کد خبر: 1143306
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رئیس قوه قضائیه در اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
رئیس قوه قضائیه بار دیگر ضرورت گفتگو و مفاهمه میان آحاد جامعه را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به اهمیت بسط گفتگو با اقشار و طبقات مختلف اجتماعی، گفت: ما نیاز به گفت‌وگوی بیشتری با آحاد مختلف جامعه داریم و قطعاً از عدم وجود ارتباطات موسّع و استماع و بیان نظرات شفاف، متضرر می‌شویم و زمینه سوء‌استفاده شیطان‌صفتان را فراهم می‌آوریم. 
 
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس دستگاه قضا طی سخنانی در دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان با عنوان «رسالت حوزه‌های علمیه در جهاد تبیین، خدمت به مردم و پشتیبانی از نظام»، با اشاره به راهبرد‌های اصلی خود طی ۲۰ ماه اخیر در اداره و پیشبرد امور قوه قضائیه، گفت: مشی و شیوه ما در دستگاه قضایی در دوره اخیر آن است که ضمن توجه به منویات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی، مسائل را اولویت‌بندی و نظارت‌ها را از خودمان شروع کنیم و از بخشی‌نگری پرهیز کنیم و جامع‌نگری را در دستور کار داشته باشیم. 
 باید امید به آینده را زنده نگه داریم
رئیس قوه قضائیه با اشاره به تلاش دشمن در راستای پمپاژ یأس و ناامیدی در جامعه، تصریح کرد: ما باید با اتخاذ تدابیر لازم، امید به آینده را در بین آحاد جامعه زنده نگه داریم؛ ما باید میان افرادی که دچار لغزش می‌شوند، اما سوء‌نیتی ندارند با افراد معاند و مستکبر، از حیث نوع برخورد با آنها، تفکیک و تمایز قائل شویم. 
رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت نقش مردم در اداره امور کشور، اظهار داشت: ما در زمینه مردمی‌سازی در برخی حوزه‌ها، عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید جبران کنیم. ضروری است همواره توجه کنیم که نظام ما یک نظام مردمی است و بسیاری از مشکلات و خطرات به‌واسطه حضور مردم رفع و دفع شده‌اند. 
رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اهتمام دستگاه متبوع خود در شناسایی و انسداد بستر‌ها و گلوگاه‌های فسادزا، گفت: از همان ابتدای تصدی ریاست دستگاه قضا، سازمان بازرسی را مکلف کردم که به صورت مجدانه و پیگیرانه، نظارت بر حسن اجرای قوانین و نحوه استفاده از منابع ارزی و ریالی در کشور را مورد نظارت قرار دهد و گلوگاه‌ها و بستر‌های فسادزا را شناسایی و مسدود کند؛ در شهریورماه سال جاری، مقوله مربوط به شناسایی جامع و کامل بستر‌های فساد محقق شد و ما در جلسات متعددی که با مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس داشتیم موضوع و روش‌های انسداد گلوگاه‌های فساد را برای آن‌ها تشریح و تبیین کردیم. 
 نباید از فساد‌های فرهنگی و اجتماعی غافل شویم
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اقدامات عدلیه در راستای مقابله با مظاهر مختلف فساد، گفت: مقابله همه‌جانبه با فساد اقتصادی ضروری و لازم است، اما این مقابله نباید ذهن ما را از فساد‌های اجتماعی و فرهنگی غافل سازد؛ در این فقره ما نیازمند اقدامات سلبی و ایجابی توأمان هستیم؛ باید بدانیم کجا ضروری است که بدون اغماض با فساد و فاسد برخورد کنیم و در این مسیر با همه وجود و توان وارد شویم و کجا نیاز است تا وسعت نظر به خرج دهیم و مقداری تحمل خود را بالا ببریم و ضمن توجه به مسائل دارای اهمیت، به مسائل اهم و دارای اولویت بیشتر، توجه کنیم. 
 ضرورت بسط گفتگو میان آحاد جامعه
محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت بسط گفتگو با اقشار و طبقات مختلف اجتماعی، اظهار داشت: ما نیاز به گفت‌وگوی بیشتری با آحاد مختلف جامعه داریم و قطعاً از عدم وجود ارتباطات موسّع و استماع و بیان نظرات شفاف، متضرر می‌شویم و زمینه سوء‌استفاده شیطان‌صفتان را فراهم می‌آوریم. 
رئیس قوه قضائیه با اشاره به فراخوان روز هجدم مهرماه خود خطاب به تمامی جریان‌های سیاسی، گروه‌ها، دسته‌جات و مردم ناظر بر اینکه هر کس هر ابهام، سؤال، انتقاد و یا اعتراضی دارند مطرح گردانند، گفت: من طی مدت اخیر با افرادی که بعضاً نگاه و نظرات‌شان ۱۸۰ درجه با من تفاوت داشت، اما دارای سوء‌نیت و عناد نبودند، گفتگو کردم و نقطه نظرات آنان را شنیدم؛ من تأکید کردم و بازهم تأکید می‌کنم که آغوشمان برای دریافت کمک از افراد دارای ایده و نظر در مسائل مختلف باز است و پذیرای نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات منصفانه و سازنده آن‌ها هستیم. وی افزود: مقوله گفتگو با افراد و گروه‌های دارای ایده و پیشنهاد و انتقاد در قوه قضائیه توسعه پیدا کرده و به یکی از اقدامات دائمی مدیران دستگاه قضایی تبدیل شده است. 
 پورمحمدی: مشکلات با کلی گویی حل نمی‌شود
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز طی سخنانی در این اجلاس، با تأکید بر اینکه اغتشاشات با هدف مقابله با اقتدار جمهوری اسلامی طراحی شده بوده گفت: از اقتدار فرهنگی و سیاسی بالایی برخورداریم و میزان مشارکت‌های مردم در عرصه‌های مختلف نشان‌دهنده پویایی، تحرک و زنده بودن جامعه ایرانی است. 
مصطفی پورمحمدی با حساس خواندن شرایط و موقعیت کشور و نظام، اتفاقات رخ داده ماه‌های اخیر در کشور را کم سابقه توصیف و تصریح کرد: نوع شعارها، بازیگران و کنشگران و رفتار همراهان و همدلان و همدلی ساکتان، حمایت بیگانگان و همبستگی دشمنان و معارضان، این اتفاقات را از رخداد‌های مشابه برجسته و متمایز کرده بود. پورمحمدی مطرح شدن بیش از یکصد موضوع، مصوبه و راهکار در کمیسیون‌های پنجگانه اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین را ارزشمند خواند و سپس گفت: با بیانات کلی نمی‌شود راه‌حل پیدا کرد، حوادث معلول عوامل زیادی بوده است، باید در خصوص چرایی، نقاط ضعف و آسیب‌ها به صورت ریشه‌ای و علمی از ابعاد مختلف بحث شود و آسیب شناسی لازم صورت گیرد. وی با تأکید بر این که طراحی اغتشاشات و آشوب‌ها با هدف مقابله با اقتدار ما بوده است، گفت: ما از توان و اقتدار فرهنگی بالایی برخوردار هستیم، به لحاظ سیاسی نیز از قدرت بالایی برخوردار هستیم و مردم سالاری در کشور ما وجود دارد و میزان مشارکت‌ها در عرصه‌های مختلف نشان‌دهنده پویایی، تحرک و زنده بودن جامعه ایرانی است. 
 باید تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کنیم
دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر همگان به ویژه صاحب نظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه و همه آزاداندیشان است که تهدید‌های دشمن را با جهاد تبیین و نهضت آزاد اندیشی تبدیل به فرصت نموده و با اتخاذ شیوه‌های نوین ابزار دشمنان را علیه خودشان به کار گیرند. 
در بخشی از این بیانیه آمده است: نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره آماج کینه ورزی دشمنی استکبار جهانی، به سرکردگی امریکا و ایادی داخلی و خارجی آن بوده و هست. تحریم‌های ظالمانه و فتنه‌های مکرر به‌ویژه جنگ ترکیبی اخیر که در قالب اغتشاشات سازمان دهی شده بود نمایانگر عمق این کینه توزی ظالمانه است. هدایت‌های بی‌بدیل مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای -دامت برکاته- و حضور امت بیدار و انقلابی در صحنه به ویژه در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن خنثی‌کننده این توطئه‌های شوم و نافرجام بوده و به یاری الهی خواهد بود. همین جا مراتب سپاس، تقدیر و خضوع خالصانه خود را به پیشگاه چنین امتی اعلام می‌داریم و خدای را بر این نعمت بزرگ ولایت شکر می‌نماییم. 
اکنون دشمن با استفاده از تحریم‌های ظالمانه و بستر کمبود‌های ناشی از آن با استفاده از هجوم تبلیغی در عرصه رسانه و فضای مجازی نسل جوان مؤمن به اسلام و ایران اسلامی را مورد تهدید در معرض آسیب قرار داده است بر همگان به ویژه صاحب نظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه و همه آزاداندیشان است که این تهدید‌ها را با جهاد تبیین و نهضت آزاد اندیشی تبدیل به فرصت نموده و با اتخاذ شیوه‌های نوین ابزار دشمنان را بر علیه خودشان به کار گرفته و از ظرفیت‌های بی‌نظیر نسل جوان در فرو نشاندن غبار فتنه‌های این جنگ ترکیبی حداکثر استفاده و بهره را ببرند. 
 ضرورت اهتمام قوای سه گانه در رفع کمبود‌ها
در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: امروز عموم مردم ما به عنوان، ولی نعمتان انقلاب، صاحبان اصلی آن به ویژه اقشار آسیب‌پذیر نیازمند به توجه خاص در رفع مشکلات و کاستی‌ها دارند؛ ضمن تشکر از تلاش‌های مسئولین محترم قوای سه گانه در رفع این کمبود‌ها بر اهتمام ویژه و مضاعف آن‌ها در حل این مشکلات تأکید می‌نماید. 
اسلام انقلابی و تحقق احکام آن محور و شاکله نظام مقدس جمهوری اسلامی است دشمنان انقلاب با درک این واقعیت با نشانه گرفتن مظاهر اصلی تفکر انقلاب اسلامی نظیر حجاب و عفاف و سایر مقدسات اسلامی، سعی در تغییر این مسیر مسلّم و باور‌های عمومی دارند؛ که صد البته موفق نبوده و نخواهند شد البته این تلاش‌های مذبوحانه با حضور مؤمنان امت انقلابی و توجه شایسته مسئولین ذی ربط و روشنگری‌های خواص انقلابی و متدین خنثی و بلا اثر خواهد شد. مراتب تقدیر و تشکر بی دریغ خود را از مدافعین امنیت، سنگربانان دفاع از حریم آزادی و ارزش‌های انقلابی که مظلومانه جان خود را در طبق اخلاص گذاشته تا توطئه‌های دشمنان اسلامی و انقلاب را خنثی نمایند اعلام داشته به لزوم تقویت و تشویق و حمایت این عزیزان تأکید می‌نماید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار