کد خبر: 606456
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
حركت مشكلات دارويي روي ريل برطرف شدن
روز گذشته هم به روال چند روز اخير، 150 تا 200 تن دارو از گمرك ترخيص شد تا رفته رفته مشكلات كمبود داروي بيماران خاص و صعب‌العلاج رفع شود
زهرا چيذري
 روز گذشته هم به روال چند روز اخير، 150 تا 200 تن دارو از گمرك ترخيص شد تا رفته رفته مشكلات كمبود داروي بيماران خاص و صعب‌العلاج رفع شود اما به رغم وعده‌هاي وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو در رفع كمبودهاي دارويي هم اكنون وضعيت اين بيماران چگونه است؟
هر چند اين روزها اخباري مبني بر ترخيص داروهاي مانده در گمركات كشور منتشر مي‌شود اما همچنان برخي اقلام دارويي كمبود دارند به گونه‌اي كه به گفته سرپرست معاونت دارويي سازمان غذا و دارو، ‌اقلام كمبودهاي دارويي به 50، 60 قلم دارو رسيده و بيشتر اين اقلام در عرصه داروهاي وارداتي و يارانه‌اي هستند. اين در حالي است كه چندي پيش معاون داروي معزول سازمان غذا و دارو از برطرف شدن مشكلات دارويي كشور و حل مشكلات توزيع داروها ظرف يك ماه آينده خبر داده بود. امروز حدود دو هفته از وعده يك ماهه آقاي معاون سابق مي‌گذرد و حالا ديگر وي در اين سمت نيست تا پاسخگو باشد. اوضاع دارويي بيماران خاص و صعب‌العلاج هم اكنون در شرايط ترخيص داروها از گمرك و با توجه به وعده‌هاي مسئولان وزارت بهداشت چگونه است؟ براي يافتن پاسخ اين سؤال به سراغ انجمن‌هاي گوناگون مي‌رويم تا وضعيت دارويي آنها را جويا شويم.
 
  وضعيت داروهاي پيوندي و ام اس قرمز نيست
هاشم قاسمي، رئيس انجمن حمايت از بيماران كليوي در باره وضعيت داروهاي بيماران پيوند كليه به «جوان» مي‌گويد: خوشبختانه كمبود داروها تا حدي رفع شده است و بيماران در حال حاضر مشكلات كمتري دارند. در تماس ما با انجمن حمايت از بيماران ام اس نيز هر چند برخي چالش‌ها همچنان وجود دارد اما ظاهراً وضعيت رو به بهبود است و با رايزني‌هاي صورت گرفته اميد مي‌رود روزهاي بهتري هم در انتظار بيماران ام‌اسي باشد.
 
 از دست دادن فرصت طلايي سفارش دارو
عضو مجمع عمومي كانون هموفيلي ايران اما در گفت‌وگو با «جوان » درباره وضعيت داروهاي اين بيماران اطلاعات جالبي مي‌دهد.
احمد قويدل با انتقاد از سياست‌هاي غلط مديريتي در وزارت بهداشت و تحريم‌هاي غير انساني دارو براي تحت فشار قرار دادن بيماران كشورمان مي‌افزايد:‌دارو كالايي نيست كه به محض سفارش در اختيار قرار بگيرد. كارخانه‌هاي داروسازي ظرفيت محدود و مشخصي دارند كه از چندين ماه قبل محصولات خود را پيش‌فروش مي‌كنند. از همين روي هم براي تضمين موجود دارو در كشور، وزارت بهداشت بايد تقويم واردات تهيه كند. به باور وي تغييرات مديريتي مداوم در پست‌هاي كليدي سازمان غذا و دارو پس از روي كار آمدن وزير بهداشت جديد، به چالش‌هاي دارويي دامن زد و دكتر محمد حسن طريقت منفرد به جاي آنكه از فرصت طلايي جبران كمبودها و سفارش دارو استفاده كند با تغييرات مديريتي پي در پي و اتخاذ سياست‌هاي نادرستي همانند حذف يارانه دارو يا واريز يارانه نقدي آن به حساب بيمار زمان را از دست داد و در نهايت هم بدون پيش‌بيني بودجه اقدام به افزايش قيمت دارو كرد كه اين افزايش قيمت دارو بيماران خاص را متحمل پرداخت هزينه‌هاي مابه‌التفاوت اين افزايش قيمت‌ها كرد.
 
  يك عزل شتاب‌زده
به گفته اين عضو مجمع عمومي كانون هموفيلي ايران همچنين عزل دكتر شمس علي رضا‌زاده در آخرين روز كاري دولت دهم سبب شد تا تمامي سفارشات دارويي كه در زمان حضور و با امضاي وي به عنوان معاون داروي سازمان غذا و دارو صورت گرفته بود با عزل وي از ارزش ساقط شود و معلوم نيست چه تكليفي در انتظار اين ثبت سفارش هاست.
   تأمين داروي بيماران هموفيلي براي 15 تا 20 روز
اين عضو مجمع عمومي كانون هموفيلي درباره وضعيت كنوني داروهاي بيماران هموفيلي نيز مي‌گويد:‌با استقرار گروهي متشكل از نمايندگان بانك مركزي و نمايندگان شركت‌هاي وارد كننده در گمرك روند ترخيص داروهاي وارد شده از گمركات تسريع شده است. به گفته وي از شنبه گذشته با شروع استقرار اين گروه در گمرك تا چهارشنبه 10 هزار شيشه داروي بيماران هموفيلي ترخيص شد اما هنوز توزيع نشده است. بنا به پيش‌بيني وي توزيع اين داروها نيز احتمالاً از امروز آغاز مي‌شود اما نكته مهم اينجاست كه اين مقدار دارو براي مصرف 15 تا 20 روزه بيماران هموفيلي كفايت مي‌كند و اگر وزارت بهداشت برنامه‌اي جدي براي مديريت نيازهاي دارويي كشور ندانسته باشد در آينده‌اي نزديك مشكلات بزرگي گريبانگير بيماران هموفيلي كشور مي‌شود.
بنا به تأكيد قويدل، نرسيدن دارو به بيماران هموفيلي به مرگ منتهي نمي‌شود بلكه عارضه‌هاي جبران ناپذير معلوليت را برايشان در پي دارد كه مي‌تواند سرنوشت آنها را تغيير دهد.
 
 نياز به دارو پايان پذير نيست
تمام اين حرف‌ها نشان مي‌دهد براي رفع كمبودها و تأمين نياز بيماران اقداماتي جدي در جريان است اما اين جريان بايد ادامه داشته باشد زيرا نياز بيماران صعب‌العلاج به دارو پايان‌پذير نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار