کد خبر: 1145559
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
امیر قلعه‌نویی ۱۵ سال بعد از برکناری عجیب و غریبش از تیم ملی دوباره سرمربی ایران شد. مردی که بدون باخت کنار گذاشته شد حالا امتحانی به مراتب سخت‌تر از آن سال پیش‌رو دارد، یک امتحال سخت با تیمی متفاوت‌تر از قبل.
فریدون حسن

در‌حالی‌که فدراسیون فوتبال پیش از این اعلام کرده بود در تاریخ بیستم اسفند‌ماه نام سرمربی تیم ملی را اعلام می‌کند، اما شنبه صبح و بعد از به راه انداختن یک بازی رسانه‌ای خاص و مطرح شدن نام سانچز سرمربی سابق قطر به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در نهایت بعد از چند ساعت همه چیز دوباره به سمت انتخاب سرمربی ایرانی چرخید تا حالا از امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی نام برده شود.
شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیران فدراسیون از شنبه شب گذشته دو نوبت مذاکرات جدی با قلعه‌نویی انجام داده‌اند و برنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. این در شرایطی است که اکثر اعضای هیئت رئیسه موافق انتخاب قلعه‌نویی بودند و نظر آن‌ها سبب شد برخلاف برخی اعضا که تمایل داشتند بین گزینه‌های ایرانی جواد نکونام سرمربی تیم ملی شود، سرمربی گل‌گهر بار دیگر هدایت این تیم را در دست بگیرد. پس از انتخاب قلعه‌نویی قرار است مهدی نبی نیز همچنان به عنوان سرپرست تیم ملی مانند دوره سرمربیگری کارلوس کی‌روش به فعالیت خود ادامه دهد.
قرارداد قلعه‌نویی با فدراسیون فوتبال تا پایان جام ملت‌های ۲۰۲۳ خواهد بود که البته در صورت رضایت طرفین این قرارداد تمدید خواهد شد، در عین حال اردوی تیم ملی از ۲۸ اسفند‌ماه آغاز می‌شود. امیر قلعه‌نویی در حالی سرمربی تیم ملی شد که همین دو هفته قبل پس از مطرح شدن نام مربیان مختلف داخلی با انتشار یک استوری انصراف خود را از سرمربیگری تیم ملی اعلام کرد، اما حالا قرار است با توجه به این اتفاق توضیحاتش را در قالب یک بیانیه در مورد پذیرش سرمربیگری تیم ملی ارائه کند.
تکرار تاریخ برای ژنرال
قلعه‌نویی که یکی از مربیان باسابقه فوتبال ایران است، یک دوره دیگر هم سرمربی تیم ملی بود و شرایطی مشابه اکنون داشت. او پس از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان (۲۶ تیر‌ماه ۱۳۸۵) جانشین برانکو ایوانکوویچ شد و این‌بار نیز پس از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به جای کارلوس کی‌روش انتخاب شد تا تاریخ برای این مربی تکرار شود.
قلعه‌نویی ۲۶ تیرماه ۱۳۸۵ سرمربی ایران شد تا تیم ملی را آماده مسابقات مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا کند. در این رقابت‌ها او با هدایت تیم ملی صاحب چهار پیروزی و دو تساوی شد و بالاتر از کره جنوبی به‌عنوان تیم نخست، تیم ملی را به جام ملت‌ها برد. در جام ملت‌ها، تیم ملی با هفت امتیاز به‌عنوان تیم نخست گروهش راهی مرحله بعد شد. در مرحله یک‌چهارم نهایی، تیم ملی در ضربات پنالتی نتیجه را به کره جنوبی واگذار کرد تا از رسیدن به نیمه‌نهایی بازبماند. پس از این رقابت‌ها، قلعه‌نویی از تیم ملی کنار رفت و تا سال‌ها بعد اعلام کند بدون شکست در بازی‌های رسمی برکنار شده است. پایان کار او در تیم ملی ۳۱ تیرماه ۱۳۸۶ بود که با این اوصاف عمر مربیگری‌اش در تیم ملی به ۳۷۰ روز رسید.
تنها شکست قلعه‌نویی در ۹۰ دقیقه در زمان حضورش در تیم ملی در دیداری دوستانه مقابل مکزیک و با نتیجه ۴ بر صفر بود. تیم ملی در زمان قلعه‌نویی در مجموع ۱۰ بار به پیروزی رسید، در شش بازی به نتیجه تساوی رضایت داد و در یک بازی هم طعم شکست را چشید. پیروزی ۸ بر یک مقابل جامائیکا بهترین نتیجه قلعه‌نویی با تیم ملی به شمار می‌رود.
قلعه‌نویی ۵۹ ساله مربیگری‌اش را با تیم کشاورز آغاز کرد و سپس به برق تهران رفت. او در ادامه به استقلال تهران رفت و پس از قهرمانی در جام حذفی به استقلال اهواز پیوست. او پس از بازگشت به استقلال، این تیم را پس از سه فصل قهرمان لیگ برتر کرد و سپس سرمربی تیم ملی شد. در کارنامه قلعه‌نویی، سه قهرمانی لیگ برتر با استقلال و دو قهرمانی جام حذفی با این تیم دیده می‌شود. او هدایت تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان، تراکتور تبریز، ملوان بندرانزلی و گل‌گهر سیرجان را نیز برعهده داشته است. وی با سپاهان اصفهان به دو قهرمانی لیگ برتر رسیده است.
کارشناسان چه می‌گویند.
اما انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی بازتاب‌های زیادی داشت و بسیاری از کارشناسان فوتبال در مورد آن حرف زدند. ابراهیم قاسمپور، مربی کهنه‌کار و کارشناس فوتبال کشورمان که از جمله کسانی بوده که انتخاب مربی ایرانی را بهتر از مربیان خارجی می‌دانسته، می‌گوید: «فدراسیون فوتبال باید همان نگاهی را که به مربی خارجی دارد به مربی ایرانی داشته باشد و اعتماد کند. ما به کی‌روش بیش از هشت سال زمان دادیم، ولی غیر از صعود به جام جهانی هیچ دستاوردی نداشتیم. فدراسیون باید توجه داشته باشد که قلعه‌نویی سوپرمن نیست و به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و باید حمایت شود.»
حمید درخشان دیگر کارشناس فوتبال هم با اشاره به لزوم حمایت فدراسیون فوتبال از سرمربی ایرانی می‌گوید: «فدراسیون فوتبال باید امکاناتی را که برای مربیان خارجی فراهم می‌کند برای قلعه‌نویی هم فراهم کند تا او بتواند برنامه‌های فنی خود را اجرایی کند. به نظر من اگر فدراسیون بتواند امکانات مورد درخواست سرمربی تیم ملی را فراهم کند، تیم ملی با آمادگی خوبی می‌تواند به جام ملت‌های آسیا برود. تیم باید با آرامش و تمرکز کار کند تا بتواند برنامه‌های سرمربی را پیاده کند.»
علی‌اصغر مدیرروستا، عضو سابق کمیته فنی فدراسیون فوتبال، اما انتخاب فدراسیون را عجولانه می‌خواند و می‌گوید: «به نظر من اصلاً بازی کردن با روسیه هم فایده خیلی خاصی برای تیم ملی ندارد. چه دستاوردی از برگزاری این مسابقه خواهیم داشت؟ مدیران فدراسیون بهتر بود تمرکز خود را می‌گذاشتند روی انتخاب یک سرمربی که بتواند فوتبال ایران را متحول کند. تعویق جام ملت‌های آسیا فرصت بسیار مناسبی بود برای انتخاب یک سرمربی خوب.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار