کد خبر: 1105600
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
سردار مقواساز، معاون فرهنگی و هنری سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با «جوان»:
معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین می‌گوید هدف از برگزاری رویداد‌های ملی، چون «قهرمان شهیدم» این است که قدرت و توان نوجوان‌ها و جوان‌های مسجدی را در سطح جامعه محک بزنیم و معرفی کنیم.
علیرضا محمدی

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین می‌گوید هدف از برگزاری رویداد‌های ملی، چون «قهرمان شهیدم» این است که قدرت و توان نوجوان‌ها و جوان‌های مسجدی را در سطح جامعه محک بزنیم و معرفی کنیم.
هفته دفاع مقدس امسال در حالی برگزار می‌شود که پایگاه‌های مقاومت بسیج با محوریت جوانان و نوجوانان بسیجی رویداد ملی «قهرمان شهیدم» را در سراسر کشور اجرا می‌کنند.
سردار علی مقواساز، معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با «جوان» گفت: رویداد ملی قهرمان شهیدم، سومین رویداد ملی بسیج است که با محوریت موضوعی دفاع مقدس در قالب ۲۴ برنامه از سوی مساجد و پایگاه‌های بسیج در سراسر کشور برگزار می‌شود.
وی افزود: در دفاع مقدس همه مردم از هر صنف و سنی نقشی ایفا کردند. یکی رزمنده بود و دیگری در پشتیبانی جنگ خدمت می‌کرد. در این رویداد سراسری هم باید همین اتفاق بیفتد؛ اولاً نقش مردم خیلی مهم است، خود مردم باید در این رویداد در تمام مساجد کشور نقش خود را پیدا کنند. از یک نوجوان تا کاسب یا خانواده شهید یا روحانی و فرهیخته هر کسی می‌تواند نقشی در بزرگداشت دفاع مقدس ایفا کند.
مقواساز عنوان کرد: خوبی رویداد پیش‌رو این است که داخل سازمان بسیج نوشته نشده است، بلکه نزدیک به هزار ایده از پایگاه‌های سراسر کشور جمع‌آوری شده و از بین این تعداد ۲۴ الی ۲۵ طرح که زاییده تفکر خود بسیجی‌هاست انتخاب شده است.
معاون فرهنگی سازمان بسیج در تشریح برنامه‌های رویداد ملی قهرمان شهیدم گفت: «آوای مقاومت» یکی از برنامه‌های این رویداد است که طی آن گروه‌های سرود پایگاه‌های مقاومت، یعنی همان نوجوانان بسیجی می‌روند و در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها سرود‌هایی را اجرا می‌کنند. در برنامه «دانشگاه ایثار» هم جوانان و نوجوانان بسیجی با خانواده شهدا و جانبازان محله دیدار می‌کنند.
زیست شهیدانه، اکرام حسنه و آبروی محله، سه برنامه دیگر رویداد ملی قهرمان شهیدم است که سردار مقواساز با اشاره به آن‌ها بیان داشت: در زیست شهیدانه، کارگاه‌هایی با موضوع سبک زندگی و سیره شهدا برگزار می‌شود. در اکرام حسنه، اهدای هدیه به ایتام و تحت پوشش قرار دادن ایتام توسط خیرین به نیابت از شهدا را داریم و در آبروی محله هم بزرگداشت مقام شهدا با برگزاری روضه در خانه شهدا با حضور مردم محله برگزار می‌شود.
حلقه وصل (انتقال مفاهیم دفاع مقدس از طریق پیشکسوتان محله به جوانان و نوجوانان)، بهشت‌گردانی (عطرافشانی قبور شهدا توسط نوجوانان محله) و قاب ماندگار (عکس‌های یادگاری جوانان و نوجوانان با تصاویر شهدا) از دیگر برنامه‌های رویداد ملی قهرمان شهیدم است که معاون فرهنگی بسیج به آن‌ها پرداخت.
سردار مقواساز با بیان اینکه در برنامه «تماشاخانه»، نوجوانان و جوانان، تئاتر‌های میدانی را در محلات اجرا می‌کنند و همچنین در «سینمای محله» فیلم‌های سینمایی از سوی حوزه‌ها یا پایگاه‌های بسیج در اماکن عمومی به نمایش گذاشته می‌شود، در توضیح گفت: ما در سازمان بسیج پشتیبانی لازم برای انجام برنامه‌های متعدد را انجام داده‌ایم. اگر می‌گوییم تئاتر میدانی برگزار شود، نمایشنامه به پایگاه‌ها ارسال شده یا فیلم‌های سینمایی مدنظر به مساجد رفته است. همچنین بچه‌های بسیجی می‌توانند در سایت مرکز آفرینش‌های هنری بسیج از بسته‌های موجود اعم از نمایشنامه، سرود، نماهنگ و فیلم استفاده کنند.
«رونمایی از بهشت»؛ برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس و عکس‌های شهدا و زندگی‌شان، «همگام با شهدا و هدیه به شهدا»؛ اعطای بسته‌های کمک معیشتی به نیابت از شهدا به مردم و مستمندان، «طبیب ایثار»؛ خدمات پزشک رایگان در برخی از مساجد و پایگاه‌ها، «پاتوق‌گفتگو»؛ ایجاد محیطی برای گفتگو و تبادل‌نظر جوانان و نوجوانان و گفتن از حقایق جنگ و پاسخگویی در خصوص شبهات جنگ از دیگر برنامه‌های رویداد ملی قهرمان شهیدم است که سردار مقواساز به آن‌ها اشاره کرد.
وی همچنین گفت: خود برنامه «قهرمان شهیدم» از دیگر برنامه‌های این رویداد ملی است که در آن هر نوجوانی یک شهید را انتخاب کرده، با او زندگی می‌کند و به مطالعه و تحقیق روی زندگینامه شهید مورد نظر می‌پردازد. در برنامه «ستارگان هدایت» نیز چهار کتاب به صورت پی‌دی‌اف در اختیار جوانان و نوجوانان قرار داده شده و مسابقه کتابخوانی در سطح محلات با محوریت این کتاب‌ها برگزار می‌شود. نهایتاً برنامه‌های «در مسیر هدایت»، «نهضت وصیتنامه‌خوانی شهدا»، «جهادگران تبیین» و «جلوه شکوه» از دیگر برنامه‌های رویداد ملی قهرمان شهیدم است.
مقواساز یادآوری کرد: در رویداد ملی امریکایی بدون نقاب که چندی پیش از سوی سازمان بسیج برگزار شد، ۵ الی ۶ هزار پایگاه شرکت کردند که از این میان ۱۴۵ پایگاه برگزیده شدند و با هدایایی از آن‌ها تقدیر شد. در رویداد ملی قهرمان شهیدم نیز برآنیم تا از ۳۱۳ پایگاه که در این رویداد شرکت فعال دارند، تجلیل به عمل آوریم. در هفته بسیج و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی هم دو رویداد ملی دیگر را در پیش داریم که ان‌شاءالله برگزار می‌شوند.
وی در پایان بیان داشت: هدف از برگزاری رویداد‌های ملی این است که قدرت و توان نوجوان‌ها و جوان‌های مسجدی را در سطح جامعه نشان بدهیم؛ لذا از بسیجی‌های عزیز می‌خواهیم مثلاً اگر دیداری با خانواده شهدا داشتند با هشتک «قهرمان شهیدم» در فضای مجازی به اشتراک بگذارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار