کد خبر: 1145291
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اوضاع آرام کرونایی در کشور با شیب ملایمی در حال ناآرام‌شدن است. چند روزی می‌شود آمار فوتی‌های کرونا بعد از مدت‌ها یک رقمی‌بودن به سمت دو رقمی میل کرده و رنگ قرمز هم به نقشه کرونایی کشور بازگشته و حالا چهار شهر کشورمان به رنگ قرمز در‌آمده‌اند. همه این‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به حداقل خود رسیده‌است و از سوی دیگر عید نوروز و سفر و دید و بازدید‌های نوروزی هم می‌تواند نگرانی‌ها را درباره شعله‌ور شدن دوباره آتش کرونا بیشتر کند. سه سال همزیستی با این ویروس نشان می‌دهد چندان نمی‌توان به روز‌های آرامش آن اعتماد کرد و هر لحظه ممکن است کرونا همچون آتشی از زیر خاکستر سر برون آورد و دوباره مردم را درگیر خود کند. با تمام این‌ها معاون درمان وزارت بهداشت فعلاً پیش‌بینی از اینکه بخواهیم وارد یک موج جدید شویم یا افزایش جدی مبتلایان را داشته باشیم، نداریم. 
زهرا چیذری 
 
طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱، ۵۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۲۴۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۳۲۸ نفر رسید. 
در همین زمان، ۱۵ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۹۵۶ رسید. ۴۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سوی دیگر بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، بر اساس آخرین به‌روز‌رسانی‌ها، تعداد شهر‌های با وضعیت قرمز از یک به چهار شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهر‌های با وضعیت زرد از ۱۱۸ به ۱۸۶ شهر رسید. در همین حال، تعداد شهر‌های آبی در نقشه کرونایی کشور از ۳۱۶ به ۲۳۵ شهر کاهش یافت. این رشد ملایم ابتلا، فوتی‌ها و افزایش شهر‌های قرمز در کنار کاهش رعایت‌ها و همچنین ایام نوروز، سفر و دید و بازدید‌های نوروزی و با عنایت به رفتار غیر‌قابل پیش‌بینی ویروس کرونا و طغیان این ویروس در برخی کشور‌ها و فوتی‌های روزانه سه رقمی، وضعیت پیش‌رو را کمی نگران‌کننده ترسیم می‌کند. با وجود این، معاون درمان وزارت بهداشت اوضاع را نگران‌کننده نمی‌بیند. هر چند برخی دیگر از کارشناسان معتقدند ممکن است وزارت بهداشت دچار خطای محاسباتی شده‌باشد و لازم است با احتیاط بیشتری با این ویروس مواجه شد. 
 رشد با شیب ملایم 
روند کرونا در آخرین ماه سال رو به رشد بوده‌است. از سوی دیگر افزایش تردد‌ها در روز‌های پایانی سال و در عین حال، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باعث سرعت در گردش ویروس و انتقال بیماری شود. 
گزارش‌ها و نمودار‌های وزارت بهداشت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی که هفتگی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۸۵ درصد مردم کشور ماسک‌ها را برداشته‌اند. 
بر اساس تازه‌ترین نتایج بررسی‌های هفتگی وزارت بهداشت که مربوط به سوم تا دهم اسفند ۱۴۰۱ می‌شود، استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به ۸/۱۵ درصد رسیده‌است. 
همچنین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی نیز به شدت نزول کرده و به ۶۰/۴۳ درصد رسیده‌است. 
نکته جالب در نمودار وزارت بهداشت، رتبه آخر تهران در رعایت بهداشت فردی است که روی عدد ۲۹/۳۰ قرار دارد. 
 احتمال افزایش شیوع در ایام نوروز
افشین منیری، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است افزایش تردد‌ها در روز‌های پایانی سال، دید و بازدید‌های نوروزی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، احتمال شیوع کرونا را افزایش می‌دهد. 
وی نسبت به گردش ویروس در آستانه تعطیلات نوروزی هشدار می‌دهد و می‌گوید: «کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک نزدن و پایین آمدن سطح آنتی‌بادی ناشی از واکسن‌ها زمینه‌ساز ایجاد پیک جدید کرونا در کشور است.»
منیری با تأکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه برای کاهش گردش ویروس می‌افزاید: «شست و شوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، کاهش تردد‌های غیرضروری و قرنطینه‌شدن به محض مشاهده علامت‌های سرماخوردگی می‌تواند راهکار مؤثری برای کاهش موارد ابتلا به کرونا باشد.»
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه واریانتی که در حال حاضر در گردش است، بیشتر دستگاه فوقانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، ادامه می‌دهد: «در موارد جدید ابتلا، سینوس و گلوی مبتلایان بیشتر از ریه‌ها درگیر کرونا است، ولی کماکان ریه‌های مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی در صورت ابتلا در معرض خطر است.»
 هشدار وزیر بهداشت
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت هم در تازه‌ترین واکنش به اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا در کشور گفته که پیش‌بینی کرده‌بودیم در بهمن ماه، بیماری اوج بگیرد که حالا این اتفاق در ماه اسفند در حال رخ دادن است. 
وی بار دیگر از مردم خواست که در محیط‌ها و اماکن شلوغ و سربسته مثل هواپیما، قطار و اتوبوس، حتماً ماسک بزنند. 
وزیر بهداشت همچنین از کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، درخواست کرد حتماً نسبت به تزریق واکسن کرونا بعد از شش ماه از آخرین تزریق اقدام کنند. 
وی با اشاره به افزایش موارد ابتلا در روز‌های اخیر، نسبت به اوج‌گیری بیماری در روز‌های پایانی سال و تعطیلات سال نو، ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست حتماً پروتکل‌ها را سفت و سخت رعایت کنند. 
 معاون درمان: موج تازه نداریم 
با تمام این‌ها سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت درباره روند ابتلا به کرونا در کشور معتقد است: «افزایش موارد کرونا در کشور قابل‌توجه نیست. البته که در طول زمان تغییرات و بالا و پایین‌شدن طبیعی است، اما آنطور نیست که وارد پیک جدیدی شده باشیم. موج هشتم بیماری در کشور تقریباً تمام شده‌است. با این حال این تغییرات و افزایش و کاهش موارد با جمعیت ۸۵ میلیونی جامعه طبیعی است. فعلاً انتظار نداریم که وارد پیک جدید شویم.»
وی با بیان اینکه افزایش مواردی که در کرونا رخ داده‌است، جدی نیست، می‌گوید: «اینطور نیست که بگوییم ورودی‌هایمان به طور جدی بالا رفته یا بستری‌هایمان به طور چشمگیری افزایش یافته‌است. ما روزانه آمار مراجعان کرونا به بیمارستان‌هایمان را داریم و در این زمینه افزایش جدی نداشتیم و بستری‌های جدی اتفاق نیفتاده‌است، بنابراین فعلاً پیش‌بینی از اینکه بخواهیم وارد یک موج جدید شویم یا افزایش جدی داشته‌باشیم، نداریم. مگر اینکه اتفاق جدیدی رخ دهد. به عنوان مثال جهش جدیدی از ویروس رخ دهد که تا به امروز خدا را شکر چنین موردی نداشتیم.»
از نگاه کریمی تغییرات در آمار در کشوری که ۸۵ میلیون جمعیت دارد، طبیعی است. آنچه اهمیت دارد، سیر و روند کروناست. سیر کرونا طی حدود یک هفته و ۱۰ روز گذشته، به صورت مداوم افزایش‌یابنده نبوده‌است و آمار بالا و پایین داشته‌است. بر این اساس فعلاً از نظر کرونا انتظار بروز مشکل جدی نداریم. در عین حال بیمارستان‌های ما آمادگی کامل برای ارائه خدمت دارند. 
وی در عین حال تأکید می‌کند: «در کشور ۱۵۶ هزار تخت بیمارستانی داریم و اکنون تعداد موارد اصلاً قابل‌مقایسه با امکانات‌مان نیست و خدمت‌رسانی به خوبی قابل انجام است. باید توجه کرد که ما در پیک‌های دشوار کرونا از پس خدمت‌رسانی برآمدیم و اکنون که شرایط بسیار بهتر است.»
 احتیاط شرط عقل است
با تمام این‌ها نگاهی به رفتار ویروس کرونا طی دو، سه سال اخیر نشان می‌دهد خیلی نمی‌توان عملکرد این ویروس را پیش‌بینی کرد و نسبت به آن مطمئن بود. راهکار عاقلانه‌تر رعایت شیوه‌نامه‌ها، تزریق دوز یادآور واکسن و برخوردی محتاطانه‌تر با ویروسی است که همچنان در دنیا ترک‌تازی می‌کند و در کشور خود ما هم ۱۴۴ هزار و ۹۵۶ خانواده عزادار شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار