کد خبر: 1145593
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
نهمین هفته اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو، ۵۰۰ هزار اسرائیلی را به خیابان‌ها آورد؛ رکوردی بی‌سابقه که حالا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را دچار این توهم کرده که کاخ سفید پشت اعتراضات است. یک مقام نزدیک به نتانیاهو به «تایمز‌آواسرائیل» گفته که یک مرکز وجود دارد که همه تظاهرکنندگان به‌طور منظم از آن سرچشمه می‌گیرند. 
به گزارش «جوان»، تعداد معترضان در تظاهرات شنبه شب حیفا در نهمین هفته اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو، به بیش از ۵۰ هزار نفر رسید و سازمان‌دهندگان اعتراضات، از جمعیت ۵۰۰ هزار نفری معترضان در شهر‌های مختلف صحبت می‌کنند. در حالی که گفته شده فقط در تل‌آویو حدود ۲۴۰ هزار اسرائیلی به خیابان‌ها آمده‌اند، رسانه‌ها جمعیت معترضان را در تل‌آویو یک رکورد خوانده‌اند. روزنامه هاآرتص تظاهرات شنبه شب را «بزرگ‌ترین تظاهرات در تاریخ» اسرائیل خواند و بی‌بی‌سی جهانی به نقل از خبرنگار خود در تل‌آویو، اعتراضات شنبه شب را «شلوغ‌ترین تظاهراتی» توصیف کرد که تاکنون سازماندهی شده است؛ تظاهراتی که در آن، جریان بی‌وقفه‌ای از معترضان تا پاسی از شب در خیابان‌ها حضور داشتند. تصاویر منتشر شده، آمیچای اشد، رئیس پلیس اسرائیل را نشان داده در حالی که با لباس رسمی از میان معترضان عبور می‌کند و آن‌ها او را تشویق می‌کنند. یائیر لاپید، رهبر مخالفان گفته که این «بزرگ‌ترین بحران اسرائیل» است. سی‌ان‌ان گزارش کرد که اسرائیل کمی بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت دارد، بنابراین اگر تخمین‌های سازمان‌دهندگان درست باشد، حدود ۵ درصد از اسرائیلی‌ها در تظاهرات خیابانی به اصلاحات اعتراض کرده‌اند. لاپید که در شهر جنوبی «بئر شوا» صحبت می‌کرد، مجدداً درباره وضعیت بحرانی اسرائیل هشدار داد و گفت که کشور با یک بحران بی‌سابقه مواجه است. او گفت: «موج تروریسم به ما ضربه می‌زند، اقتصاد ما در حال سقوط است، پول از کشور فرار می‌کند. ایران همین دیروز یک قرارداد جدید با عربستان سعودی امضا کرد. اما تنها چیزی که این دولت به آن اهمیت می‌دهد، درهم شکستن دموکراسی اسرائیل است.»
 نتانیاهو دیگر مطلوب واشنگتن نیست
در نهمین هفته اعتراضات علیه کابینه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، رویداد‌ها طوری علیه بنیامین نتانیاهو در حال کلید خوردن است که حالا حامیان او از یک توطئه خارجی از سوی امریکا، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل صحبت می‌کنند. «تایمز آو اسرائیل» دیروز از قول یک منبع نزدیک به نتانیاهو و مقام ارشد کابینه او گزارش کرد که دولت امریکا به اعتراضات کمک مالی می‌کند. یک مقام ارشد کابینه نتانیاهو که او را در سفر روز جمعه به ایتالیا همراهی می‌کرد، گفته که اعتراضات سراسری علیه طرح اصلاح نظام قضایی را دولت بایدن تأمین مالی می‌کند. این مقام اسرائیلی که نام او فاش نشده، گفته است: «این اعتراض با میلیون‌ها دلار تأمین مالی و سازماندهی شده است.» او گفته است: «ما پیگیر اتفاقاتی هستیم که در حال رخ دادن است. این یک مرکز سازماندهی بسیار سطح بالا است. یک مرکز وجود دارد که همه تظاهرکنندگان به طور منظم از آن سرچشمه می‌گیرند.» او می‌پرسد: «چه کسی هزینه حمل و نقل، پرچم‌ها و این مراحل را تأمین می‌کند؟ برای ما روشن است.» «تایمز آو اسرائیل» در گزارش خود از قول یک عضو دیگر هیئت همراه نخست‌وزیر (نتانیاهو در سفر به ایتالیا) تأیید کرد که منظور مقام ارشد اسرائیلی، ایالات متحده بوده است. روز شنبه هم، «یائیر نتانیاهو» پسر نتانیاهو گزارش وبگاه امریکایی «بریتبارت» را بازنشر داد که به کمک مالی وزارت خارجه امریکا به یکی از گروه‌های حاضر در اعتراضات اسرائیل اشاره کرده است. همزمان، شبکه ۱۳ اسرائیل به نقل از دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» دیگر شخصیت مطلوبی برای دولت امریکا نیست. ««موریا والبرگ» خبرنگار این شبکه در گزارشی گفته که یک منبع سیاسی روز شنبه با یکی از شخصیت‌های همراه نتانیاهو در سفر به رم صحبت کرده است: «من از همراه نتانیاهو درباره دلیل عدم دعوت کاخ سفید تا به حال از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن سؤال کردم. پس از اصرار بر سؤال و ربط دادن آن به اصلاحات قضایی و قانع نشدن به پاسخ اولیه که دلایل متعددی برای آن وجود دارد، شخص نزدیک به نتانیاهو گفت که شما باید از امریکایی‌ها بپرسید که چرا نتانیاهو هنوز به واشنگتن دعوت نشده است.» خبرنگار شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش گفته است: «این پاسخ نشان می‌دهد که دفتر نخست‌وزیر هم معتقد است که نتانیاهو شخصیت مطلوبی برای کاخ سفید نیست.» شبکه «ان‌بی‌سی» امریکا نیز در گزارشی جداگانه، هشدار داد، ممکن است واشنگتن در ائتلاف خود با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کند. به نوشته این شبکه، در حالی که سیاست اسرائیل به طور پیوسته به سمت «راستگرایی» حرکت می‌کرد، واکنش‌های معکوس فزاینده در میان حامیان سنتی آن نگرانی‌ها و هشدار‌هایی را ایجاد کرد که ممکن است دولت امریکا در نهایت مجبور شود در نقش خود به عنوان مهم‌ترین متحد اسرائیل تجدیدنظر کند. 
 اعتراض یهودیان امریکا به وزیر نتانیاهو
بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، صبح یک شنبه به واشنگتن رفت، جایی که قرار است او در کنفرانس اوراق قرضه اسرائیل سخنرانی کند، ولی سخنانش درباره «محو کردن شهرک فلسطینی حواره»، وضعیت سفر او را به امریکا در هاله ابهام قرار داده است. انتظار می‌رود که یهودیان امریکایی در خارج از هتل «گراند حیات» تظاهرات کنند، جایی که اسموتریچ قرار است در کنفرانس اوراق قرضه اسرائیل سخنرانی کند. حداقل دو تظاهرات علیه اسموتریچ برای عصر دیروز سازماندهی شده بود که یکی را گروهی از اسرائیلی‌های سابق و دیگری را شبکه موسوم به اسرائیل مترقی متشکل از «جی استریت» و «امریکاییان برای صلح حالا» سازماندهی کردند. اسموتریچ گفته که در سفر سه‌روزه خود به واشنگتن و نیویورک، با اقتصاددانان برجسته و رهبران تجاری و همچنین سران جوامع یهودی امریکا دیدار خواهد کرد. با این حال، سیاست‌های افراطی کابینه نتانیاهو باعث شده که حتی سازمان‌های اسرائیلی آیپک و کمیته یهودیان امریکا نیز حاضر به ملاقات با اسموتریچ نباشند. تایمز آو اسرائیل در گزارشی با اشاره به سفر این وزیر اسرائیلی به امریکا نوشته است: با توجه به رأی تقریباً سه چهارم یهودیان امریکایی به دموکرات‌ها به قدرت رسیدن ائتلاف جدیدی که به طور گسترده به عنوان راستگرا‌ترین ائتلاف در تاریخ اسرائیل شناخته می‌شود، به نظر می‌رسد ارزش‌های مشترکی که دو طرف پیش از این از آن بهره می‌بردند، در حال کاهش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار