دفاع امريكا اوايل آوريل گفت كه ايالات متحده امريكا، نگران فعاليت‌هاي روسيه و ارتباط آنها با طالبان در افغانستان است. ماتيس در يك نشست خبري گفته بود كه امريكا فعاليت‌هاي رودرروي روسيه با طالبان را ديده و براي امريكا حمايت روس‌ها از طالبان امري آشكار است. حالا هم منابع امريكايي مي‌گويند كه مشاوران ترامپ طرح جديدي را روي ميز او گذاشته‌اند كه هر چند بر سر آن در داخل دستگاه سياست خارجي اختلاف نظر وجود دارد، ولي هدف نهايي آن افزايش شمار نظاميان امريكايي در افغانستان است.
 
به گزارش ايرنا، واشنگتن پست نوشت: مشاوران دولت «ترامپ» يك استراتژي جديد براي جنگ افغانستان تهيه كرده‌اند، كه امريكا را با نيروي دو چندان به افغانستان باز‌مي‌گرداند، با اين هدف كه «طالبان» تحت فشار قرار گيرد و به پاي ميز مذاكره بازگردد. «ميسي رايان» و «گرگ جاف» نوشته‌اند كه اين استراتژي جريان كنوني جنگ افغانستان را به‌كلي تغيير مي‌دهد و امريكا را با نيرويي هر چه تمام‌تر به ميدان جنگ افغانستان و گام به گام در تعقيب «طالبان» بازمي‌گرداند. واشنگتن پست در ادامه گزارش خود افزود: طبق اعلام مقامات امريكايي، اين طرح جديد كه هنوز به تصويب ترامپ نرسيده است، بر لزوم تقويت حضور نظامي امريكا در افغانستان دلالت دارد و هدفش اين است كه طالبان آنقدر خود را تحت فشار احساس كند كه راضي به آمدن به پاي ميز مذاكره شود.  
 
مختص پنتاگون
 اين استراتژي جديد كه از حمايت تام و كامل اعضاي كابينه برخوردار است، منحصراً وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) را درگير مي‌سازد و كاري به «كاخ سفيد» ندارد.  پنتاگون بر اين مبنا، موظف مي‌شود يك مجموعه نيرومند از نظاميانش را در افغانستان شكل بدهد، ضمن آنكه از آزادي عمل وسيع‌تري براي هدف قرار دادن مواضع طالبان در حملات هوايي برخوردار خواهد شد. استراتژي جديد تمام محدوديت‌هايي را كه دولت اوباما ايجاد كرده بود و جلوي ميدان عمل نظاميان امريكايي را در اين ميدان رزم گرفته بود از ميان بر‌مي‌دارد. آنگونه كه از اشارات ترامپ تاكنون مي‌توان استنباط كرد، او چندان راضي نيست امريكا به عمق باتلاق جنگ‌هايي برون از مرزهاي كشور فرو برود. اما ترامپ در عين حال يادآور شده با سرسختي در مقابل تروريسم موافق است. او ضمناً نشان داده است چندان هم از استفاده از نيروي نظامي بدش نمي‌آيد.  «اندرو ويلدر» كارشناس مسائل افغانستان در «مؤسسه صلح امريكا» در اين باب مي‌گويد «استراتژي جديد امريكا در قبال جنگ افغانستان حامل اين پيام است كه بله امريكا مي‌خواهد سربازان بيشتري به افغانستان بفرستد، اما اين طرح به معناي يك پيروزي نظامي ابدي نيست، بلكه هدف اين است كه اين ستيزه از راه مذاكره فيصله يابد.»
 
طرح پيشنهادي حتي اگر هم روي ميز ترامپ قرار گيرد با مقاومت مقامات بلندپايه دولت ترامپ مواجه خواهد شد. اين مقامات مي‌گويند كه اين طرح تكرار همان طرح‌هاي دولت اوباماست كه منحصراً بر افزايش نيرو براي يك دوره موقت طراحي شده بود.  مخالفان اين استراتژي درون كاخ سفيد به مسخره آن را «جنگ مك‌مستر» لقب داده‌اند. اشاره آنها به «هربرت مك مستر» مشاور امنيت ملي ترامپ است. ژنرال مك مستر زماني رهبري مبارزه امريكا را با فساد حكومتي در افغانستان برعهده داشت و ضمناً يكي از معماران طرح افزايش نيروي «جرج بوش» در افغانستان بود. مك مستر معمار اصلي استراتژي جديد است. اين طرح به شمار 3هزار تن بر تعداد نيروهاي امريكايي حاضر در افغانستان مي‌افزايد و آن را به حدود 8هزار و 400 نيرو مي‌رساند. ضمنا امريكا از كشورهاي عضو ناتو هم خواهد خواست نيروهاي تطبيقي به افغانستان گسيل كنند. اما از آنجايي كه ترامپ همواره گرايشش به اين است كه تصميم‌گيري‌ها را به دست ژنرال هايش بسپارد، آنكه در اين سياست‌گذاري‌ها كلام آخر را به زبان جاري خواهد ساخت، پنتاگون خواهد بود. اين پنتاگون است كه تصميم خواهد گرفت چه تعداد نيرو و با چه كيفيتي به افغانستان اعزام شوند و نحوه آرايششان در اين جنگ چگونه باشد.
  
ناتو هم نگران است
منابع انگليسي روز سه شنبه گزارش دادند كه سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) از دولت انگليس درخواست كرده است كه اعزام نيروهاي بيشتري را به افغانستان در دستور كارش قرار دهد، طرحي كه نشان مي‌دهد تحت تأثير امريكا، ناتو نيز نگران افزايش نفوذ روس‌ها در افغانستان شده است. شبكه «بي‌بي‌سي» در گزارشي در اين خصوص عنوان كرد كه درخواست سازمان ناتو از انگليس براي اعزام شمار بيشتر نيرو به افغانستان طي هفته‌هاي اخير صورت گرفته است. اين شبكه خبري افزود: «ينس استولتنبرگ» دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك‌شمالي(ناتو) قرار است روز چهارشنبه آينده در «داونينگ استريت» با «ترزا مي» نخست‌وزير انگليس ديدار داشته باشد و انتظار مي‌رود كه در جريان اين ديدار اين مسئله را مطرح كند. در حال حاضر شمار نيروهاي انگليسي در افغانستان در حدود 500 نفر است كه عمدتاً در اطراف كابل مستقر هستند و شمار نيروهاي ناتو در اين كشور به 13 هزار نفر مي‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار