کد خبر: 846309
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
همزمان با افزايش حضور ناوگان دريايي امريكا در شبه جزيره كره، كره شمالي روز شنبه رژه نظامي بزرگي را به مناسبت بزرگداشت يكصد و پنجمين سالروز تولد «كيم ايل سونگ»...
 همزمان با افزايش حضور ناوگان دريايي امريكا در شبه جزيره كره، كره شمالي روز شنبه رژه نظامي بزرگي را به مناسبت بزرگداشت يكصد و پنجمين سالروز تولد «كيم ايل سونگ» بنيانگذار كره شمالي برگزار و براي اولين بار از موشك‌هاي بالستيك قابل پرتاب از زيردريايي رونمايي كرد. در همين حال سفير روسيه در كره‌شمالي هم از آزمايش قريب‌الوقوع هسته‌اي پيونگ يانگ در آينده نزديك خبر داد و ارتش چين در مرزهاي كره شمالي به حالت آماده باش درآمد تا پكن نشان دهد كه تنها به هشدار لفظي به واشنگتن بسنده نمي‌كند.
 
به گزارش جوان، در بحبوحه هشدارهاي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا و ديگر مقامات واشنگتن نسبت به روي ميز بودن گزينه نظامي عليه كره شمالي، پيونگ يانگ روز شنبه بدون توجه به هشدارهاي امريكا و متحدانش رژه نظامي قدرتمندي را برگزار كرد. مراسم رژه «روز خورشيد» در يكصد و پنجمين سالگرد تولد بنيانگذار كره شمالي و هشتاد و پنجمين سالگرد تاسيس ارتش اين كشور روز شنبه با رژه نيروهاي مسلح در شهر پيونگ يانگ برگزار شد. در اين مراسم كه مقامات ارشد كره شمالي در آن حضور داشتند، دهها هزار سرباز با برگزاري رژه نظامي قدرت كره شمالي را به نمايش گذاشتند. به گزارش خبرگزاري رويترز، در اين رژه كره شمالي براي اولين بار موشك‌هاي بالستيكي را به نمايش گذاشت كه از زيردريايي‌ها شليك مي‌شود. هدف كره شمالي نصب كلاهك هسته‌اي بر روي اين موشك‌ها با هدف افزايش برد تا امريكا است. تلويزيون دولتي كره‌شمالي تصاويري از موشك‌هاي بالستيك مستقر روي زير دريايي موسوم به پوكوكسونگ ۲ نشان داد. كره‌شمالي در فوريه ادعا كرد با موفقيت يك «موشك بالستيك ميان دوربرد» زمين به زمين موسوم به پوكوكسونگ- ۲ را به صورت آزمايشي پرتاب كرد. اين موشك قابليت حمل يك كلاهك هسته‌اي را دارد كه امريكا و كره جنوبي به شدت نسبت به پرتاب آنها در ماه‌هاي گذشته ابراز نگراني كرده‌اند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي كه رياست مراسم را بر عهده داشت در سخناني بارها با سخنان روحيه بخش به تشويق نيروهاي نظامي پرداخت و از شجاعت آنها سخن گفت.  مراسم بزرگداشت روز خورشيد، درحالي برگزار مي‌شود كه در يك هفته اخير تنش ميان امريكا و كره شمالي بالا گرفته و دامنه آن از تهديد لفظي تا گزينه نظامي كشيده شده است و نگراني‌ها نسبت به وقوع رويارويي نظامي در اين منطقه افزايش يافته است. اعزام ناو گروه «كارل وينسون» امريكا به غرب اقيانوس آرام در مجاورت شبه جزيره كره و هشدار پيونگ يانگ مبني بر آمادگي براي حمله پيش دستانه و در نهايت اخطار چين درباره قريب‌الوقوع بودن جنگ واشنگتن - پيونگ يانگ، جو سياسي حاكم بر منطقه پاسيفيك را بيش از پيش ملتهب مي‌كند.
 
پاسخ قاطع به امريكا
با تقويت ناوگان دريايي امريكا در منطقه، كره شمالي به هرگونه تجاوزي از سوي واشنگتن هشدار داد. به گزارش شبكه تلويزيون دولتي كره شمالي، رئيس ستاد مشترك ارتش خلق كره شمالي ديروز با حضور در رژه نظامي، امريكا را به ايجاد وضعيت جنگي متهم كرد و گفت: «امريكا به جنون نظامي خود پايان دهد؛ چراكه در غير اين صورت با اقدام تلافي‌جويانه پيونگ‌يانگ روبه‌رو خواهد شد. ما به يك جنگ تمام عيار با يك جنگ تمام عيار ديگر پاسخ مي‌دهيم و با يك جنگ اتمي به شيوه خودمان پاسخ خواهيم داد». كره شمالي بارها امريكا را به حمله اتمي به خاك اين كشور و متحدانش تهديد كرده و بدون توجه به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل توان اتمي و موشكي خود را بيش از پيش توسعه داده و به آزمايش‌هاي موشكي متعددي دست زده است. پيونگ يانگ پيشتر به امريكا هشدار داده بود كه در صورت مشاهده هرگونه اقدام خصمانه از سوي امريكا، دست به اقدام هسته‌اي خواهد زد و در مقابل هر تجاوزي دست بسته نخواهد بود.
 
هشدار مقامات سابق امريكايي
هرچند دونالد ترامپ به دنبال حل بحران اتمي كره شمالي است تا امنيت خود و متحدانش را تضمين كند اما مقامات سابق امريكا نسبت به هرگونه ماجراجويي در شبه جزيره كره هشدار مي‌دهند. به گزارش اسپوتنيك، لئون پانه‌ تا، وزير دفاع پيشين امريكا جمعه شب در مصاحبه با ان‌بي‌سي نيوز تأكيد كرد: «رويكرد دونالد ترامپ در قبال مسئله كره شمالي مي‌تواند در نهايت منجر به جنگ هسته‌اي شود كه جان ميليون‌ها نفر را بگيرد». پانه تا هشدار داد: «20 ميليون نفر در شهر سئول پايتخت كره جنوبي زندگي مي‌كنند كه مي‌تواند هدف حمله هسته‌اي كره شمالي قرار بگيرد، اگر هر گونه جنگي آغاز شود». برخي ناظران بر اين باورند كه كره شمالي چيزي براي از دست دادن ندارد و در صورت حمله امريكا به خاك اين كشور، ممكن است پيونگ يانگ به متحدان امريكا در منطقه حمله اتمي كند و اوضاع از كنترل خارج شود.
 
آزمايش قريب‌الوقوع هسته‌اي
سفير روسيه در كره‌شمالي قريب‌الوقوع بودن آزمايش هسته‌اي كره شمالي را تأييد كرد. به گزارش اسپوتنيك، الكساندر ماتسگورا روز شنبه در سخناني گفت: «كيم جونگ اون اعلام كرده كه جهان در آينده‌اي نزديك از توان موشكي كره با خبر مي‌شود». وي افزود: «بر اين اساس كره‌اي‌ها قصد به نمايش گذاشتن دستاوردهاي خود در عرصه فناوري موشكي را دارند كه ٢٥ آوريل هشتادمين سال تشكيل ارتش ملي كره را جشن مي‌گيرند و اين آزمايش هسته‌اي را انجام خواهند داد». پيشتر وزير خارجه ژاپن نيز از آزمايش‌هاي نظامي كره شمالي در ماه آوريل خبر داده بود.
 
آماده باش و هشدار چين
با بحراني شدن وضعيت در شبه جزيره كره، منابع خبري از وضعيت آماده‌باش ارتش چين در مرزهاي كره شمالي خبر دادند. به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، نيروهاي مسلح چين دستورات مستقيمي دريافت كرده‌اند تا در پنج منطقه نظامي در وضعيت آماده باش كامل قرار بگيرند. بر اين اساس، به يگان‌هاي توپخانه در چند منطقه دستور داده شد تا در نوار مرزي با كره شمالي در وضعيت آماده باش كامل باشند ضمن اينكه به حدود 25 هزار نظامي نيز فرمان داده شد تا به سمت يك پايگاه نظامي در نزديك مرز كره شمالي حركت كنند. فرمان آماده باش به نظاميان چيني پس از آن صادر مي‌شود كه واشنگتن از احتمال حمله نظامي به پيونگ يانگ خبر داد. وانگ يي، وزير خارجه چين گفته است: «در جنگ برنده‌اي وجود ندارد. به همين جهت از تمام طرف‌هاي درگير خواستار خويشتنداري هستيم و از آنها مي‌خواهيم هيچ اقدام تحريك‌آميزي انجام ندهند و به تهديد يكديگر پايان دهند». تحركات امريكا و متحدانش در منطقه سبب نگراني بسياري از كشورها از جمله چين شده است، زيرا آنها نگران هستند كه تنش‌ها در اين نقطه از جهان از كنترل خارج شده و جنگ منطقه‌اي را ايجاد كند و ناخواسته پاي قدرت‌هاي جهاني مثل چين و روسيه نيز به اين درگيري‌ها كشيده خواهد شد. چين به امريكا هشدار داده كه استفاده ار نيروي نظامي براي مقابله با برنامه موشكي كره شمالي تنش‌هاي موجود در شبه جزيره كره را حل و فصل نخواهد كرد و مذاكره بهترين راه براي حل اين موضوع است. روسيه نيز با انتقاد از سياست خارجي دونالد ترامپ نسبت به هر گونه ماجراجويي واشنگتن عليه كره شمالي هشدار داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار