کد خبر: 1133444
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
امریکایی‌ها در ادامـه سریال تزریق کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین، با ارسال تانک آبرامز به این کشور موافقت کردند. آلمان هم در اقدامی که دیروز در پارلمان جنجال به پا کرد، برای ارسال تانک‌های لئوپارد چراغ سبز نشان داد. مقامات روسیه در هشداری صریح اعلام کرده‌اند که با این اقدامات به‌شدت مقابله خواهند کرد.

موضوع ارسال تسلیحات به اوکراین در هفته‌های گذشته ابعاد جدیدی به خود گرفته است. از یک طرف، کی‌یف که خود را برای حمله قریب‌الوقوع مسکو آماده می‌کند، ضمن تعریف از محاسن تانک‌های جنگی زرهی سنگین غربی می‌گوید که با استفاده از این تسلیحات می‌تواند اراضی خود را راحت‌تر پس بگیرد. از طرفی در امریکا و آلمان ارسال سلاح برای اوکراین از جمله تانک، مخالفانی سرسخت دارد. با این حال، فقط چند روز پس از اینکه واشنگتن در سایه درخواست‌های کی‌یف، مخالفت خود را با ارسال تانک آبرامز اعلام کرد، برخی مقامات واشنگتن از اعلام آمادگی امریکا برای ارسال ده‌ها تانک آبرامز M۱ به اوکراین خبر دادند. این مقامات که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفتند که براساس این تعهد، واشنگتن می‌تواند در مجموع حدود ۳۰ تانک آبرامز را در ماه‌های آینده تحویل اوکراین دهد. ضمن اینکه این تانک‌ها از طریق صندوقی موسوم به ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) تهیه می‌شود و به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا اجازه می‌دهد به جای برداشت سلاح، از انبار‌های تسلیحاتی خریداری کند. یکی از مقامات گفت که این امکان وجود دارد که دولت بایدن بتواند از فرآیند صندوق کمک اوکراین آبرامز‌ها را از متحدانی که آن‌ها را دارند خریداری کرده، آن‌ها را بازسازی کند و سپس به اوکراین بفرستد؛ روندی که امکان دارد ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد. به موازات این تحرکات امریکایی‌ها، برلین هم اعلام کرد که تنها در صورتی تانک‌های لئوپارد را به اوکراین می‌فرستد که ایالات متحده با ارسال تانک‌های خود موافقت کند. مارک کانسیان، کارشناس دفاعی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: «تن‌ها دلیلی که ایالات متحده تانک‌های M۱ را به اوکراین می‌فرستد این است که به آلمان پوشش سیاسی لازم برای باز کردن قفل تانک‌های لئوپارد بدهد.» این موضع همان روزی مطرح شد که منابع گفتند آلمان تانک‌های لئوپارد ۲ را برای کمک به مبارزه با تهاجم روسیه به اوکراین می‌فرستد و به کشور‌های دیگر مانند لهستان اجازه می‌دهد همین کار را انجام دهند. همزمان، ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان گفته بود که ورشو از اتحادیه اروپا برای ارسال تانک به اوکراین درخواست غرامت خواهد کرد و این یعنی، اتحادیه اروپا باید به لهستان غرامت بپردازد تا این کشور به ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به نیرو‌های اوکراینی اقدام کند.
اقدامی فراتر از ارسال تسلیحات
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در پاسخ به سؤالی درباره ارسال احتمالی تانک‌های جنگی اصلی ام ۱ آبرامز امریکا به اوکراین گفت این اقدام تنها دخالت واشنگتن در درگیری را تشدید می‌کند و بسیار فراتر از ارائه سلاح‌های دفاعی است. او با تأکید بر اینکه اگر تصمیمی برای انتقال ام ۱ آبرامز به کی‌یف گرفته شود، این تانک‌های امریکایی بدون شک مانند سایر نمونه‌های تجهیزات نظامی ناتو ویران خواهد شد، افزود این اقدام تحریک‌آمیز آشکار دیگری علیه فدراسیون روسیه خواهد بود و کسی نباید توهم داشته باشد که چه کسی متجاوز واقعی در مناقشه فعلی است. این دیپلمات روس ضمن بیان اینکه امریکایی‌ها به شکل مداوم میزان کمک نظامی به دولت دست‌نشانده خود را در کی‌یف افزایش می‌دهند، به‌ویژه زمانی که ارتش روسیه پیروزی‌های جدید کسب می‌کند و با اطمینان سرزمین‌های روسیه را از تهدید نازی پاک می‌کند، ادامه داد: «تعداد فزاینده‌ای از مقامات و کارشناسان در امریکا اذعان می‌کنند که همه این‌ها به جنگ نیابتی امریکا با کشور ما برمی‌گردد.»‌همچنین، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هشدار داده هرگونه محموله تسلیحاتی ارسالی به خاک اوکراین هدف مشروع برای نیرو‌های روسیه خواهد بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم پیش‌تر درباره ارائه تانک از سوی انگلیس به اوکراین هشدار داده و گفته بود که تانک‌هایی که انگلیس قصد دارد به اوکراین بفرستد، در آتش خواهند سوخت. انگلیس شنبه اعلام کرد که ۱۴ تانک جنگی اصلی «چلنجر۲» و سایر پشتیبانی توپخانه پیشرفته خود را در هفته‌های آتی به اوکراین ارسال می‌کند. سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه همچنین دو شنبه گفت ارسال تانک توسط کشور‌های اروپایی به اوکراین، فقط باعث افزایش رنج مردم این کشور می‌شود.
چشم اوکراینی‌ها به اف - ۱۶
آنچه این روز‌ها درباره ارسال سلاح صورت می‌گیرد، اجابت خواسته‌ای است که اوکراین از زمان آغاز جنگ مطرح کرد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم تأیید کرده بود که تسلیحات سنگین بیشتری در آینده نزدیک برای اوکراین ارسال می‌شود. البته خواسته‌های اوکراین به این هم محدود نمی‌شود. یوری احنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت: «ما در آغاز تهاجم روسیه خواستیم که هواپیمای جنگی چندمنظوره به اوکراین داده شود.»‌وی افزود که بدون هوانوردی و بدون پدافند هوایی قابل اعتماد، انجام هرگونه عملیات جنگی دشوار است. این مقام نظامی اوکراین گفت: «خلبانان نظامی ما به امریکا رفتند و بودجه برای آموزش آن‌ها تخصیص یافت. نوع هواپیمایی که احتمالاً در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت و شرایط مربوط به آموزش پرسنل مشخص شده است.»‌این موضوع هم یکی دیگر از مسائل بحث‌برانگیز در میان کشور‌های عضو ناتو است، به‌طوری که ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند گفته بود که در صورت درخواست کی‌یف، هلند انتقال جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین را بررسی می‌کند. امریکا هم اعلام کرده که از انتقال جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین برای نبرد با روسیه حمایت می‌کند. مایکل کارپنتر، سفیر امریکا در «سازمان امنیت و همکاری اروپا» هم گفت که ایالات متحده در تأمین جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین توسط کشور‌های دوست دخالت نخواهد کرد و در صورت حمایت ناتو از این پیشنهاد حمایت می‌کند.
مجموعه این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که اروپا و امریکا به شدت از کاهش ذخایر تسلیحاتی خود آن‌هم در صورت تداوم جنگ اوکراین بیم دارند. یک مقام ارشد ارتش امریکا به نیویورک‌تایمز گفت که تولید گلوله‌های ۱۵۵میلی‌متری امریکا ظرف دو سال به ۹۰ هزار در ماه افزایش خواهد یافت. افزایش عظیم تولید هم برای جبران کمبود‌های ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و هم به منظور ایجاد ذخایر برای جنگ‌های آینده است. به گزارش این نشریه امریکایی، قبل از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، امریکا ۱۴ هزار گلوله در ماه تولید می‌کرد که برای سبک جنگی ارتش ایالات متحده کفایت می‌کرد. اما هر دو طرف جنگ در اوکراین روزانه هزاران گلوله توپخانه شلیک می‌کنند و پنتاگون قصد دارد تولید خود را تا ۵۰۰ درصد افزایش دهد تا پاسخگوی نیاز‌های کی‌یف در جنگ با مسکو باشد. این اقدام بخشی از تهاجمی‌ترین تلاش مدرن‌سازی در حدود ۴۰ سال برای صنعت دفاعی امریکا و شامل گسترش فکتورینگ و یافتن تولیدکنندگان جدید است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار