کد خبر: 1130757
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
برپایی آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه جلال و معرفی برگزیدگان
مراسم پایانی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در حالی برگزار شد که بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده و برخلاف رشد کمی و کیفی آثار این دوره، کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» حاضر در بخش مستندنگاری تنها اثری بود که توانست جایزه ۲۵۰ میلیون تومانی این رویداد را صید کند. یکی از وجوه برجسته این دوره حضور چشمگیر زنان نویسنده در بین آثار ارسالی و برگزیدگان بخش‌های متنوع آن است.
مصطفی شاه کرمی

به گزارش «جوان»، پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد شامگاه شنبه ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ با معرفی برگزیدگان بخش‌های متنوع آن و همزمان با شصتمین سالگرد انتشار کتاب «غربزدگی» این نویسنده در تالار وحدت برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر معجزه انقلاب اسلامی و تحول بنیادی در حوزه تربیت زنان نویسنده گفت: در سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی ۱۱ نویسنده داشتیم که با معجزه انقلاب به ۲۸ هزار نفر رسیده است. فصل زمستان، فصل جشنواره‌های بزرگ در نظام جمهوری اسلامی و روز‌های به یاد ماندنی برای فرهنگ، هنر و ادب است.
اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: جلال یک مسئله مهم را برای ما روایت می‌کند و از این حیث جای تقدیر ویژه دارد. جلال برای ما نماد تمدنی دارد، تمدن ایرانی اسلامی در برابر هجمه‌ای که با ورود مدرنیته و تمدن غربی اتفاق افتاده است. جلال این را روایت می‌کند، اینکه ما در دوره انقلاب اسلامی از میان نویسندگان بسیاری که فعال هستند و فعال بودند، جلال را در حوزه نویسندگی به عنوان نماد مطرح می‌کنیم، صرفاً تجلیل از شخص جلال نیست، بلکه پاسداشت یک مبارزه طولانی با جریان فکری مهاجم است، جلال از پاسداران صیانت از مرز‌های هویت ایران اسلامی ما بوده است.
زنگ خطر جریان ادبی کشور
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این مراسم گفت: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ اثر به دبیرخانه جایزه جلال رسید که در یک فرآیند فشرده داوری که در چهار گروه تقسیم‌بندی می‌شدند، صورت گرفت. ما شاهد رشد کمّی و کیفی بودیم. آثار منتشر شده در سال ۱۴۰۰ مورد ارزیابی قرار گرفت و از این بین نامزد‌هایی معرفی شدند که امشب از بین این۲۰ نامزد، آثار برگزیده و شایسته تقدیر معرفی می‌شوند. ۸۵۸ ناشر در این دوره شرکت کردند که ۱۴ ناشر به مرحله نهایی رسیدند. چهار خانم نیز به بخش نهایی رسیدند و چهار ناشر غیرتهرانی از سه استان در این جایزه به بخش‌های نهایی راه پیدا کردند.
وجیهه سامانی، دبیر علمی جایزه جلال نیز در این مراسم گفت: طبق بیانیه هیئت داوران، بخش نقد ادبی، شاخه کم برگ و بار جایزه جلال است که در مقایسه با دیگر شاخه‌ها رشد کمی و کیفی قابل توجهی نیافته است. در بخش مستندنگاری در سال‌های اخیر شاهد رشد ۹۱ درصدی بودیم که هم به لحاظ کیفی و هم کمی آثار درخور توجه بودند. اما حال داستان کوتاه ایران در بیشتر ادوار جایزه جلال خوب نبوده و این زنگ خطر بزرگی برای جریان ادبی کشور است.
معرفی برگزیدگان این دوره
در بخش پایانی این آیین برگزیدگان بخش‌های مختلف پانزدهمین دوره جایزه جلال معرفی شدند. هیئت داوران بخش جنبی «کرونا و مدافعان سلامت»، کتاب «جهاد در قرنطینه؛ روایت فعالیت‌های کارگاه جهادی شهید ابراهیم‌زاده در جهاد مقابله با ویروس کرونا» نوشته فروغ زال به روایت نجمه خدادادی از انتشارات راه‌یار را با جایزه ۲۵ میلیون تومانی تشویق کردند. در بخش ویرایش هم از مرحوم حسین جلال‌پور، ویراستار کتاب «صورت‌سکوت» نوشته محمد قائم‌خانی از انتشارات شهرستان ادب، با لوح تقدیر، تندیس جایزه و ۱۵ میلیون تومان جایزه تقدیر شد. همچنین خانم نرجس توکلی، ویراستار کتاب «اینجا سوریه است» نوشته زهره یزدان‌پناه از انتشارات راه یار نیز موفق به دریافت لوح تقدیر، تندیس جایزه و ۱۵ میلیون تومان وجه نقد در این بخش شد.
تقدیر از پدر شهید علی‌وردی در بخش جنبی شهید سلیمانی
برگزیدگان بخش جنبی شهید سلیمانی هم از بین حدود ۶۰۰ اثر بررسی شده در مراسم پایانی پانزدهمین دوره جایزه جلال با حضور پدر شهید آرمان علی‌وردی به این شرح اعلام شد: «حاج قاسمی که من می‌شناختم» نوشته سعید علامیان از نشر خط مقدم، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۲۵میلیون تومان. «شاید پیش از اذان صبح» نوشته احمد یوسف‌زاده از انتشارات سوره مهر، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۲۵ میلیون تومان. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اهدای هدیه‌ای به پدر شهید آرمان علی‌وردی از او تقدیر کرد.
هیئت داوران بخش نقد ادبی از بین کتاب‌های «تماشای روایت (بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام)» اثر مجید آقایی از نشر علمی و فرهنگی، خودانتقادی ادبی؛ رساله‌ای در نقد هنر خویشتن در عرصه ادبیات اثر مهرداد نصرتی از نشر فرهنگ عامه و کتاب درآمدی بر ادبیات تطبیقی خاستگاه، مبانی نظری، چالش‌ها اثر منصور پیرانی نشر دانشگاه شهید بهشتی، هیچ اثری را برگزیده ندانستند، اما «تماشای روایت» و «خودانتقادی ادبی» را با لوح تقدیر، تندیس جایزه جلال و ۵۰ میلیون جایزه نقدی تشویق کردند.
در بخش داستان کوتاه نیز از میان «راننده رئیس‌جمهور و چند داستان دیگر» اثر سلمان کدیور از نشر شهرستان ادب، «گورگم و داستان‌های دیگر» اثر عماد عبادی از نشر نظام‌الملک و «ویروس عاشق» اثر مجید رحمانی از نشر صاد، یک اثر را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کنند. این اثر، «ویروس عاشق» بود که علاوه بر تندیس و لوح تقدیر، جایزه ۵۰میلیون تومانی را دریافت کرد.
تنها برگزیده جایزه ۲۵۰ میلیون تومانی
در بخش پایانی این مراسم کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» از سوی هیئت داوران به عنوان اثر برگزیده بخش مستندنگاری و تنها اثری که علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جلال، موفق به دریافت جایزه ۲۵۰میلیون تومانی پانزدهمین دوره جایزه جلال هم شده، معرفی شد. همچنین هیئت داوران از بین کتاب «اینجا سوریه است» اثر زهره یزدان‌پناه از نشر راه‌یار، کتاب «پاییز آمد» اثر گلستان جعفری از نشر سوره مهر، کتاب «عقیله» اثر الهام امین از نشر به‌نشر و کتاب «نبرد تنگه‌ها» اثر مصطفی رحیمی از نشر آثار حسن باقری، کتاب‌های «نبرد تنگه‌ها» و «عقیله» را شایسته دریافت جایزه ۲۵ میلیون تومانی این بخش دانست. در حالی که هیئت داوران بخش رمان و داستان بلند این جایزه از بین نامزد‌های چهارگانه شامل «سیاگالش» اثر ابراهیم اکبری دیزگاه از نشر صاد، «صورِ سکوت» اثر محمد قائم‌خانی از انتشارات شهرستان ادب، «صور» اثر حسینعلی جعفری از انتشارات سروش و «عزرائیل» اثر نیما اکبرخانی از انتشارات کتابستان معرفت، هیچ اثری را برگزیده ندانست، اما کتاب‌های «صور» و «عزرائیل» موفق شدند تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۵۰ میلیون تومانی را به خود اختصاص بدهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار