کد خبر: 1133181
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
غلامرضا مسکنی

اعضای خانواده‌ای در تهران حاضر شدند به احترام میلاد حضرت علی (ع) از قاتل فرزندشان اعلام گذشت کنند. متهم دو سال قبل قصد داشت برادر معتادش را که در یکی از پارک‌های شهر خوابیده بود به قتل برساند، اما به جای او، فرد دیگری را به کام مرگ کشاند.
شامگاه ۲۱ مرداد‌ماه ۹۹ تلفنی به بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران خبر رسید مرد زخمی پس از انتقال به بیمارستان امام خمینی بر اثر شدت خونریزی به کام مرگ رفته است. با اعلام این خبر تیم جنایی راهی بیمارستان و در آنجا با جسد مرد جوانی به نام ستار روبه‌رو شد که با ضربات چاقو به شکم، پهلو و قفسه سینه به قتل رسیده بود.
نخستین بررسی‌ها نشان داد ستار به خاطر اعتیاد به مواد مخدر مدتی قبل از همسر و فرزندش جدا و کارتن خواب می‌شود و شب حادثه هم نگهبان پارکی در جنوب‌غربی تهران جسد خونین او را پیدا و به بیمارستان منتقل می‌کند.
نگهبان پارک گفت: «مقتول مدتی است که شب‌ها در پارک می‌خوابد. ساعتی قبل از حادثه او را دیدم که روی نیمکتی خوابیده و ملحفه‌ای رویش کشیده بود. لحظه حادثه او خونین به طرف من آمد و با کلماتی بریده‌بریده گفت اشتباهی او را با چاقو زده‌اند و سپس بیهوش شد. به سرعت با اورژانس تماس گرفتم، اما وقتی آمبولانس رسید خون زیادی از ستار رفته بود و عوامل اورژانس هم او را به بیمارستان منتقل کردند.»
بازداشت قاتل
همزمان با انتقال جسد به پزشکی قانونی، مأموران پلیس در تحقیقات میدانی و بررسی دوربین‌های مداربسته محل حادثه دریافتند لحظه حادثه مرد جوانی که پیراهن سفیدی به تن داشته به سرعت از پارک فرار کرده است.
بدین ترتیب تیم جنایی تحقیقات خود را برای شناسایی مرد پیراهن سفید به عنوان مظنون به قتل آغاز کردند. بررسی‌های فنی مأموران پلیس نشان داد مظنون به قتل، مرد ۳۶ ساله‌ای به نام بهمن است و محل زندگی‌اش هم در همان نزدیکی محل حادثه است. با به دست آمدن این اطلاعات، مأموران راهی خانه متهم شدند و وی را دستگیر و به اداره پلیس منتقل کردند.
برادر معتاد
متهم در جریان بازجویی‌ها با اظهار پشیمانی به قتل اعتراف کرد و در توضیح ماجرا گفت: «روز حادثه می‌خواستم برادر معتادم به نام حسام را در پارک به قتل برسانم، اما اشتباهی مرد دیگری را به قتل رساندم. برادرم وقتی معتاد به مواد مخدر شد خانه را برای همیشه ترک کرد و شب‌ها در پارک‌های محل می‌خوابید. او هر زمانی خمار می‌شد و پولی برای خرید مواد نداشت به خانه می‌آمد و پدر و مادرم را اذیت می‌کرد تا به او پول بدهند. اگر پولی گیرش نمی‌آمد وسایل خانه را برمی‌داشت و در بازار می‌فروخت و با پول آن مواد می‌خرید. حسام خیلی من، پدر و مادرم را اذیت می‌کرد، به‌طوری‌که از دست او خسته شده بودیم، چون بار‌ها پیش آمده بود پدر و مادرم را کتک زده بود، حتی آخرین بار که به خاطر پدر و مادرم با او درگیر شده بودم با چاقو مرا زخمی کرد. می‌خواستم از او شکایت کنم، اما برادر بزرگ‌ترم مرا منصرف کرد.»
قتل اشتباهی
متهم ادامه داد: «من از او کینه به دل داشتم و می‌خواستم خانواده‌ام را از دست او خلاص کنم، به‌همین خاطر تصمیم اشتباهی گرفتم و شب حادثه به پارکی که او در آنجا می‌خوابید، رفتم تا او را بکشم. وقتی وارد پارک شدم مرد معتاد دیگری را که روی نیمکتی خوابیده و ملحفه‌ای رویش کشیده بود به جای برادر معتادم اشتباهی گرفتم. وقتی چند ضربه چاقو به او زدم، ملحفه را کنار کشیدم تا ببینم فوت کرده است که متوجه شدم مرد دیگری را اشتباهی به قتل رسانده‌ام. پس از این از ترس فرار کردم، اما عذاب‌وجدان داشتم، چون من مقتول را نمی‌شناختم و او را بی‌گناه به قتل رسانده بودم.»
حکم قصاص
متهم پس از اعتراف به قتل راهی زندان شد تا اینکه مدتی قبل تحقیقات پرونده‌اش تکمیل و در شعبه دوم دادگاه کیفری پای میز محاکمه حاضر شد. در جلسه دادگاه، متهم اظهار پشیمانی کرد، اما اولیای دم برای وی درخواست قصاص دادند. هیئت قضایی پس از شنیدن دفاعیات متهم عمل وی را قتل عمد تشخیص دادند و قاتل را به قصاص محکوم کردند.
بخشش
رأی دادگاه پس از تأیید در یکی از شعبه‌های دیوان عالی کشور برای سیر مراحل رسیدگی اجرای حکم به شعبه اول اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد. در‌حالی‌که متهم در یک قدمی چوبه دار قرار داشت، تیم صلح و سازش دادسرا به سرپرستی قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران جلسات صلح و سازشی را با حضور اولیای دم و خانواده متهم برگزار کردند.
جلسات تیم صلح و سازش در نهایت نتیجه داد تا اینکه صبح دیروز اولیای دم به دادسرا رفتند و اعلام کردند به احترام میلاد حضرت علی (ع) و گرامیداشت روز پدر تصمیم گرفته‌اند متهم را ببخشند. فرزند مقتول گفت: «ابتدا می‌خواستم قاتل را قصاص کنم، اما پس از برگزاری جلسات صلح و سازش تصمیم گرفتم به احترام روز پدر و تولد امام علی (ع) قاتل را ببخشم تا روح پدرم برای همیشه در آرامش باشد.»
با این اقدام خداپسندانه اولیای دم، متهم به زندگی دوباره بازگشت. بدین ترتیب وی به زودی از جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار