کد خبر: 613252
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۹
در آستانه اكران جهاني فيلم ضد‌ايراني «ركن پنجم» ويكي‌ليكس يادداشتي منتشر كرد
سايت افشاگر ويكي ليكس با انتشار مقاله‌اي، جزئيات فيلمنامه فيلم ضد ايراني « ركن پنجم » را منتشر و از آن به عنوان اثري غير‌مسئولانه، كذب و زيان‌آور ياد كرد.
سميرا سروش
سايت افشاگر ويكي ليكس با انتشار مقاله‌اي، جزئيات فيلمنامه فيلم ضد ايراني « ركن پنجم » را منتشر و از آن به عنوان اثري غير‌مسئولانه، كذب و زيان‌آور ياد كرد. « ركن پنجم » كه از همان صحنه آغازين شمشير را از رو بسته و يك راست به سراغ نمايش تحريف‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و ساخت بمب هسته‌اي در مراكز نظامي ايران مي‌رود، برداشتي يك سويه از چگونگي شكل‌گيري سايت افشاگر ويكي ليكس را ارائه مي‌دهد. اين فيلم در حالي به زودي آماده اكران در سينماهاي جهان مي‌شود كه در اين روزها روند پيگيري قضايي شكايت ايران عليه فيلم‌هاي ضد ايراني متوقف شده است.

به گزارش « جوان »، پس از اكران فيلم « ركن پنجم » در جشنواره فيلم تورنتو، سايت افشاگر ويكي ليكس كه پيش‌تر با افشاي اطلاعات محرمانه و سياسي امريكا منجر به بروز شفاف‌سازي‌هاي گسترده در حوزه سياست‌هاي دوگانه خارجي ايالات متحده امريكا شده بود با انتشار مطلبي از اين فيلم به عنوان اثري داستاني ياد كرد كه حقايق را تغيير شكل داده است. بر اساس گزارش روزنامه گاردين انگليس، ويكي ليكس در مقاله خود تأكيد كرده است: « بيشتر حوادثي كه در فيلم نمايش داده مي‌شود هرگز اتفاق نيفتاده يا شخصيت‌هايي كه در فيلم حضور دارند هرگز در اين ماجرا دخيل نبوده‌اند!»

بر اساس اين گزارش، فيلم « ركن پنجم » اثري به كارگرداني «بيل كوندون» و بازي « بنديكت كامبربچ » بازيگر معروف نقش شرلوك هلمز است كه در اين فيلم نقش جوليان آسانژ را ايفا مي‌كند. سينماي سياسي هاليوود سعي كرده است با ساختن اين فيلم اين مفهوم را القا كند كه اقدام ويكي ليكس به افشا و انتشار اسناد طبقه‌بندي شده وزارت امور خارجه امريكا در سال 2010 ميلادي، زندگي بيش از 2 هزار خبرچين و رابط خبري در سرتاسر جهان را به خطر انداخته است. در اين فيلم نقش برخي شخصيت‌ها يا بيش از اندازه بزرگ‌نمايي يا كوچك‌نمايي شده است. در صحنه‌اي از اين فيلم، يك دانشمند علوم هسته‌اي ايران در شهر قاهره با يك مأمور سازمان سيا در حال مذاكره درباره اين موضوع است كه ايران طي شش ماه آينده نمونه بمب هسته‌اي خود را آزمايش خواهد كرد. يادداشت رسمي و 4000 كلمه‌اي ويكي ليكس طعنه‌اي كنايه‌آميز به برخي تلاش‌هاي خنده‌دار فيلم و عواملش براي بيان برخي توهمات ذهني و حواشي كم‌اهميت از جمله اين مورد است كه آسانژ، بنيانگذار ويكي ليكس موهايش را رنگ مي‌كند.

ويكي ليكس پس از انتشار جزئيات فيلمنامه «ركن پنجم» اضافه كرده است: «از آنجا كه كمپاني‌هاي دريم‌وركس و ديزني (شركت‌هاي توليدكننده فيلم «ركن پنجم») براي ساختن فيلمي درباره ما هيچ‌گاه با ما مشورت نكردند، اكنون نيز خود را در نظر دادن آزاد مي‌بينيم و اعلام مي‌كنيم كه اين فيلم به غايت بد از آب در‌آمده است.»

در مقابل، كارگردان « ركن پنجم » تنها اظهار اميدواري كرده است كه فيلمش بتواند پيچيدگي‌ها و چالش‌هاي شفاف‌سازي در عصر اطلاعات را كند و كاو كرده و بر گفتماني كه ويكي ليكس آن را ترويج داده غنا و تداوم ببخشد.

بر اساس اين گزارش، «ركن پنجم» در يك خلأ زماني و تاريخي رخ نمي‌دهد بلكه اين فيلم دقيقاً در همان بستر تلاش‌هاي در حال پيگيري براي به سرانجام رساندن تعقيب كيفري عليه ويكي‌ليكس و بنيانگذارانش انجام مي‌شود كه عامل افشاي فعاليت‌هاي سؤال برانگيز پنتاگون و وزارت امور خارجه امريكا بوده‌اند.

جوليان آسانژ پيش‌تر در انتقاد از فيلم تحريف‌آميز «ركن پنجم» و در اشاره به صحنه‌هايي از اين فيلم كه به تحريف واقعيات درباره انرژي هسته‌اي ايران مي‌پردازد، از اين فيلم به عنوان «حمله تبليغاتي يك جانبه و شديد» ياد كرده و گفته بود كه اين حمله تنها عليه ويكي ليكس نيست، بلكه حمله‌اي آگاهانه عليه ايران نيز هست و به تبليغات جنگ‌افروزانه عليه ايران دامن مي‌زند.

پيش‌تر بنديكت كامبربچ، بازيگر نقش آسانژ نيز در مصاحبه‌اي با روزنامه گاردين انگليس اعتراف كرده بود نسبت به تصويري كه فيلم از آسانژ به نمايش مي‌گذارد نگران است. بنديكت گفته بود كه مي‌ترسد «ركن پنجم» آسانژ را به آدم بد كارتون‌ها تبديل كند و اينكه ممكن است اين اظهار نظر او چندان باب ميل كمپاني‌هاي توليد‌كننده اين فيلم همچون كمپاني ديزني نباشد.

«ركن پنجم» براي سينماي هاليوود تنها اثر ضد ايراني جديد در سال جاري نخواهد بود؛ «گلاب» عنوان فيلم ضد ايراني ديگري است كه آن نيز به زودي اكران خواهد شد. سازمان سينمايي سابق پس از اكران فيلم «آرگو» در‌صدد شكايت از كمپاني‌ها و عوامل سازنده فيلم‌هاي ضد ايراني بر آمد كه هر چند به رغم سفر وكيل فرانسوي پيگير اين پرونده به ايران، ايوبي، رئيس جديد سازمان سينمايي به تازگي طي انتقادي از تصميم آن را خنده‌دار خواند و با دعوت از مردم توصيه كرد كه همه به تماشاي «آرگو» بنشينند و دريابند كه اين فيلم چه اثر بي‌ارزش و غير قابل بحثي است.

اين چندمين بار طي سال‌هاي گذشته است كه هاليوود با هدف بيان تحريف‌آميز واقعيات از زبان خود اقدام به ساخت فيلم‌هايي غير موثق و نامعتبر درباره رويدادها و اتفاقات تاريخي و معاصر مي‌كند؛ فيلم‌هايي كه مضامين ضد ايراني اغلب يك پاي ثابت آنها هستند و پس از اكرانشان به دليل تحريف واقعيات اعتراض برخي شخصيت‌هاي مهم سياسي و فرهنگي را بر‌مي‌انگيزند. پيش‌تر نيز شخصيت‌هاي سياسي جهان از جمله جيمي كارتر، رئيس‌جمهور سابق ايالات متحده امريكا، ديپلمات‌هاي انگليسي و نيز سفير سابق كانادا در ايران نسبت به اكاذيب منتشر شده در فيلم ضد ايراني «آرگو» واكنش‌هايي نشان داده بودند. بر اساس اين گزارش، ماه آينده قرار است « ركن پنجم » در امريكا و انگليس اكران عمومي شود و اين در حالي است كه ويكي ليكس مي‌گويد هم اكنون چندين نسخه از فيلمنامه اين فيلم از جمله نسخه نهايي آن را در اختيار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار