کد خبر: 1131352
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در شرایطی که بنیامین نتانیاهو مدعی است به‌زودی بحران‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی را حل خواهد کرد و متحدان بین‌المللی را افزایش می‌دهد، اما از همه سو در محاصره قرار گرفته است. اعتراضات علیه کابینه افراطی این بار به دانشگاه‌ها کشیده شده است که خواستار استعفای نخست‌وزیر و پایان اشغالگری رژیم هستند. جامعه بین‌المللی هم به اتفاق آرا در سازمان ملل جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرده تا عرصه بر صهیونیست‌ها تنگ‌تر شود. 
روح‌اله صالحی
درحالی که تنها ۲۰ روز از تشکیل کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گذرد، بحران‌ها در درون این رژیم روز به روز گسترده‌تر می‌شود و ابعاد جدید به خود می‌گیرد. پس از آنکه ۱۰۰ هزار نفر در واکنش به طرح‌های جنجالی راست‌های افراطی برای تضعیف سیستم قضایی به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود را با این برنامه اعلام کردند، اکنون در محافل دیگری هم این اعتراضات ادامه پیدا کرده است. خبرگزاری فلسطینی معا اعلام کرد که شامگاه دو شنبه هزاران دانشجو در دانشگاه‌های مختلف تل‌آویو، حیفا، قدس و بئرالسبع علیه سیاست‌های کابینه بنیامین نتانیاهو تظاهرات کردند. روزنامه یدیعوت آحارونوت در این باره گزارش داد که دانشجویان علیه طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو شعار دادند. دانشجویان این اقدام کابینه نتانیاهو را کودتایی دانستند که دستگاه قضایی این رژیم را تهدید می‌کند. وضعیت تنش داخلی میان صهیونیست‌ها پس از تظاهرات گسترده شنبه علیه کابینه تندرو و رئیس متهم به فساد آن تشدید شده است و مخالفان سیاست‌های این کابینه اخیراً فراخوانی را برای اعتصاب صادر کردند. تظاهرات ضد صهیونیستی تنها به سرزمین‌های اشغالی محدود نشده است و در امریکا هم تعدادی از دانشجویان علیه سیاست‌های کابینه نتانیاهو واکنش نشان دادند. شماری از دانشجویان دانشگاه میشیگان امریکا همزمان با حضور کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور این کشور در دانشگاه، علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی شعار داده و خواهان پایان حمایت واشنگتن از این رژیم شدند. به گزارش شبکه الجزیره، دانشجویان در این تظاهرات اعتراضی پرچم فلسطین را در دست داشتند و شعار «انتفاضه، انتفاضه» و «تن‌ها یک راه‌حل وجود دارد؛ انتفاضه، انتفاضه» سر دادند. تظاهرات‌کنندگان با برافراشتن پرچم فلسطین در داخل دانشگاه به حرکت در آمده و شعار‌هایی علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی و در حمایت از فلسطین سر دادند. آن‌ها همچنین «فلسطین را آزاد کنید» را فریاد زدند. دانشجویان دانشگاه میشیگان در مقابل ورودی دانشگاه تجمع کردند و به ایراد سخنرانی علیه سیاست امریکا در حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی پرداختند. آن‌ها در ادامه خواستار توقف حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی و تأیید حق مردم فلسطین برای زندگی در سرزمین خود بدون هیچ‌گونه اشغالگری شدند. 
مقامات سابق تل‌آویو که با کابینه نتانیاهو مخالف هستند، گفته‌اند که تظاهرات میلیونی را علیه سیاست‌های راست‌های افراطی برگزار خواهند کرد. صهیونیست‌ها بر این باورند که حضور افراطی‌ها در رأس کابینه، روند فروپاشی رژیم صهیونیستی را تسریع خواهد کرد و نسبت به آن هشدار داده‌اند. 
 انزوای بین‌المللی اسرائیل
درحالی که نتانیاهو مدعی است که با روند عادی‌سازی با کشور‌های عربی، دوستان تل‌آویو در جهان را افزایش خواهد داد، موج انتقادات جهانی از سیاست‌های این رژیم نشان می‌دهد که روز به روز منزوی‌تر می‌شود. در این رابطه، بیش از ۹۰ کشور عضو سازمان ملل در بیانیه‌ای، اقدامات رژیم صهیونیستی در تحریم تشکیلات خودگردان فلسطین به خاطر درخواست این تشکیلات از دیوان دادگستری بین‌المللی جهت صدور استفساریه حقوقی درخصوص «ماهیت اشغالگری» رژیم اسرائیل را محکوم کردند. به گزارش شبکه صهیونیستی «آی۲۴نیوز»، این کشور‌ها در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی درباره اقدامات تل‌آویو علیه کرانه باختری، از آن خواستند تحریم‌ها علیه تشکیلات خودگردان فلسطین را لغو کند. ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی و ۳۷ کشور دیگر جهان از جمله ۲۷ کشور اروپایی مثل فرانسه، آلمان و ایتالیا و همچنین ژاپن، کره‌جنوبی، برزیل، مکزیک و آفریقای جنوبی این بیانیه را امضا کرده‌اند. استفانی ترمبلی، معاون سخنگوی سازمان ملل نیز دو شنبه‌شب گفت: «دبیرکل سازمان ملل از اقدامات اخیر اسرائیل علیه مقامات فلسطینی عمیقاً نگران است.» این درحالی است که مجمع عمومی سازمان اخیراً با اکثریت آرا درخواست فلسطین برای صدور استفساریه حقوقی از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی درخصوص ماهیت اشغالگری اسرائیل را تصویب کرد. 
با روی کار آمدن احزاب راست افراطی در تل‌آویو نگرانی‌ها نسبت به تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری افزایش یافته است، زیرا در کابینه افراد تندرویی حضور دارند که ریختن خون فلسطینی‌ها را مباح می‌دانند و وعده داده‌اند که شهرک‌سازی‌ها را هم توسعه خواهند داد؛ اقدامی که می‌تواند آتش جنگ را بین فلسطینی‌ها و ارتش صهیونیستی شعله‌ور کند. اسرائیل درحالی دنبال تنش با گروه‌های فلسطینی است که در داخل با موج اعتراضات روبه‌رو است و در عرصه بین‌المللی هم منزوی شده است و به نوعی از سه جهت تحت محاصره قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار