کد خبر: 1124435
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
صمیمی‌ترین گردهمایی ایرانیان در طولانی‌ترین شب سال
امشب تمامی ایرانیان در سراسر این دیار کهن فارغ از هر زبان و خرده‌فرهنگی، به بهانه طولانی‌ترین شب سال با یک دقیقه فرصت بیشتر، گردهم می‌آیند و زیبا‌ترین سنن به یادگار مانده از پیشینیان را گرامی می‌دارند
حسین گل‌محمدی
تعداد بازدید : 7
گوینده پادکست: مجتبی سرمدی

 

امشب تمامی ایرانیان در سراسر این دیار کهن فارغ از هر زبان و خرده‌فرهنگی، به بهانه طولانی‌ترین شب سال با یک دقیقه فرصت بیشتر، گردهم می‌آیند و زیبا‌ترین سنن به یادگار مانده از پیشینیان را گرامی می‌دارند. دورهمی‌ها و شب نشینی‌هایی که در این شب در همه مناطق کشور برگزار می‌شود جایگاهی ارزشمند نزد تمامی ایرانیان دارد. فارغ از پیشینه تاریخی یلدا، آنچه این رسم کهن را جاودانه ساخته، فرهنگ مهرورزی است. شب چله در فرهنگ ایران همواره انگیزه‌ای برای دورهمی بستگان دور و نزدیک، گرد سفره‌ای پر مهر و برکت محسوب می‌شده و در آمیختگی این آیین زیبا با آموزه‌های دین اسلام که بر مودت و مهربانی تأکید می‌کند، بر ماندگاری و شکوه آن افزوده و زمینه ارتباط بیشتر و پیوند محکم‌تر خانواده‌ها را فراهم ساخته است. احترام به بزرگ‌تر‌ها همراه با بهره‌گیری از تجارب زندگی آنان درقالب نقل خاطرات و قصه‌ها برای جوان‌تر‌ها و کودکان، به نوعی کارکرد انتقال فرهنگی را به نسل‌های جدید در آیین یلدا نشان می‌دهد. از ابعاد معنوی و فرهنگی رسوم شب چله، قرائت کتاب آسمانی و استخاره به آن، شعرخوانی و داستان‌خوانی، تفأل به حافظ و نقل روایت‌های حماسی شاهنامه فردوسی است که همگی در ارتقا و تعمیق هویت تاریخی و فرهنگی ملت ایران اثربخش است. بی‌شک در عصری که فرهنگ غرب درپی جهانی‌سازی با رویکرد یکسویه و تحمیلی است احیای سنت‌های ملی و فرهنگی، گامی ارزنده برای تقابل با هجمه فرهنگی غرب و نیز عاملی مؤثر در صیانت از داشته‌های اصیل ملی، دینی و هویتی است.
امروزه تعمیق ارتباطات اعضای خانواده باهم نه تنها عاملی برای سلامت روان خانواده و ضامنی برای پایداری جامعه سالم و به دور از رفتار‌های آسیب‌زا و پرخطر است بلکه به عنوان یک امر مهم در پیشگیری از انواع مشکلات و اختلالات رفتاری و آسیب‌های روانی فردی و اجتماعی نیز به شمار می‌آید. شب یلدا بهانه‌ای برای دورهمی خانوادگی است، پیوندی قوی در بین اعضای خانواده و دوستان برقرار می‌کند و فرصتی ناب برای احیای دوباره دورهمی‌های خانوادگی است. بی‌تردید هدف اصلی چنین گردهمایی شبانه‌ای تجدید دیدار است، لذا لازم نیست خانواده‌ها هزینه‌های گزاف کنند، همین که دور هم جمع شوند و در کنار جمع صمیمی اقوام به گپ و گفت بپردازند و از خاطرات گذشته بگویند یک دنیا لذت دارد. شاید پس از گذران دوران سخت کرونا، امسال اولین شب یلدایی بدون دغدغه را درکنار هم تجربه می‌کنیم. یلدای امسال محمل یک رویداد بین‌المللی فرخنده برای ما نیز هست، و آن ثبت جهانی آیین یلدا به نام کشورمان به‌عنوان نوزدهمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایران در هفدهمین نشست میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو بود که ۲۰ روز پیش اتفاق افتاد و تأکید دوباره‌ای بر سهم عظیم این دیار تاریخی در تمدن جهانی است. پس جا دارد قدر این یک دقیقه وقت اضافه را بدانیم و هم‌آوا با یکدیگر ساز همدلی کوک کنیم و سرود وفاق و مهر و دوستی سردهیم. یلدای ایرانی بر تمام ایرانیان مسلمان و فرهنگ‌دوست گوارا و مبارک باد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار