کد خبر: 1195471
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به «جوان» درباره تأثیر فشار پلیس بر ایمن‌سازی خودرو‌ها
دریغ از یک پیچ! رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این پرسش «جوان» که انتقاد‌های شدید پلیس به خودروسازان تا چه میزان باعث ارتقای ایمنی آن شده است، گفت که متأسفانه هیچ موردی مشاهده نشده و حتی دریغ از اضافه شدن یک پیچ به ایمنی بیشتر خودرو‌ها!

جوان آنلاین: رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این پرسش «جوان» که انتقاد‌های شدید پلیس به خودروسازان تا چه میزان باعث ارتقای ایمنی آن شده است، گفت که متأسفانه هیچ موردی مشاهده نشده و حتی دریغ از اضافه شدن یک پیچ به ایمنی بیشتر خودرو‌ها!
ایمنی خودرو‌ها در تصادفات همیشه نقش مهمی را در افزایش و کاهش آمار تلفاتی انسانی داشته، به‌طوری‌که خودرو‌های ایمن خارجی در تصادفات جاده‌ای و خیابانی نسبت به خودرو‌های داخلی تلفات کمتری دارند و نمونه مثال آن نیز تصادف زنجیره‌ای بهبهان در دو سال قبل بود که خودرو‌های داخلی به آهن‌پاره‌هایی تبدیل شدند و جالب‌تر از آن اینکه ایربگ هیچ یک از خودرو‌های داخلی در آن حادثه باز نشد. آتش گرفتن، مچاله شدن، باز نشدن ایربک و عمل نکردن ترمز در تصادفات حکایت از ناایمن بودن خودرو‌ها دارد و این موضوع را چند سالی است که سردار هادیانفر در هر گفت‌وگویی یادآوری کرده است، به امید اینکه از سوی آن‌ها گام مثبتی برداشته شود تا به واسطه آن جان مردم به سادگی گرفته نشود و از ضرر چند هزار میلیاردی به دولت هم جلوگیری شود، اما آنچه در عمل دیده می‌شود و گزارش‌هایی که به پلیس می‌رسد، این نقد‌ها نه‌تن‌ها نتیجه‌ای نداشته است که به‌زعم آن تولیدات کارخانه‌های خودروسازی اسفبارتر و با تیراژ و قیمت بیشتر از قبل در حال افزایش است و در چنین شرایطی به گفته پلیس پس از این هم باید شاهد تصادفات مرگبارتر و جولان ارابه‌های مرگ در جاده‌ها و خیابان‌ها باشیم.
دریغ از یک پیچ
صبح دیروز رئیس پلیس راهور فراجا در نشست با خبرنگاران دوباره از عدم رعایت ایمنی خودرو‌های داخلی گلایه کرد و گفت: متأسفانه تا الان هیچ گزارشی درباره افزایش ایمنی خودرو‌ها به ما نرسیده است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که شما چند سالی است نقد‌های درستی به عملکرد خودروساز‌ان داشته‌اید و این نقد‌ها از سوی بدنه اجتماعی پذیرفته شده است، اما به‌زعم آن در مقام عمل تولیدات این کارخانه‌ها هر روز با کیفیت اسفبارتر و قیمت بالاتر در جاده‌ها ایجاد حادثه می‌کند، آیا پلیس این موضوع را تأیید می‌کند، گفت: «براساس گزارش‌هایی که به ما رسیده، هیچ موردی به ایمنی خودرو‌ها اضافه نشده است، حتی دریغ از یک پیچ که به ایمنی بیشتر خودرو‌ها اضافه شود، به همین دلیل شما خبرنگاران باید از مسئولان استاندارد سؤال کنید که آقای استاندارد این همه درباره عدم رعایت ایمنی خودرو‌ها گفته شد، چه اضافه یا چه چیزی اصلاح و درست شده است. آنچه مشخص است اینکه خودروساز‌ها به جای رعایت ایمنی بیشتر در خودرو‌ها دغدغه افزایش تولید را دارند.»
وی در ادامه پاسخ سؤال خبرنگار ما اظهار داشت: «موضوع ایمنی خودرو‌ها را باید از وزارت صمت و استاندارد پیگیری کرد. انتقادات ما دلسوزانه بود که تا الان نتیجه نداده است، به‌طوری‌که همین امروز (سه‌شنبه ۹ آبان) پلیس‌راه به من گزارش داد و فیلم آن هم موجود است که دو خودرو در جاده چالوس با هم برخورد کردند و آتش گرفتند. حریق خودرو‌ها موضوعی مهم و جدی است که ما همیشه پیگیر آن بوده‌ایم و رئیس‌جمهور محترم نیز برای برطرف کردن این نقص در خودرو‌ها اهتمام ویژه‌ای دارند. البته ما تا الان حرکت جدی از سوی خودروسازان ندیدیم و آن‌ها معمولاً می‌گویند ما برای آینده طرح داریم، اما حقیقتاً موردی ندیدیم که حداقل تولیدات امروز ما تولیداتی باشد که مشکلات ایمنی در آن نباشد.»
جاده‌ها و خیابان‌ها قفل می‌شوند
سردار سیدکمال هادیانفر با اشاره به اینکه در سه سال آینده ترافیک در کلانشهر‌ها و جاده‌ها افزایش خواهد داشت، ادامه داد: «اکنون بیش از ظرفیت کشور خودرو داریم، به عنوان مثال ظرفیت تهران ۹/۱ میلیون تردد در روز برآورد شده است، اما براساس آمار‌ها نزدیک به ۸ میلیون خودرو و موتورسیکلت در تهران تردد دارند. همچنین به ازای هر ایرانی دو وسیله نقلیه شخصی داریم و تولیدات و واردات هم ادامه دارد. از سوی دیگر طرح اسقاط خودرو‌های فرسوده انجام نمی‌شود و هیچ خروجی برای اسقاط خودرو‌ها نداریم. به عنوان مثال الان یک نیسان با ۷۰ سال سن هم می‌تواند به شرط داشتن گواهی معاینه فنی پلاک دریافت کند و در جاده و خیابان‌ها تردد کند. چنانچه این روند ادامه داشته باشد تا سه سال آینده ترافیک در کلانشهر‌ها و جاده‌ها افزایش خواهد داشت و شرایط ترافیکی بحرانی را شاهد خواهیم بود.»
بیش از ۶ میلیون موتورسوار گواهینامه ندارند
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه براساس آمار ۵/۶ میلیون نفر از موتورسواران فاقد گواهینامه هستند، افزود: طبق آمار‌های ما حدود ۵/۶ میلیون نفر از راکبان موتورسیکلت فاقد گواهینامه هستند که این افراد باید گواهینامه خود را دریافت کنند. با بررسی که انجام داده‌ایم، متوجه شده‌ایم که ۸۵ درصد افرادی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، از این وسیله برای امرارمعاش و گذران زندگی استفاده می‌کنند و برای آن‌ها شرکت در کلاس‌های آموزشی زمانبر و هزینه‌بر است، به‌طوری‌که هزینه صدور گواهینامه موتورسیکلت در آموزشگاه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، به همین دلیل الان طرح صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت در ۵۸ شهر و در ۱۵ استان کشور را داریم. همچنین برنامه‌ای هم جهت کاهش هزینه دریافت گواهینامه در نظر گرفته‌ایم که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را به یک‌سوم تقلیل داد تا موتورسواران به راحتی بتوانند گواهینامه بگیرند.
شماره‌گذاری خودرو در منزل
سردار هادیانفر با اشاره به طرح جدید شماره‌گذاری خودرو در منازل گفت: این طرح خدمت جدیدی است برای خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان، معلولان و سالمندان و سایر افراد متقاضی که مراجعه حضوری برای آنان سخت است. با اجرای این طرح، صفر تا صد نقل و انتقال در محل انجام می‌شود و نیازی نیست به مراکز شماره‌گذاری خودرو مراجعه شود. البته اجرای این طرح به صورت آزمایشی در تهران آغاز شده و از ۱۰ آبان‌ماه متقاضیان می‌توانند به صورت اینترنتی در سایت سخا ثبت‌نام خود را تکمیل کنند و همکاران راهور فردای همان روز تمام مراحل شماره‌گذاری را در منزل انجام خواهند داد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Hong Kong
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
0
0
دولت باید یه فکری به حال خودروسازان ایرانی بکنه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار