کد خبر: 1143299
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در رونمایی از کتاب «بر مدار مزار» عنوان شد
برای من خیلی جالب است که حاج قاسم را شاید تا پنج سال قبل‌تر از این ماجراها، خیلی‌ها نمی‌شناختند و در جریان جنگ سوریه بود که ایشان را شناختند.
نوید پارسا

مدیر انتشارات بنیاد مکتب حاج قاسم با بیان این مطلب در آیین رونمایی کتاب «بر مدار مزار» که به میزبانی کتابفروشی به‌نشر (تهران) برگزار شد، گفت: در این سه سالی که از شهادت حاج قاسم گذشته است، یکی از ناشرانی که در حوزه تاریخ شفاهی و ضبط خاطرات مردمی درباره ایام شهادت حاج قاسم فعال بوده، نشر «راه یار» بوده که تا الان حدود ۲۷عنوان کتاب با این موضوع منتشر کرده است که در هر عنوان، استان به استان سعی کرده‌اند خاطرات مردمی را جمع‌آوری کنند. برخی از این عناوین درباره مردم استان‌هایی است که مراسم تشییع حاج قاسم در آن شهر‌ها برگزار شده و برخی هم شهر‌های دیگر که این اتفاق در آنجا رخ نداده است. خیلی برای من جالب بود که مثلاً در استان چهارمحال و بختیاری که نه در خود استان، مراسم تشییع انجام شده و نه در استان‌های اطرافش استانی بوده که مراسم آنجا باشد، ولی در کتاب مربوط به خاطرات این استان، خاطراتی را می‌بینیم که مردم خودشان را به تشییع رساندند یا برنامه‌هایی که برای شهادت حاج قاسم گرفته بودند.
سیده فاطمه مطهری ادامه داد: این بزرگواران برای جمع‌آوری خاطرات مردم در مزار حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان حضور داشتند و خاطرات مردمی را که به گلزار می‌آمدند، گردآوری می‌کردند. اگر کتاب را مطالعه کنید، می‌بینید که بعضی از زائران نصفه‌شب آمدند یا یک ساعت خاص، یعنی اصلاً زمان معینی هم برای این کار نداشته و همانطور که در مقدمه کتاب هم آمده، حضور مردم بر سر مزار حاج قاسم، یک حضور مداوم است.
از شیراز تا کرمان برای تشییع
مطهری ضمن اشاره به بخشی از خاطرات کتاب بیان کرد: یکی از این روایت‌ها درباره فردی بود که از شهر‌های شمالی آمده بود که موقع شهادت حاج قاسم ایشان شیراز بودند و بعد خودشان را برای تشییع به کرمان رساندند، ولی متوجه شدند که تشییع چند روز دیگر است. این فرد برمی‌گردد شهر خودش و دوباره در زمان تشییع، خود را به کرمان می‌رساند. با خواندن این روایت‌ها، متوجه می‌شویم که حاج قاسم چه شخصیتی بوده که اینقدر جذبه داشته است. برای من خیلی جالب است که حاج قاسم را شاید تا پنج سال قبل‌تر از این ماجراها، خیلی‌ها نمی‌شناختند و در جریان جنگ سوریه بود که ایشان را شناختند. همان سال‌ها بود که یکی از نشریات خارجی درباره حاج قاسم مطلبی نوشته بود. فکر کنم آن موقع اگر از ۹۰درصد ایرانی‌ها می‌پرسیدید، اصلاً نمی‌دانستند قاسم سلیمانی کیست. اینکه در این مدت چه اتفاقی افتاد که حاج قاسم اینقدر برای مردم مهم شد، همیشه برایم یک چیز عجیبی بوده است.
مدیر نشر مکتب حاج قاسم در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: در این سه سال، ۷۵۰ عنوان کتاب درباره حاج قاسم سلیمانی از سوی ناشران مختلف منتشر شده است. ما خیلی خوشحال هستیم که علاوه بر نشر مکتب حاج قاسم، ناشران دیگر هم در این باره فعال هستند. نمی‌توانم بگویم حق موضوع ادا می‌شود، چراکه واقعاً هرچه جلوتر می‌رویم بیشتر متوجه می‌شویم چقدر شخصیت حاج قاسم عظیم بوده و تلاش می‌کنیم که بخشی از زندگی و شخصیت ایشان را ثبت کنیم.
فروغ زال، نویسنده کتاب «بر مدار مزار» نیز در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: برایم مهم بود که مخاطب وقتی کتاب را می‌خواند، در فضای مزار حاج قاسم قرار بگیرد. همچنین شخصیت و تنوع زائران هم اهمیت نداشت، به همین خاطر تصمیم گرفتیم روایت از راوی را هم ابتدای هر بخش بیاوریم. برای این موضوع با محققان کتاب، مصاحبه انجام دادم. به همین دلیل انگار کتاب در هر خاطره، دو راوی دارد؛ پژوهشگر و زائر. در واقع داستان و ماجرای حضور زائران را هم آوردیم.
«بر مدار مزار»، روایت‌هایی از زائران مزار حاج قاسم با تحقیق سیدسجاد جلینی و علیرضا اشرفی‌نسب و نویسندگی فروغ زال توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار