کد خبر: 1145581
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اصرار عجیب سازمان سینمایی برای اکران فیلم‌های کهنه‌شده در نوروز ۱۴۰۲، در شرایطی است که امسال و پس از اغتشاشات، سینما از رونق نسبی برخوردار بود و فیلم‌های جدید با استقبال قابل‌قبولی مواجه شدند.
محمدصادق عابدینی

۷۵ درصد از فیلم‌های اکران نوروزی حداقل دو سال از تولیدشان می‌گذرد و مشخص نیست با وجود تولید آثار جدید، چرا این فیلم‌های قدیمی برای اکران عید انتخاب شده‌اند!
قدیمی‌ها برای روز نو!
نوروز، همان‌طور که از لغت آن مشخص است، روز نو یا روز نو شدن است با وجود این سازمان سینمایی امسال بنا را بر کهنه‌بودن و کهنه‌ماندن گذاشته و برخلاف همه آداب و رسوم عید که همه به دنبال نو شدن هستند، با حفظ اکران‌های فعلی و انتخاب فیلم‌های قدیمی، یک چینش بحث‌برانگیز را برای نوروز رقم زده‌است.
اگر فیلم سینمایی «غریب» را یک استثنا در فهرست نوروزی سازمان سینمایی بدانیم، باقی آثاری که در نوروز اکران می‌شو‌د، تولید سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ هستند. فیلم‌هایی که پیش از این تلاش‌های نافرجامی برای حضور در اکران نوروزی سال‌های قبل و حتی اکران آنلاین داشته‌اند، اما در اوج نا امیدی ناگهان یکی از بهترین باکس‌های اکران فیلم را در اختیار این فیلم‌ها قرار داده‌اند.
فیلم‌های قدیمی و سینمای رو به رشد
اکران فیلم‌ها در پاییز و زمستان امسال از تنوع نسبی برخوردار بود، فیلم‌های «بخارست»، «چپ راست»، «پالتو شتری» به همراه «خط استوا» فیلم‌های کمدی در حال اکران هستند و در مقابل «لوپتو»، «پسر دلفینی»، «جزیره فضایی»، «بام بالا»، فیلم‌های سینمای کودک و «ملاقات خصوصی» نماینده سینمای اجتماعی در اکران هستند. سازمان سینمایی می‌خواهد این فیلم‌ها را در نوروز ۱۴۰۲ هم روی پرده نمایش نگه دارد، اقدامی سؤال‌برانگیز که به ضرر فیلم‌های جدید اکران نوروزی هم خواهد بود. اعتقاد سازمان سینمایی این است که فیلم‌های در حال اکران از فروش خوبی برخوردارند و از این‌رو آن‌ها را نباید از لیست اکران خارج کرد. استدلال سازمان سینمایی در مورد رونق نسبی فروش تقریباً درست است. در دی امسال با اکران بیش از ۲۸فیلم سینمایی، شاهد افزایش فروش ۱۵درصدی نسبت به ماه پیش از آن (آذر) بودیم. در میان این فیلم‌ها مخاطبان از فیلم «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی در ژانر کمدی استقبال بیشتری داشتند و سهم ۳۶درصدی را در فروش از آن خود کرده‌است. پس از آن فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس با سهم ۱۶درصدی و فیلم انیمیشن «لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری بیشترین میزان فروش را داشت. در هفته دوم اسفند ماه سینمای ایران موفق شد فروش خود را از مرز ۴۰۰میلیارد تومان عبور دهد. رقمی که تا امروز برای سینمای ایران محقق نشده‌بود. در دهمین روز اسفند، سینما توانست فروش خود را از مرز ۴۰۰میلیارد عبور دهد و به ۴۰۱میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان برساند. این میزان فروش، با اکران ۴۹ فیلم محقق شده‌است. در سال جاری، ۱۳میلیون و ۱۱۷ هزار نفر در ۶۰۵ هزار و ۸۲۵سانس به سینما رفته‌اند. اگرچه انتظار می‌رفت که گیشه سینمای ایران در فصل پاییز، از مرز ۴۰۰ میلیارد تومان فراتر رود، اما این اتفاق به‌واسطه شرایط کشور، به تأخیر افتاد و حالا در آخرین ماه سال محقق شده‌است.
سازمان سینمایی همچنان امیدوار است فیلم‌ها بدون ریزش مخاطب در نوروز هم از فروش خوبی برخوردار باشند، در حالی که قاعدتاً مخاطبان سینما محدود هستند و اغلب مردم برای تماشای فیلم تکراری به سینما نخواهند رفت.
سازمان سینمایی و تغییرات لیست نوروزی
تنها چند روز پس از اعلام فهرست فیلم‌های اکران عید، سازمان سینمایی متوجه اشتباه خود در چینش فیلم‌ها شد و یکی از آثار اکران را حذف کرد و به جای آن فیلم دیگری را وارد اکران کرد.
روح الله سهرابی، مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در خصوص ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی با اشاره به باقی ماندن فیلم‌هایی، چون «ملاقات خصوصی»، «چپ راست»، «بخارست» و تعدادی فیلم دیگر بر پرده سینما‌ها و اضافه‌شدن فیلم‌های کمدی فسیل و عروس خیابان فرشته به اکران نوروزی گفت: «پس از ارزیابی شرایط اکران و ایجاد توازن در ژانربندی آثار روی پرده مقرر شد فیلم سینمایی «بچه‌های طوفان» به کارگردانی ابوطالب صادق دقیقی و تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان، با مضمون کودک و نوجوان، جایگزین فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» (کمدی) شود تا توازن مضمونی آثار روی پرده حفظ شود.»
وی افزود: «ترکیب نهایی فیلم‌ها عبارتند از «غریب»، «فسیل»، «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان»، که همراه با تعدادی از فیلم‌های دیگر از جمله «ملاقات خصوصی» و «بخارست» در نوروز به روی پرده خواهند رفت.»
«بچه‌های طوفان» با نام قبلی «چهل کچل»، از فیلم‌های سینمای کودک است که ساختار غیرتجاری آن باعث شده تلاش‌های سازندگان آن برای به دست آوردن اکران با شکست روبه‌رو شود، اما سازمان سینمایی این فیلم را در شرایطی به اکران عید آورده‌است که بحث اقتصاد سینما و تضمین فروش فیلم‌ها به یک دغدغه اساسی تبدیل شده است.
سازمان سینمایی منتظر عید فطر است؟!
مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در خصوص ترکیب فیلم‌های اکران عید فطر هم خاطرنشان کرد: «تقاضا برای اکران عید فطر متنوع و زیاد است که شورای صنفی در اولین جلسه پس از عید در خصوص نحوه چینش و ترکیب‌بندی این آثار بحث و بررسی و به تصمیم نهایی خواهد رسید.»
پیش از این محمد عسگری، کارگردان فیلم «اتاقک گلی» در گفتگو با «جوان» درباره برنامه اکران این فیلم، از برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم در عید فطر خبر داده بود، حامد جعفری، تهیه‌کننده «بچه زرنگ» هم در گفتگو با خبرنگار «جوان» از تلاش این انیمیشن سینمایی برای به دست آوردن اکران عید فطر گفته بود و به نظر می‌آید که سایر فیلمسازان هم تمایل دارند به جای اینکه در ماه رمضان به روی پرده بروند در عید فطر شانس اکران خود را بیازمایند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار