کد خبر: 1142834
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
نارسایی کلیوی از همان ابتدا همراه پیروز بوده‌است! سند این ادعا هم گزارش دامپزشک آفریقایی است، که تاریخ و امضای آن متعلق به ۴خرداد ماه یعنی همان روز‌های نخست تولد پیروز است، اما شاید تصاویر به نمایش درآمده از جست و خیز و شیطنت‌های پیروز این سلبریتی گربه‌سانان موجب شد تا همه به اشتباه بیفتند. پیروز نمادی از امید در میان ایرانیان بود و حالا با مرگش برخی افراد به ویژه برخی جریانات رسانه‌ای سوگوار از دست دادن پیروز شدند.
زهرا چیذری 
 
نارسایی کلیوی از همان ابتدا همراه پیروز بوده‌است! سند این ادعا هم گزارش دامپزشک آفریقایی است، که تاریخ و امضای آن متعلق به ۴خرداد ماه یعنی همان روز‌های نخست تولد پیروز است، اما شاید تصاویر به نمایش درآمده از جست و خیز و شیطنت‌های پیروز این سلبریتی گربه‌سانان موجب شد تا همه به اشتباه بیفتند. پیروز نمادی از امید در میان ایرانیان بود و حالا با مرگش برخی افراد به ویژه برخی جریانات رسانه‌ای سوگوار از دست دادن پیروز شدند. مرگ پیروز به عنوان یک جاندار و به خصوص یک گونه در معرض انقراض موضوعی غم‌انگیز است، اما بی‌تردید اگر از همان ابتدا واقعیت بیماری پیروز به مردم گفته می‌شد، از بار تراژیک مرگ پیروز می‌کاهید. در حالی که برخی به دنبال سلبریتی‌سازی از پیروز بودند و شاید همین تلاش برای سلبریتی‌سازی و انتقال این حیوان به پارک پردیسان و بقیه ماجرا، آسیب بیشتری را به پسر ایران وارد کرد. با تمام اینها، اما ایران دوباره باردار است و این یعنی همچنان می‌توان به حفظ نسل یوز آسیایی که حالا فقط چند قلاده‌ای از آن در ایران باقی مانده امیدوار بود. 
 
با مرگ پیروز اگرچه پروژه تکثیر یوز در اسارت به شکست منتهی شد، اما تلاش‌ها برای درس گرفتن از این شکست آغاز شد. کالبدشکافی پیروز یکی از این تلاش‌ها بود. 
 نارسایی کلیوی مادرزادی
نارسایی کلیوی پیروز موضوعی است که در خرداد امسال وقتی دکتر پیتر کالدول از مرکز پرورش یوزپلنگ آفریقایی برای مشاوره و ویزیت «پیروز» به ایران آمد، مشخص شد. 
طبق گزارش این دامپزشک، که تاریخ و امضای آن متعلق به ۴ خرداد ماه است، تأیید می‌شود پیروز از همان ابتدا مبتلا به نارسایی کلیه است. براساس این گزارش و آنچه پیام محبی، دامپزشک به خبرآنلاین گفته‌است از ابتدا آنتی‌بیوتیکی که برای پیروز تجویز شده، اشتباه بوده‌است و همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل مهم ابتلای توله یوز به نارسایی کلیه باشد. 
محبی با اشاره به همین موضوع ادامه می‌دهد: «همه چیز نشان می‌دهد پیروز از ابتدا این مشکلات را داشته، اما سعی می‌شد تصویر دیگری از این حیوان به نمایش درآید، یعنی مخاطب مدام با تصاویری از پیروز روبه‌رو بود که نشان می‌داد پیروز در حال بازی است و نمای پشت آن هم برج میلاد است و خب این همه نمایش برای چه بود، وقتی پیروز از ابتدا چنین مشکلاتی داشت؟»
اظهارات دکتر فرهنگ ساسانی، استاد دپارتمان پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درباره نتیجه پاتولوژی پیروز هم این موضوع را تأیید می‌کند. وی در این‌باره اینگونه توضیح می‌دهد: «سه ساعت انجام کالبد‌گشایی به طول انجامید و آنچه مواجه شدم، این بود که نشان داده پیروز از سنین پایین مشکلات داشته و هر دفعه با مشکلی مواجه بوده و در کل بیماری‌های آن به مشکلات سیستمی پیروز بر می‌گردد.»
به گفته ساسانی همچنین بررسی کالبدگشایی نشان می‌دهد پیروز رشد خوب و کافی نداشته ولی عضلات آن حکایت از فعالیت بدنی خوب دارد. 
 شرایط جسمی نامناسب پیروز از بدو تولد
حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم با اشاره به وضعیت سلامت پیروز هنگام تولد و همچنین مرگ برادرانش می‌افزاید: «توله سوم که بعد‌ها پیروز نام گرفت، در شرایط جسمی نامناسبی به تهران رسید. کمبود شدید آب بدن و یبوست جدی از مشکلات این توله بود. بلافاصله تحت درمان قرار گرفت، اما مرتباً مشکلات متعددی برای این توله پیش می‌آمد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود دامپزشکی تحت درمان قرار می‌گرفت. به همین‌خاطر برای درمان بهتر و استفاده از تجربه مشاوران خارجی در نگهداری پیروز، دکتر پیتر کالدول دامپزشک با تجربه آفریقای جنوبی به ایران دعوت شد.»
به گفته وی با حضور دکتر کالدول، دامپزشک آفریقای جنوبی پیروز مورد معاینه قرار گرفت و علاوه بر درمان موقت یبوست و سایر مشکلات جسمی پیروز و تعویض شیر خشک و رژیم غذایی آن، نارسایی کلیوی نیز در آزمایشات خون تشخیص داده و برای درمان آن دارو تجویز شد. اکبری با اشاره به کالبدگشایی و آزمایشات پاتولوژی همچنین بررسی و مستند‌سازی روند درمان و دارو‌های تجویزی قبلی می‌افزاید: «با مراجع ذیصلاح هماهنگی خواهد شد تا علاوه براطلاع‌رسانی کامل‌تر پیرامون علت مرگ، با هرگونه کوتاهی احتمالی برخورد لازم انجام شود.»
 رئیس بیمارستان دامپزشکی: بدون مشورت دارو تجویز نکردیم
رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران در جلسه ویژه فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی درباره علت مرگ پیروز با تأکید بر اینکه عامل مرگ پیروز قطعاً نارسایی کلیه است، گفت: «هیچ تشخیص یا تجویز دارویی را بدون مشورت انجام ندادیم. همه روند درمان با نظر دکتر باستانی و کالدول انجام می‌شد.»
 یک پیروزی و یک شکست!
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با مرگ پیروز ضمن تأکید بر اینکه فرآیند تولد پیروز کاملاً آزمایشی و در دنیا بی‌سابقه بود، افزود: «پیروز، چون شیر مادر مصرف نکرده‌بود، از لحاظ بنیه‌ای ضعیف بود و در این ۱۰ ماه در شرایط قرنطینه‌ای قرار داشت و مشکلاتی از قبیل مشکلات گوارشی و یبوست و این اواخر مشکلات کلیوی داشت و این حیوان حتی در اسکلت و استخوان‌بندی هم مشکل داشت.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به اینکه تکثیر در اسارت یک بحث آزمایشگاهی است، ادامه داد: «دنیا هم تجربه کمی در این رابطه دارد و عده‌ای از متخصصان و دوستداران حیات‌وحش معتقدند که تکثیر در اسارت به ویژه برای گونه یوز انجام نمی‌شود.»
سلاجقه ضمن اشاره به اینکه ما برای پیروز تمام امکانات سازمان محیط‌زیست کشور را در تراز عالی به خدمت گرفتیم، گفت: «هفت یوز ماده به صورت طبیعی در کشور دیده شده که هر کدام از آن‌ها دو توله یوز همراهشان بوده‌است و بعد از مدت‌ها هم یک یوز نر در استان اصفهان دیده‌شده و وضعیت یوز‌ها در دو سال اخیر بهبود پیدا کرده‌است.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین حاملگی ایران را تأیید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار