کد خبر: 613099
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۵
بعد از بفرماييد شام حالا نوبت آكادمي موسيقي رسيد
هادي عسگري

استعداد ذاتي است اما خلاقيت آموختني است. اين را در يكي از كلاس‌هاي آموزش خلاقيت آموزش ديده بودم. مدرس آن كلاس مي‌گفت هر انساني مي‌تواند خلاقيت داشته باشد به شرط اينكه نحوه و راه و روش آن را ياد بگيرد. با آنكه استاد روش‌هاي خاصي را براي ايجاد خلاقيت در حاضرين در آن كلاس موصوف، اجرا مي‌كرد اما در نهايت فقط چند نفر توانستند خود را با ايده‌آل‌هاي مد نظر استاد هماهنگ كنند.

بالاخره خلاق بودن هم استعداد مي‌خواهد كه خيلي از آدم‌ها كمي تا قسمتي از آن بهره مي‌گيرند. در ضمن لازم نيست كه همه خلاقيت داشته باشند، بالاخره لازم است آدم‌هايي هم باشند كه از خلاقيت بقيه استفاده كنند. نمونه اين استفاده را مي‌توان در توليدات جديد برخي از برنامه‌سازان نامدار تلويزيون ديد؛ زماني كه شبكه «من و تو» در آن سوي آب‌ها برنامه‌اي براي دور هم جمع شدن چند ايراني لندن‌نشين ترتيب داد و با نام «بفرماييد شام» حسابي براي خودش اسم و رسم پيدا كرد، در ايران كسي به نام بيژن بيرنگ پيدا شد كه با سابقه طولاني برنامه‌سازي تلويزيوني، دست به خلاقيت زد و با توليد برنامه «شام ايراني» كه اصلاً معلوم نبود از كجا كپي شده است! باز هم از شهرت بازيگر‌هاي سينما و تلويزيون استفاده كرد تا محصول خود را در شبكه خانگي نمايش به‌فروش برساند؛ مجموعه‌اي كه بعد از چند نسخه به حال خود رها شد و نشان دادن سبك زندگي بازيگران به جاي اينكه جالب و مرفه باشد باعث ايجاد درد سر شد تا جايي كه يكي از بازيگر‌ها از برداشت‌هايي كه مردم نسبت به زندگي‌اش داشتند به شدت گلايه كرد و كار به آه و نفرين كشيد. اما اين آه و نفرين‌ها گويا بر خلاقيت استاد بيرنگ بي‌تأثير بوده و ايشان بار ديگر بدون اينكه نگاهي به شبكه «من و تو» داشته باشند، دست به خلاقيت زده و سر كيسه استعدادشان را شل كرده‌اند. اين بار برنامه «آكادمي موسيقي ايراني» كه هيچ ربطي به آكادمي موسيقي گوگوش ندارد، قرار است ساخته شود و البته از شبكه سوم سيما نيز پخش گردد. با آنكه بسياري از علما بر حرمت موسيقي تأكيد دارند و هيچ‌گاه موسيقي برنامه اصلي شبكه‌هاي پر بيننده سيما نبوده است؛ توليد چنين برنامه‌اي كه احتمالاً سرشار از خلاقيت نيز هست، قدمي به سمت تابوشكني به شمار مي‌آيد.

خدا رو شكر كه آقاي بيرنگ تنها شبكه «من و تو» را نگاه مي‌كند و كانال‌هاي مورد دار ديگر را كد گذاشته است و‌گرنه معلوم نبود با اين استعداد شگرف و خلاقيت ايشان در توليد برنامه، ما وقتي پاي برنامه‌هاي سيما مي‌نشستيم، چه چيز‌ها كه نمي‌ديديم. اگر مسئولان فرهنگي كشور با ماهواره مخالف هستند، تنها به دليل اين نيست كه آن‌طرفي‌ها حجاب ندارند و اين طرفي‌ها با حجاب كار مي‌كنند. برنامه‌هايي مثل بفرماييد شام و آكادمي موسيقي سبك زندگي ايراني را هدف قرار داده‌اند، چيزي كه آدم‌هاي با استعداد برنامه‌ساز كمتر به آن توجه كرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار