کد خبر: 1142840
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
 اسرائیل با یک آشوب تمام‌عیار روبه‌رو است. در روز شصت‌و‌دوم کابینه نتانیاهو، اعتراضات مخالفان کابینه از اعتراضات هفتگی به روزانه تبدیل شده است و حالا آن‌ها به قدری احساس قدرت می‌کنند که دست به مسدود‌سازی خیابان‌ها می‌زنند. ارتش از امتناع نظامیان از خدمت صحبت کرده و پلیس هم گفته است فردی را دستگیر کرده که قصد داشت «ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی را ترور کند. همه این‌ها باعث شده است، عاموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم‌صهیونیستی بگوید حزب‌الله برای نابودی اسرائیل، نیازی به موشک‌های نقطه‌زن ندارد، چون که از داخل در حال فروپاشی است. 
 
به گزارش «جوان»، «بنیامین نتانیاهو» با وعده ثبات به قدرت رسیده است، اما حالا او در دوماهگی کابینه‌اش، بیشتر از هر نخست‌وزیر دیگری در تاریخ اسرائیل با بی‌ثباتی دست و پنجه نرم می‌کند. طی چند هفته تظاهرات اعتراضی علیه کابینه، روز چهارشنبه برای اولین بار کار به استفاده از شوکر و ماشین آب‌پاش علیه معترضان رسید؛ معترضاتی که روز چهارشنبه آنقدر احساس قدرت داشتند که بزرگراه تل‌آویو را هم مسدود کردند و پلیس اسرائیل هم دست به سرکوب آن‌ها زد. سرکوب معترضان کمی بعد از آن اتفاق افتاد که ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت تندرو خواستار واکنش «سخت» به کسانی شد که او نام «آنارشیست‌ها» را بر آن‌ها گذاشته است. تنش‌ها در روزی اتفاق افتاد که مخالفان نتانیاهو نام «روز ملی اخلال» رویش گذاشته‌اند تا مخالفت خودشان را با طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو ابراز کنند. با این حال، اعتراضات روز چهارشنبه و رویداد‌هایی که در حواشی آن اتفاق افتاد، چیزی بیش از یک «اخلال» ساده بود. در این ناآرامی‌ها پلیس سوار بر اسب، در تل‌آویو به معترضان یورش برد، با شوکر به آن‌ها حمله برد و برای سرکوب کسانی که شعار «دولت پلیسی، دولت پلیسی...» سر داده بودند از ماشین آب‌پاش استفاده کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد یک افسر پلیس زانوی خود را روی گردن یک معترض گذاشته و صحنه‌ای دیگر مربوط به مردی است که گوشش تحت تأثیر سلاح شوکر قرار گرفته است؛ صحنه‌هایی که در رژیم نژاد‌پرستی مانند اسرائیل، انجامش علیه یهودیان بی‌سابقه است. معترضان در واکنش به خشونت پلیس، روی آسفالت خیابان‌ها نشستند که در این حین گروهی از نیرو‌های پلیس به سوی آن‌ها حمله کردند و تعدادی را به زمین کشیدند و درگیری رخ داد. در مناطق دیگر تل‌آویو به ویژه دانشگاه تل‌آویو معترضان مانع حرکت قطار‌های شهری شدند. علاوه بر اعتراضات، «جروزالم‌پست» گزارش کرده که پلیس اسرائیل فردی از ساکنان قدس شرقی را دستگیر کرده است که به قصد خود برای ترور ایتمار بن‌گویر، وزیر افراطی امنیت داخلی نتانیاهو اعتراف کرده است. تحقیقات پلیس نشان داد یکی از شهرک‌نشینان صهیونیست قصد داشته است پس از ربودن پلاک خودروی پلیس، خودش را به بن‌گویر برساند و او را ترور کند!
 نافرمانی ارتش
اعتراضات بی‌سابقه به یک طرف، کار در داخل ارتش نیز به نافرمانی کشیده است. بحث نافرمانی سربازان در ارتش را مخالفان نتانیاهو از چند هفته قبل پیش کشیده‌اند و برخی ژنرال‌های پیشین از جمله ایهود باراک و دان حالوتس، از این هشدار‌ها حمایت کرده و نظامیان را به نافرمانی مدنی فراخوانده‌اند. صد‌ها نفر از نیرو‌های ذخیره «یگان اطلاعاتی و سایبری فوق امنیتی اسرائیل» نیز در نامه‌ای که به تازگی منتشر شده است، به فرماندهان خود نوشته‌اند که برنامه دولت بنیامین نتانیاهو برای تغییرات در دستگاه قضایی را کودتای حکومتی و تغییر ماهیت نظام اسرائیل به یک حکومت خودکامه می‌دانند و در صورت تصویب نهایی آن، دیگر داوطلب این یگان نخواهند شد. بر اساس گزارش شبکه۱۳ رژیم‌صهیونیستی، این افسران در نامه‌ای خطاب به «یوآو گالانت» وزیر دفاع، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش و «آرون حلیفا» رئیس اطلاعات نظامی (امان) نوشتند: «ما به شما هشدار می‌دهیم که شاهد مجموعه نگران‌کننده‌ای از علائم و هشدار‌های خطر هستیم که ترسی واقعی را برای امنیت و وجود اسرائیل به وجود آورده‌اند.» «یوآو گالانت» وزیر امنیت رژیم‌صهیونیستی روز چهارشنبه یا تأکید بر اینکه هر فراخوانی مبنی بر امتناع از خدمت در «ارتش اسرائیل» حمله به امنیت اسرائیل است، به طور تلویحی، وجود نافرمانی در ارتش را تأیید کرد؛ چیزی که «عمر بارلیو» وزیر سابق امنیت رژیم‌صهیونیستی هم سه شنبه شب درباره آن هشدار داده و گفته بود توقف خدمت در نیرو‌های ذخیره ارتش پس از آنچه او «انقلاب قضایی» نتانیاهو خوانده، جدی‌تر شده است. یکی از مقامات ارتش به «هاآرتص» گفته که ارتش با «جدی‌ترین بحران نیرو‌های ذخیره پس از جنگ یوم الغفران (اکتبر ۱۹۷۳) مواجه است» چراکه در صورت اجرایی شدن طرح اصلاحات قضایی که توسط کابینه نتانیاهو به تصویب رسیده است، آن‌ها دیگر «داوطلبانه در ارتش خدمت نخواهند کرد.»
 به سمت بدی حرکت می‌کنیم
«توماس فریدمن» روزنامه‌نگار امریکایی نیویورک‌تایمز نوشته است: «اسرائیل امروز مثل یک دیگ با بخار زیادی است که در پی تسلط بنیامین نتانیاهو بر دولت راست‌گرای افراطی، در آستانه منفجر شدن از همه جهات است.» وضعیت نگران‌کننده به جایی رسیده است که عاموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم‌صهیونیستی اذعان کرد نیرو‌های حزب‌الله برای نابودی رژیم‌صهیونیستی، نیازمند موشک‌های نقطه‌زن نیستند، زیرا اسرائیل از درون در حال فروپاشی است. یادلین در گفتگو با شبکه۱۲ تلویزیون این رژیم تأکید کرد: «اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند پیمان میان آن‌ها و دولت نقض شده است، آن‌ها این احساس را دارند که عزیزان خود را فدا کرده و جان خود را داده‌اند، اما اسرائیل به سمت نقطه بدی در حرکت است.» یادلین با اشاره به تأثیر بزرگی که عملیات استشهادی فلسطینی‌ها بر آگاهی رژیم اشغالگر و شهرک‌نشین‌ها گذاشت، گفت: انگیزه (فلسطینی) برای اجرای عملیات همواره وجود داشته است، اما در اینجا (نیرو‌های مقاومت فلسطینی) از نوع دیگری وجود دارد. رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم‌صهیونیستی افزود: آن‌ها پس از اظهارنظر‌های تحریک‌کننده‌شان در شبکه‌های اجتماعی و با وجود تعداد زیادی اسلحه و منابع مالی در میدان صبح‌ها بلند می‌شوند و در بسیاری از موارد تا بعد از درگیری دستگیر نمی‌شوند و این خیلی دیر است. او تأکید کرد: در اینجا راه‌حل سحرآمیزی (برای عملیات‌های فلسطینی) وجود ندارد، مشکلات امنیتی جدی برای امنیت داخلی روی مانیتور‌های ما در «اسرائیل» نمایان نمی‌شوند. یادلین از افسران و مسئولان ارتش رژیم‌صهیونیستی سؤال کرد، «چگونه با این واقعیت برخورد می‌کنید که قدرت بازدارندگی اسرائیل آسیب دیده است.» او با اشاره به اینکه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان برای اسرائیل از تعبیر خانه عنکبوت استفاده کرده، گفت: حزب‌الله نیازی به توسعه موشک‌های نقطه‌زن ندارد چراکه ما در حال فروپاشی از داخل هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار