کد خبر: 511750
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۱
همزمان با ورود نمايندگان آژانس به تهران براي دور جديد مذاكرات هسته‌اي
همزمان فريدون عباسي در پايان جلسه هيئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: كارمندان آژانس اطلاعات خود را در اختيار كشورهاي خود، سرويس‌هاي امنيتي و رسانه‌ها قرار مي‌دهند؛ ما به آمانو هشدار داديم كه اين مسئله بايد برطرف شود.
فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي روز سه شنبه نيز از درز اطلاعات هسته‌اي ايران از طريق آژانس انتقاد كرده بود. ارائه چنين سخناني به خصوص بحث دريافت حقوق از سوي سرويس‌هاي اطلاعاتي همزمان با ورود نمايندگان آژانس بسيار معنادار، ‌حساس و هشدار‌دهنده است كه حتي مي‌تواند بر مذاكرات دو طرف تأثير گذاشته و اين تاثير را به ۱+۵ و كل چالش هسته‌اي ايران و غرب به خصوص امريكا بكشاند. البته عباسي از ادامه مذاكرات و رسيدن به يك «نتيجه معقول» نيز سخن به ميان آورد. حضور نمايندگان آژانس در تهران بار ديگر بحث پارچين و بازديد از اين پادگان نظامي را بر سر زبان‌ها انداخت، به ويژه در رسانه‌هاي غرب. فريدون عباسي در اين باره گفت: پارچين يك سايت هسته‌اي نيست و من بارها اين مسئله را تكرار كرده‌ام. ابهاماتي در اين باره مطرح مي‌شود كه در جهت رفع اين ابهامات با آژانس در حال گفت‌وگو هستيم.
رفع ابهامات نياز به مدارك لازم دارد. اگر مستندي از سرويس‌هاي امنيتي وجود دارد كه آنها را فريب داده، لازم است به ما ارائه دهند. سال گذشته از آنها درخواست كرده بوديم كه اگر مدركي در اختيار دارند به ما نشان دهند. آژانس از اين مسئله امتناع كرده بود، اما به نظر مي‌رسد شرايط قدري عوض شده و در گفت‌و‌گوها معقولانه عمل مي‌كنند.
از آنها انتظار داريم در اين گفت‌وگوها از موضع منطقي برخورد و حقوق كشور ما را رعايت كنند و اگر مدركي دارند، ارائه دهند تا آن را بررسي كنيم و پاسخ دهيم. فعلاً هيچ بحثي درباره بازديد از پارچين يا هر سايت ديگري مطرح نيست و صرفاً گفت‌وگو مي‌شود تا ما به يك نتيجه منطقي دست پيدا كنيم.
وي افزود: تبديل سوخت روندي بوده كه ما از سال گذشته در پيش گرفته بوديم و در ۲۵ بهمن ماه سال ۹۰ از اولين بسته سوخت با حضور رئيس‌جمهور پرده‌برداري شد و تاكنون ۱۲ بسته سوخت توليد شده است كه بخشي از آنها در اصفهان نگهداري مي‌شود و بخشي ديگر تحويل رآكتورهاي اتمي شده و همه مراحل توليد اكسيد اورانيوم و تبديل آنها به صفحات سوخت تحت نظر بازرسان آژانس بوده است.
عباسي گفت: ما به خاطر نيازي كه به سوخت ۲۰ درصد داشتيم در حال انجام اين كار هستيم و به تدريج اورانيوم غني شده ۲۰ درصدي خود را به صورت پودر در آورده و به شكل بسته‌هاي سوخت براي استفاده در رآكتورهاي هسته‌اي در مي‌آوريم. اين كار براي محدود كردن ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدي نيست و نخواهد بود و تنها به منظور راه‌اندازي رآكتورهاي تحقيقاتي ماست.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان تأكيد كرد: مگر ما سوخت را براي چه مي‌خواستيم؟ اين مسئله عقبگرد نسبت به هيچ چيز محسوب نمي‌شود؟ آنها ادعا مي‌كنند كه ما اگر اورانيوم ۲۰ درصد را غني كرده‌ايم براي مباحث ديگري است، ولي از ابتدا گفته شد كه اين كار براي تامين سوخت رآكتور تهران است و آنها از دادن اين سوخت به ما خودداري كردند.
عباسي درباره درز اطلاعات هسته‌اي ايران نيز گفت: درباره شكايت از آژانس انرژي اتمي به خاطر انتشار اطلاعات محرمانه فعلاً پاسخ مناسبي در اين باره دريافت نكرده‌ايم، حتي اخيراً اعتراضات جديدي در اين باره داشتيم و نماينده ما در آژانس درباره انتشار خبر نسل جديد سانتريفوژهاي هسته‌اي از آنان سؤال كرده بود كه چرا اطلاعات آنها بايد از آژانس به بيرون درز پيدا كند.
در آژانس كارمنداني مشغول كار هستند كه از آژانس حقوق نمي‌گيرند، بلكه حقوق خود را از كشور خود دريافت مي‌كنند. اين باعث مي‌شود تا آنها اطلاعات خود را در اختيار كشورهاي خود، سرويس‌هاي امنيتي و رسانه‌ها قرار دهند. ما به آقاي آمانو هشدار داديم كه اين مسئله بايد برطرف شود.
ما به آژانس اين امتياز ويژه را داده‌ايم تا درباره ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي گفت‌وگو كنيم و اين دليل نمي‌شود كه ما بي‌جهت اطلاعات خود را درباره اماكن هسته‌اي به آژانس دهيم، چراكه آژانس مكان امني براي نگهداري مطالب و اسناد محرمانه نيست.
سه، چهار روز بعد از اينكه كارشناسان آژانس نصب اين سانتريفوژها را به آژانس گزارش كردند، اطلاعات آنها در اختيار رسانه‌هاي غربي قرار گرفت و منبع خود را يكي از كارشناسان آژانس نقل كرده بودند. اين مسئله دال بر اين است كه اطلاعات از آژانس به راحتي درز مي‌كند.
در همين حال هرمان ناكارتس رئيس بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نسبت به نتايج دور جديد مذاكرات ابراز اميدواري كرد. به گزارش پرس تي وي، وي پيش از ترك وين به مقصد تهران قول مساعد داد كه در جريان سفر به ايران براي حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌اي اين كشور تلاش خواهد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار