کد خبر: 611154
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
حجت الاسلام سيد صدرالدين شريعتي در گفت‌و‌گو با «جوان»:
انتقادها به بركناري حجت الاسلام سيدصدرالدين شريعتي از رياست دانشگاه علامه طباطبايي از سوي جعفر توفيقي، سرپرست وزارت علوم همچنان ادامه دارد. بركناري وي در حالي بود كه او خواستار اجراي قانون و رعايت اخلاق اسلامي در اين دانشگاه بود.

انتقادها به بركناري حجت الاسلام سيدصدرالدين شريعتي از رياست دانشگاه علامه طباطبايي از سوي جعفر توفيقي، سرپرست وزارت علوم همچنان ادامه دارد. بركناري وي در حالي بود كه او خواستار اجراي قانون و رعايت اخلاق اسلامي در اين دانشگاه بود. هفته گذشته شريعتي با يكي از رسانه‌ها گفت و گو كرد و از بي‌بندوباري و فساد اخلاقي برخي اساتيد اين دانشگاه كه وي با آنان به مقابله برخاسته بود، پرده برداشت. بلافاصله روابط عمومي دانشگاه علامه با صدور بيانيه‌اي اظهارات شريعتي را فضاسازي‌هاي غيراخلاقي و بي‌پشتوانه خواند! گروه اجتماعي روزنامه «جوان» براي پيگيري صحت و سقم موضوع، با حجت الاسلام شريعتي گفت‌و‌گو كرده است.

آيا شما براي اظهارات‌تان كه اين روزها موج فراگيري در رسانه‌ها ايجاد كرده‌ است، سندي داريد؟

بله. به جز من اسناد و مدارك در رابطه با تخلفات ذكر شده و نشده در هيئت انتظامي اساتيد، وزارت اطلاعات و حراست هست. به اضافه اينكه شهادت برخي از همكاران آنها و فيلم‌هايي نيز حين انجام تخلف از اين اساتيد هست كه از طرق مختلف به دست ما رسيده است و من حاضرم هر جايي كه لازم باشد اين اسناد را ارائه كنم.

به غير از تخلفات اخلاقي، تخلفات ديگر مثل تخلفات مالي هم در كارنامه اساتيد اخراجي ديده مي‌شود؟ لطفاً چند مصداق بيان كنيد.

بله. مثلاً استادي 50 هزار دلار در سال 83 و قبل از مديريت من از دانشگاه گرفته و براي مطالعه در خصوص حقوق اقتصادي به امريكا سفر كرده تا پس از بازگشت، در دانشكده حقوق رشته حقوق اقتصادي در مقطع ارشد راه‌اندازي كند اما بعد از بازگشت مي‌بينيم هيچ كار جدي نكرده و حاصل به اصطلاح مطالعاتش چند ورق كاغذ است! يعني اين مبلغ هنگفت هدر رفت. سال بعد باز مي‌خواست به امريكا سفر كند. دانشگاه موافقت نكرد و من اجازه ندادم و طبق روال برايش كلاس درس گذاشتيم اما بدون اطلاع سر كلاس حاضر نشد و هيئت انتظامي اساتيد، غيبتش را غيرموجه دانست و حكم اخراج داد. يكي از افرادي كه عليه من و دوران مديريتم حرف مي‌زند اوست.

در مورد ديگري يكي از اساتيد 14 سال پيش از طرف دانشگاه بورس شده بود براي تحصيل در دانشگاه كانادا. تا سه سال كه من اصلاً متوجه نشدم چون گزارش‌هاي دست و پا شكسته‌اي از دانشكده به دستم مي‌رسيد. بعداً متوجه شدم تنها در سال دو نوبت يك و نيم ماهه به دانشگاه مي‌آيد، در حالي كه ماهيانه 3 ميليون تومان حقوق از دانشگاه دريافت مي‌كرد و از بورس هم استفاده كرده بود. چندين مورد به او تذكر دادم كه يا استعفا دهد يا تقاضاي مرخصي كند اما به حرفم گوش نداد و هر بار گفت دخترم آنجا تحصيل مي‌كند، خانواده‌ام كانادا هستند و از اين دست موارد. بالاخره هم پرونده به هيئت انتظامي اساتيد رسيد و اين هيئت، غيبت وي را غيرموجه تشخيص و رأي به اخراج وي داد. آيا عمل اين فرد جرم محسوب نمي‌شود؟ استفاده از امكانات بيت‌المال براي اهداف شخصي. از نظر شرعي دانشگاه بايد به چه حسابي ماهي 3 ميليون تومان به اين فرد بپردازد. يك مورد از اساتيد هم عضو سازمان منافقين بود و نامه اخراجش از وزارت اطلاعات آمده بود. يكي ديگر از اساتيد در سايت شخصي‌اش در مطلبي به حضرت عيسي(ع) توهين كرده بود و هر چه هم گفتيم آن مطلب را برنداشت و هنوز هم اين مطلب روي سايتش هست!

گفته‌ايد جرم شما اين است كه خواسته‌ايد دانشگاه علامه را اسلامي كنيد. توضيح بدهيد چطور دانشگاه را اسلامي كرده‌ايد؟

نيروهاي مؤمن و عالم را به عنوان استاد جذب كرديم. در دانشكده‌ها گروه‌هاي ارشادي مستقر كرديم كه در مورد مسائل شرعي و اخلاقي تذكر بدهند. كلاس‌ها را جدا كرديم. سرفصل دروس را بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بازنگري كرديم و به وزارت علوم و شوراي عالي انقلاب فرهنگي فرستاديم كه برخي مصوب و برخي در انتظار تصويبند. طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آئين‌نامه اسلامي شدن دانشگاه‌ها مصوب وزارت علوم عمل كرده‌ايم.

چرا اسلامي كردن دانشگاه‌ها ضرورت دارد؟

اين سؤال شما مثل اين است كه بپرسيم نماز خواندن چه ضرورتي دارد. در يك جامعه اسلامي تمام اجزاي آن بايد اسلامي باشند و اين وظيفه و تكليف ما است. معتقدم دانشگاه بايد اسلامي باشد چون مركز انسان‌سازي است و سرنوشت كشور به دست دانشگاه‌ها است. خواسته امام راحل و مقام معظم رهبري هم همين است. در انجام اين كار برايمان مهم نبود چقدر هزينه مي‌پردازيم و مطمئن هم بوديم با مقاومت‌هايي رو به رو مي‌شويم و برخي‌ها آن را بر نمي‌تابند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار